Od lewej logotypy Szkoły Podstawowej nr 5 w Malborku oraz Przedszkola nr 1 w Malborku, źródło zdjęcia: Freepik

Dlaczego ludzie chcą do siebie pisać listy?

 24 lutego 2021 roku Pani Magdalena Barwińska- Kubaszewska przeprowadziła zajęcia pod tytułem „ Tajna wiadomość”.

 Na wstępie zajęć Pani Magdalena zapoznała uczestników z celami oraz przeanalizowała nacobezu. Zwróciła również dzieciom uwagę, iż po zakończeniu spotkania zostaną poproszeni o udzielenie odpowiedzi na pytanie „ Dlaczego ludzie chcą pisać do siebie listy”. Nauczycielka zaproponowała dzieciom różnorodne zadania, wykorzystała metody aktywizujące, które dały dzieciom możliwość zdobywania nowej wiedzy i umiejętności poprzez doświadczanie oraz współdziałanie.

 Pierwsze zadanie, które czekało na uczestników spotkania to zabawa pod tytułem „Powiem Ci w sekrecie”. Na wstępie nauczycielka wyjaśniła zasady obowiązujące podczas zabawy. Pierwsza część zadania polegała na wylosowania karteczki z różnymi wyrazami, które związane były z tematem. Zadaniem dzieci było  zapoznanie się z nim i poszukanie swojej pary- osoby, która miała karteczkę z tym samym wyrazem. Druga część zabawy polegała na wspólnym ustaleniu, w jaki sposób wyjaśnić swoimi słowami wylosowane wyrazy. Pary wyjaśniały jak rozumieją następujące wyrazy: kod, wiadomość, e-mail, rozmowa, zaufanie, sekret, telefon, list, telegram, szyfr, poczta. Wszystkie pary poradziły sobie z zadaniem śpiewająco. Odpowiedzi były wyczerpujące, przemyślane. Podczas dobierania się w pary nauczycielka włączyła spokojną, relaksacyjną muzykę.

 Następnie nauczycielka wyjaśniła dzieciom co to jest faks, dalekopis, telegram. Dzieci z zaciekawieniem wysłuchali przekazanych informacji. Wykorzystując burzę mózgów dzieci zastanawiały się jak jednym słowem określić wszystkie poznane słowa. Najczęściej pojawiały się następujące skojarzenia: komunikacja, porozumiewanie się oraz korespondencja. Pani Magdalena razem z dziećmi wyjaśniła słowo korespondencja. Kolejnym zadanie dzieci było pogrupowanie słów.

  • E-mail- wiadomość
  • telefon- rozmowa
  • list- telegram, poczta
  • szyfr- kod
  • tajemnica- sekret, zaufanie

Uczestnicy spotkania mieli również możliwość wysłuchania opowiadania „Tajna wiadomość”. Dzieci w ciszy i skupieniu wysłuchali tekstu, a następne razem z nauczycielką analizowali wysłuchane opowiadanie. Pani Magdalena motywowała dzieci do wyrażania swoich opinii, dzielenia się przemyśleniami i spostrzeżeniami. Podczas analizy dzieci stwierdziły, iż bardzo ważne jest zachowanie tajemnicy korespondencji. Nauczycielka zapoznała dzieci z definicją.

Tajemnica korespondencji to prawo, które ma każdy z nas. Jest ono tak ważne, że zapisano je w naszej konstytucji i w Konwencji o Prawach Dzieci. Prawo do tajemnicy korespondencji oznacz, że nikomu nie wolno bez pozwolenia otwierać listów, które nie są do niego adresowane ani czytać wiadomości na cudzych telefonach. Nie wolno też przekazywać treści tych wiadomości i listów innym osobom. Pamiętaj o tym, zanim sięgniesz po cudzy telefon lub list. Nawet jeśli ciekawość nie daje ci spokoju, powstrzymaj się. Pokaż drugiej osobie, że ją szanujesz i zasługujesz na jej zaufanie.

Dzieci wykonały również ćwiczenia utrwalające wiadomości na temat nadawcy i adresata oraz rodzaju zdań.

Podczas podsumowania nauczycielka podziękowała dzieciom za udział i zaangażowanie. Wszyscy stwierdzili, iż ludzie listy piszą, bo…

  • tęsknią
  • chcą przekazać wiadomości osobom, które są daleko
  • przelewają uczucia na papier

Nauczycielka poprosiła, by dzieci dokończyły zdanie- Dzisiaj nauczyłam/nauczyłem się…

Dzieci odpowiadały:

  • „ każdy ma prawo do prywatności”;
  • „ nie czyta się cudzych wiadomości- to tajemnica i szacunek dla koleżanki”;
  • „ dowiedziałam się o różnych możliwościach wysyłania wiadomości”;
  • „ dowiedziałam się , co to jest tajemnica korespondencji”;
  • „ ważne jest zachowanie tajemnicy, bo gdy ją zdradzimy nikt nam więcej nie zaufa”.

 Pani Barwińska- Kubaszewska  podczas zajęć wspierała swoich uczniów, dawała szansę każdemu dziecku na osiągnięcie sukcesu. Wykorzystała elementy oceniania kształtującego –  przedstawiła cel zajęć, nacobezu, uczniowie na bieżąco otrzymywali informacje zwrotne. Wykorzystała także różnorodne metody aktywizujące oraz środki przekazu- tablicę interaktywną, prezentację, ćwiczenia interaktywne. Każdy etap zajęć był dokładnie omówiony. Profesjonalizm, pomysłowość nauczycielki, ciągłe poszukiwanie nowych atrakcyjnych metod, bazowanie na mocnych stronach uczniów oraz nauka poprzez doświadczanie  sprawiły, iż  zajęcia były dla uczniów  interesujące. Nauczycielka i uczniowie wspólnie tworzyli spotkanie.

Motto:

Prośba Dziecka – „Nie zapominaj, że uwielbiam wszelkiego rodzaju eksperymenty, doświadczanie. To po prostu mój sposób na zdobycie wiedzy, rozwój, dobrą zabawę…”