Dnia 27.02.2012r. na auli SP 5 odbyły się zajęcia dla szóstoklasistów w ramach przygotowań do sprawdzianu pt.: ŁAMIGŁÓWKI MĄDREJ GŁÓWKI. Spotkanie przygotowały i przeprowadziły nauczycielki zespołu humanistycznego – M. Kulpa, E. Trębas, B. Kalinowska-Sawicka, D. Ojcowska-Starzyk, B. Olińska, K. Buła.
Celem zajęć było podsumowanie dotychczasowych lekcji przygotowujących uczniów do sprawdzianu szóstoklasisty. Podczas wykonywania zadań uczniowie ćwiczyli umiejętność nazywania rzeczy, poprawne zapisywanie nazw przedmiotów, kształtowali umiejętność alfabetycznego układania wyrazów, ćwiczyli redagowanie dłuższej wypowiedzi pisemnej i przypominali sobie nazwiska autorów lektur szkolnych.
Uczestnicy zajęć zostali podzieleni na 5 grup, w zależności od koloru kartonika, który wylosowali. W ten sposób powstały grupy: czerwonych, czarnych, zielonych, różowych i żółtych. Wszystkie zadania uczniowie wykonywali, pracując w grupach.
Pierwszym zadaniem uczestników zabawy było odnalezienie 5 ukrytych na auli przedmiotów, nazwanie tych rzeczy ( w nazwie przedmiotu miała się znaleźć trudność ortograficzna) i ułożenie z nich listy w porządku alfabetycznym. Następnie na stoliku każdej grupy czekała koperta, w której były dodatkowe wyrazy np. spierzchnięty, wyrafinowany, odgrażać, melancholijna, którykolwiek, ogólnoludzki, niewykształcona, kandyzowane, grzęznąć, personifikować. Nazwy znalezionych przedmiotów oraz wyrazy w kopertach posłużyły uczniom do ułożenia 5 dowolnych zdań rozwiniętych z ich użyciem.
Kolejne zadanie rozpoczęło się od obejrzenia przedstawienia przygotowanego przez ucz. kl. IV c pod kierunkiem p. M. Kulpy. Zadaniem uczniów było wcielenie się w rolę dziennikarzy i napisanie krótkiego sprawozdania z tego wydarzenia, a następnie zaprezentowanie go publiczności. Uczniowie pisząc, mogli korzystać z wyznaczników sprawozdania, zaprezentowanych przez projektor multimedialny.
Następnie na scenę została zaproszona postać – kobieta w szarym stroju z zielonym, roboczym fartuchu zarzuconym na plecy. Stanęła przy stoliku, na którym zostały przygotowane atrybuty chemiczki – menzurki, buteleczki. Kobieta ta opowiedziała o sobie (czym się zajmuje? gdzie miesza?) oraz zaprezentowała dwa doświadczenia chemiczne, poprosiła nawet o pomoc uczniów z widowni. Zadaniem uczniów było opisanie wyglądu tej postaci (gr. I, II, III) oraz napisanie listu (gr. IV, V). Pomocą były wyświetlone za pomocą projektora kryteria poprawnego opisu i listu.
Uczestnikom zabawy zostały przyczepione taśmą do piersi kartki z tytułami utworów omówionych w klasach IV-VI, imionami i nazwiskami autorów oraz nazwami bohaterów. Zadaniem uczniów było połączenie autora z tytułem oraz bohaterem i ustawienie się przy odpowiedniej skrzynce katalogowej katalogu alfabetycznego.
Ostatnim zadaniem dla grup było napisanie ogłoszenia o spotkaniu z M. Skłodowską – Curie (gr. I, II, III) i zaproszenia na to spotkanie (gr. IV, V).
W przerwach miedzy zadaniami uczniowie oglądali prezentacje multimedialne przygotowane przez niektórych uczestników zajęć, a dotyczące wymarzonej podróży śladami Stasia i Nel oraz Robinsona Crusoe.
Nauka poprzez zabawę sprawiła dużo przyjemności uczniom, jak i nauczycielom.
[nggallery id=101]