W naszej szkole w dniu 09.04.2024r. odbyła się Szkolna Debata „Recepta na dobre samopoczucie”. Delegaci Uczniów, Nauczycieli i Rodziców zostali podzieleni na grupy dyskusyjne w IV obszarach – Zdrowe odżywianie, Sen i oddychanie, Aktywność fizyczna, Higiena cyfrowa.
Prelegentami i moderatorami w poszczególnych grupach byli: Agnieszka Danielewicz z Instytutu Żywienia i Rozwoju – Eligo z Sopotu, Karina Jakusik – psycholog szkolny, Patrycja Biegańska – Stawicka – pedagog szkolny, Magdalena Marcinkowska – nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej i Agata Rojek – nauczycielka geografii.
Zaczęliśmy od zdrowego odżywiania. Pani Agnieszka przypomniała wszystkim, że prawidłowe odżywianie polega na regularnym dostarczaniu organizmowi optymalnej ilości energii i wszystkich niezbędnych składników odżywczych, czyli białek, węglowodanów tłuszczów, witamin i składników mineralnych. Uczestnicy zastanawiali się czy istnieje jeden produkt posiadający 60 różnych składników odżywczych, bo tyle ich potrzebujemy w ciągu jednego dnia oraz czy istnieją zasady dobrego odżywiania, które stosowane regularnie mogą wpłynąć na nasze dobre samopoczucie. Dietetyczka zwróciła uwagę, ze reklama jest nośnikiem informacji. Jakich technik używa sprzedawca, abyśmy zakupili dany produkt? Czy mamy wpływ na podjęcie decyzji przy zakupie żywności?
Pani Karina zauważyła, że sen bardzo wpływa na nasze zdrowie, opowiedziała o fazach snu, ośmiogodzinnym cyklu snu i jego zaburzeniach. Pani Patrycja zaznaczyła, że długotrwały stres może prowadzić do poważnych problemów zdrowotnych, jak nadciśnienie, depresja czy problemy z trawieniem. Stres także niekorzystnie wpływa na nasze nastroje, powodując napięcie, lęk i trudności w koncentracji. Aby temu zapobiec należy praktykować relaksację i świadome oddychanie. Pani Karina zaproponowała naukę „oddychania z gwiazdą”.
Pani Magda omówiła wpływ sprawności fizycznej na nasze samopoczucie, korzyści jakie daje regularne uprawianie sportu dla zdrowia psychicznego i poprawy nastroju. Zaprosiła do wspólnego tańca przy muzyce.
Pani Agata przedstawiła wyniki badań opracowane przez Fundację Dbam o mój z@sięg na temat korzystania ze smartfonów. Omówiła 10 zasad higieny cyfrowej. Podała – jak korzystanie telefonów komórkowych wpływa na nasze samopoczucie. Zachęciła uczestników debaty do wypracowania Kodeksu Używania Smartfonów na terenie szkoły.
Moderatorzy przekazali członkom zespołu instrukcje do pracy. Po wypracowaniu wniosków liderzy grup przedstawili je zebranym. Każdy mógł ustosunkować się do postulatów i wnieść swoje uwagi. Poniżej przedstawiamy wypracowane materiały poszczególnych zespołów, czyli ich receptę na dobre samopoczucie:
I obszar – odżywianie
1.Każdego dnia zjedz śniadanie – zaplanuj to!
2.Jedz regularnie – śniadanie w domu, II śniadanie , obiad w szkole, podwieczorek, kolacja. Śniadanie > kolacja
3.W każdym posiłku warzywo lub owoc – jedz kolorowo
4.Bądź świadomym kupującym
5.Śniadanie = energia + białko + witaminy to: owsianka, jogurt, owoce, orzechy, razowa kanapka, sałata, ser, pomidor lub manna na mleku z owocami
MASZ TĘ MOC !
II obszar – sen i oddech, relaks
1.Unikać stresu
2.Dbać o zdrowe odżywianie
3.Dbać o ruch w ciągu dnia
4.Ograniczamy używanie telefonów komórkowych – nie używamy telefonów komórkowych co najmniej 2 godz. przed snem, telewizji, gier – max.2 godz.
5.Dbamy o dobrą organizację dnia
6.Posiłki spożywamy najpóźniej 2 godz. przed snem
7.Wyciszamy się – czytamy książkę, bierzemy kąpiel relaksacyjną, spokojnie oddychamy
8.Harmonogram dnia:
* Rano – gimnastyka poranna ( 5 min.); toaleta poranna- orzeźwiający prysznic; zdrowe śniadanie- smaczne
* Po południu – aktywnie spędzamy czas- rower, bieganie, fitness, basen, spacer, praca w ogródku; popołudniowa drzemka- 10- 15 min.
* Wieczór – przygotowanie zdrowych posiłków na jutro; muzyka relaksacyjna
* Noc – wietrzenie pomieszczenia, wyciszenie, wygodny materac, 8 godzin snu
III obszar- aktywność fizyczna
1.Uświadomienie sobie, iż aktywność fizyczna ma bardzo duży wpływ na nasze samopoczucie , kondycję, zdrowie-
*poprawia nastrój i utrzymuje nas w dobrej kondycji psychicznej i fizycznej,
*poprawia nastrój, redukuje stres poprzez wydzielanie endorfiny, *poprawia się koncentracja uwagi i przyswajanie nowych wiadomości;
*podnosi samoocenę, poczucie własnej wartości, pewności siebie
* redukuje masy ciała, wzmacnianie mięśni, odporności organizmu, rzeźbienie sylwetki
* pozwala uchronić się od chorób cywilizacyjnych
*pozwala budować relacje, nawiązywać nowe znajomości
* kształtuje zdrową rywalizację i samodyscyplinę
* kształtuje zdrową rywalizację, samodyscyplinę, wytrwałość w dążeniu do celu
* uczy pracy zespołowej i rozwiązywania konfliktów
* umożliwia poznanie swoich mocnych i słabych stron
* poprawia nastrój poprzez rozładowanie negatywnych emocji
* umożliwia łatwiejsze zasypianie
* zamienia zmęczenie psychiczne na zmęczenie fizyczne
* wpływa pozytywnie na układ krążenia
* wzmacnia układ kostny i mięśniowy
* pozwala zagospodarować nadmiar energii
2.Doświadczamy coraz bardziej potrzeby wyciszenia, relaksacji i najzwyczajniej zwolnienia tempa życia. Propozycja działań:
* poranna gimnastyka
* podróż do pracy rowerem lub pieszo
* zaplanować codzienne rytuały- np. ćwiczenia, basen, zumba, yoga, siłownia
* kupić karnet na siłownie lub inne ćwiczenia
* popołudniowa aktywność zaplanować z przyjaciółmi-
( uwalnianie się endorfin, dopaminy, serotoniny)
* systematycznie zdobywać nowe wiadomości na temat zdrowego stylu życia z aktywnością fizyczną w tle
* słuchać muzyki podczas ćwiczeń
* wziąć udział w maratonie lub triatlonie
* w przypadku braku możliwości kupienia karnetu na siłownie wziąć psa ze schroniska i założyć ogródek
IV obszar- higiena psychiczna ( cyfrowa)
Zasady korzystania z telefonów
- W czasie lekcji korzystamy z telefonów tylko za zgodą nauczyciela.
- Wyznaczone miejsce na telefon w klasie.
- Z telefonów korzystamy tylko na jednej dużej przerwie.
- Telefony podczas wyznaczonej przerwy są wyciszone.
- Wyznaczenie strefy bez telefonów.
- Zakaz używania telefonów do hejtowania i robienia zdjęć.
- Nie korzystamy z telefonów na schodach, w stołówce.
- Na lekcjach wychowawczych przeprowadzenie warsztatów, zajęć na temat szkodliwości nadużywania telefonów.
Na zakończenie dyrektor szkoły podziękowała moderatorkom, wicedyrektor Pani Joannie Pichlak i uczestnikom debaty. Życzyła wszystkim dobrego nastroju i radości. Zaznaczyła, że to my sami mamy największy wpływ na to jak będziemy się czuć. Zachęciła, aby stosować w praktyce wypracowaną przez uczestników debaty Receptę na dobre samopoczucie.