Od lewej logotypy Szkoły Podstawowej nr 5 w Malborku oraz Przedszkola nr 1 w Malborku, źródło zdjęcia: Freepik

Od buraka do lizaka

Pani Patrycja Pachocka przeprowadziła w grupie 4- latków zajęcia w ramach Promocji Zdrowia pt.” Od buraka do lizaka.”

 W pierwszej części spotkania Pani Patrycja poinformowała dzieci krok po kroku , co podczas zajęć będą robiły i na co mają zwrócić uwagę. Na każdym etapie zajęć dzieci otrzymywały informację zwrotną, miały czas na wykonanie zadań i odniesienie sukcesu. Wychowawczyni zwracała uwagę na każde dziecko, motywowała do podejmowania działań i chwaliła za wykonanie zadania. Przed pracą w zespołową nauczycielka razem z dziećmi przypomniała zasady aktywnej współpracy. Podczas zajęć dzieci rozwijały:

  • spostrzegawczość,
  • aktywne słuchanie,
  • umiejętność wypowiadania się na temat czytanego tekstu oraz potrafi ułożyć chronologicznie historyjkę obrazkową z rozsypanki,
  • współpracę w grupie,
  • rozwijały motorykę małą oraz zdolności plastyczne- wykorzystując nowe techniki plastyczne
  • rozwija motorykę dużą podczas zabaw ruchowych
  • potrafi odpowiednio reagować na umówiony sygnał

Podczas zajęć dzieci poznały:

  • proces produkcji cukru
  • zdobyły informację na temat roli cukru w codziennym żywieniu,
  • poznały zalety wynikające ze zdrowego odżywiania
  • nazwy i odróżnia od siebie różne rodzaje buraków

        Opracowane materiały pomocnicze były  kolorowe, zaspakajające potrzeby poznawcze dzieci. Nauczycielka płynnie przechodziła z jednego zadania do drugiego. Zaplanowane zabawy były różnorodne- dydaktyczne, umuzykalniające, plastyczne, relaksacyjne, elementy gimnastyki.

W drugiej części spotkania dzieci miały możliwość aktywnie uczestniczyć w następujących zabawach i zajęciach:

  • powitanie- „Wszyscy są, witam Was”. Dzieci chodziły w kole, trzymając się za ręce
  • „Zgadnij co to?” – nauczycielka pokazywała dzieciom różne rodzaje buraka – burak czerwony, burak cukrowy, dzieci określały ich kolor i kształt. Zapoznanie z tematem zajęcia na podstawie zagadki smakowej. Nauczycielka poczęstowała dzieci pokrojonym w plastry burakiem cukrowym oraz czerwonym, dzieci wąchały warzywa, badały ich konsystencje. Chętne dzieci próbowały warzywa oraz określały jego smak, próbowały odgadnąć, co to jest- jaki to smak?; z czym  się kojarzy?;
  • „Budowa buraczka”– nauczycielka opowiadał o budowie buraka, pokazywała z jakich składa się części (korzeń, łodyga). Wyjaśniła, co powstaje z buraka czerwonego – sok buraka, surówka z buraka, zdrowe chipsy z buraka. Następnie przedstawiła przedszkolakom bohatera zajęć – buraka cukrowego.
  • Historyjka obrazkowa „Od buraka do lizaka”  z wykorzystaniem tablicy multimedialnej. Dzieci zapoznały się z kolejnymi etapami produkcji cukru.”
  • Zabawa ruchowa „Orzemy pole” –Dzieci dobrały  się w pary i stają jedno za drugim, tworząc zaprzęgi. Pierwsze dziecko ma szarfę przełożoną pod ramionami, a drugie za nim trzyma drugi koniec szarfy. Pierwsze dziecko jest rolnikiem i prowadzi traktor, a drugie jest pługiem. Na umówiony sygnał nauczycielki dziecko-rolnik maszeruje po sali, drugie idzie za nim wolniej i stawia opór. Na następny sygnał nauczycielki dzieci zamieniają się rolami.
  • Wysłuchanie wiersza „Od buraka do lizaka” .Na podstawie wiersza dzieci układały historyjkę obrazkową –  nauczycielka pokazała dzieciom pomieszane obrazki. Prosiła, aby dokładnie się przyjrzały i ułożyły w odpowiedniej kolejności. Następnie chętne dzieci podjęły próby opowiedzenia historyjki swoimi słowami. Dzieci spisały się na medal. Wykorzystały zdobyte informacje podczas zajęć i bezbłędnie ułożyły historyjkę i opisały poszczególne etapy produkcji cukru.
  •  „Co jest zdrowe?” – rozmowa na temat zdrowego odżywiania w oparciu o doświadczenia dzieci. Nauczycielka zadawała dzieciom pomocnicze pytania: Co jeszcze robi się z cukru, Czy cukier jest zdrowy? Dlaczego?, Jak często jecie słodycze?, Co powinny dzieci jeść codziennie? Co to znaczy zdrowe odżywianie?

Nauczycielka pokazała dzieciom układanki obrazkowe (pocięte obrazki). Dzieci zostały podzielone na 4 grupy. Zadaniem każdej grupy było ułożenie obrazka. Zadanie nie sprawiło dzieciom trudności i okazało się, że obrazki przedstawiają zdjęcia  waty cukrowej, lizaka, cukierka, butelki z gazowanym napojem. Nauczycielka pytała dzieci, czy produkty, które znajdują się na obrazkach są zdrowe, jakie są skutki nadmiernego jedzenia słodyczy (nadwaga, gorszy nastrój, rozkojarzenie, problemy ze skórą, ból brzucha, psujące się zęby).

  • Zabawa ruchowa przy piosence „Cebulka i buraczek”  – dzieci dobierają się w pary i tańczą do utworu.
  • „Słodka słodycz” – nauczycielka opowiedziała dzieciom o różnych rodzajach cukru- o pochodzeniu każdego z nich oraz o ich właściwościach. Uczestnicy spotkania mieli możliwość spróbowania różnych rodzajów cukru – trzcinowego, kokosowego, brzozowego, białego i brązowego. Dzieci określały ich barwę, oraz kształt kryształków. Dzieci zastanawiały się, który z rodzajów cukru jest najzdrowszy.

 

  • Praca plastyczna „Malujemy na cukrze” – nauczycielka przygotowała kartki z narysowanym burakiem. Zadaniem dzieci było:  rozprowadzenie pędzelkiem klej na kartce, a następnie posypywanie kartki cukrem. Kolejny etap zadania to nabieranie na  pędzelek farbki i dotykanie cukru, tak by nasiąkł farbą. Na czerwono dzieci pomalowały korzeń, a na zielono liście buraczka. Następnie zostawiły swoje prace  do wyschnięcia. Na dywanie wspólnie omawiamy efekty pracy.
  • Podsumowanie zajęć– podczas tego etapu nauczycielka podziękowała dzieciom za aktywny udział i współpracę podczas zajęć. W celu usystematyzowania zajęć zadała dzieciom kilka pytań:  Czego się dziś dowiedzieliście?, Co podobało wam się najbardziej, Co powstaje z buraka cukrowego?

Następnie nauczycielka poprosiła by dzieci za pomocą kciuków udzieliły nauczycielce informację zwrotną, czy zajęcia się podobały. W tym momencie pojawił się las uniesionych kciuków i radosne uśmiechy. Niektóre dzieci powiedziały, że dzisiejsze zajęcia były bardzo pyszne.

  • Zadanie domowe– nauczycielka rozdała dzieciom przepis na zdrowe ciasto z buraka i zachęcała do wspólnego gotowania wraz z rodzicem. Chętne dzieci mogą przynieść wydrukowane zdjęcia ze wspólnego pieczenia ciasta. Zdjęcia zostaną wywieszona na tablicy promującej zdrowe odżywianie.

Nauczycielka wykorzystała elementy oceniania kształtującego, pracę  zespołową, metody aktywizujące, a także przekazała dzieciom ciekawe i bardzo ważne informacje na temat zdrowego odżywiania. Duże zaangażowanie, indywidualne podejście do dzieci sprawiły, iż zajęcia były dla dzieci bardzo inspirujące. Dzieci z wypiekami na twarzy czekały na kolejne zadania. Wystrój sali oraz przebranie Pani Pachockiej wprowadził dzieci w temat. Nauczycielka stara się dobierać zabawy, tak by rozwijały dzieci i dostosowuje je do możliwości i potrzeb przedszkolaków. Podczas zajęć bazuje na ich potencjale.