20 listopada jest datą, która w kalendarzu zwykle zaznaczona się na niebiesko, by zwrócić uwagę, że właśnie tego dnia obchodzimy Światowy Dzień Praw Dziecka. W tym roku swoje aktywności połączyliśmy z działalnością organizacji UNICEF. W klasach IV-VIII na zajęciach z wychowawcą przedstawiana była prezentacja dotycząca przedstawienia historii spisania praw dziecka jako dokument nazwany Konwencją o Prawach Dziecka. Uczniowie przypomnieli sobie, że prawa dziecka dotyczą wszystkich dzieci – tych starszych i młodszych. Bez względu na to, gdzie mieszkają, jak wyglądają czy skąd pochodzą.
Każde dziecko ma takie same prawa:
Dziecko ma prawo posiadać swoje imię, tożsamość i obywatelstwo.
Ma prawo do opieki i wychowania w rodzinie.
Ma prawo do zapewnienia warunków do zdrowego odżywiania.
Ma prawo do czystej wody.
Ma prawo do edukacji.
Ma prawo do nauki i zdobywania informacji z różnych źródeł.
Ma prawo do zabawy i czasu wolnego.
Ma prawo do wypoczynku.
Ma prawo do wyrażania swojego zdania.
Ma prawo do specjalistycznej opieki medycznej i pomocy, jeśli takiej dziecko potrzebuje.
Ma prawo do równego traktowania.
Ma prawo do ochrony przed wykonywaniem pracy, która jest niebezpieczna, szkodliwa dla zdrowia lub przeszkadza mu w nauce.
Ma prawo do opieki medycznej.
Ma prawo do ochrony przed wszelką przemocą.
Ma prawo do ochrony przed niebezpieczeństwami i wojną.
Poznając i utrwalając prawa dziecka uczniowie wraz z nauczycielami analizowali je na podstawie listów Dominika – bohatera z prezentacji multimedialnej , który odpowiadał na listy. W listach które otrzymał od potrzebujących pomocy i wsparcia kolegów i koleżanek były problemy, które wyjaśniał. Ten zwykły chłopak miał w sobie wiele empatii i chęci pomocy. Był bratnią duszą tych, którzy są w potrzebie i nie znają swoich praw.
Po części wstępnej dotyczącej przedstawienia historii spisania praw dziecka, uczniowie w ramach aktywności i utrwalenia zdobytych informacji , rozwiązywali quizy edukacyjne. By jeszcze bardziej uatrakcyjnić ten dzień, uczniowie oraz pracownicy szkoły przyszli ubrani na niebiesko. Multimedialny Dominik jest symbolicznym przyjacielem, tak jak i Konwencja Praw Dziecka jest prawdziwym przyjacielem dzieci i młodzieży. Wiele dyskusji uświadomiło uczniom jak ważna jest rola rodziny i szkoły w ich rozwoju. Jak troszczą się o nich , jak wspierają – najlepiej jak potrafią. Najlepiej też jak potrafią, chcą gwarantować i popierać prawa dzieci, tak aby mogły wychowywać się w atmosferze szczęścia, miłości i zrozumienia.