Pani Małgorzata Bednarz przeprowadziła zajęcia matematyczne w grupie przedszkolnej 3-latków pod tytułem ” W krainie figur geometrycznych”.
Cele zajęć:
- kształtowanie umiejętności rozpoznawania figur geometrycznych oraz ich nazywania
- rozwijanie umiejętności klasyfikowania ze względu na podaną cechę
- rozwijanie umiejętności rytmicznego wykonywania ćwiczeń- angażując całe ciało
- rozwijanie umiejętności formułowania wypowiedzi na podany temat
- rozwijanie umiejętności aktywnego i zgodnego z zasadami uczestnictwa w zabawach ruchowych
Nauczycielka zapoznała dzieci z tematyką zajęć oraz celami. Na dobry początek dzieci przywitały się piosenką pod tytułem ” Wesoła powitanka”. Dzieci z entuzjazmem powitały swoich kolegów i koleżanki z grupy.
Następnie nauczycielka zaproponowała przedszkolakom następujące zabawy:
- Zabawy z kolorową bibułką– zadaniem uczestników zajęć było wykonanie kilku ćwiczeń z wykorzystaniem kolorowej bibuły. Pierwszym ćwiczenie przygotowującym do zabawy było maszerowanie po sali na całej stopie, na palcach, w przysiadzie. Po tym ćwiczeniu dzieci otrzymują bibułki i wykonywały następujące ćwiczenia:
„Po kole” – dzieci układały na podłodze koło z bibułki i skakały dookoła obunóż,
„Jak najwyżej”- dzieci rzucały bibułkę do góry, obserwują jej opadanie i łapały ją tuż nad podłogą,
„Tańczące bibułki” – dzieci chodziły swobodnie po sali, wymachując bibułkami w rytm muzyki. Uważnie słuchały tego, co mówiła Pani Małgorzata. Gdy dzieci usłyszały STOP- zatrzymywały się i układały dowolne kształt z bibułki.
- Zaczarowane figury geometryczne– nauczycielka przedstawiła figury geometryczne- opisała je, nazwała – trójkąt, koło, kwadrat, prostokąt. Następnie zadaniem dzieci było odszukanie pokazywanych przez nauczycielkę figur w sali. Dzieci bezbłędnie powiedziały, że
– koło, to okrągłe klocki, koła samochodu
– prostokąt- stoliki
– kwadrat- półki, książeczki
– trójkąt- klocki
Pani Bednarz podziękowała dzieciom i pochwaliła za spostrzegawczość. Następnie zaproponowała dzieciom kolejną zabawę z magicznymi figurami. Zadaniem uczestników było segregowanie figur do odpowiednich koszy oznaczonych kartonikami z figurami geometrycznymi (trójkąt, koło, kwadrat, prostokąt). Dzieci nie mogły się doczekać swojej kolejki. Bezbłędnie umieściły figury w odpowiednich miejscach.
- Zabawa z elementami kodowania – zabawa polegała na podporządkowaniu ruchu określonej figurze: koło- obrót, kwadrat- przysiad, prostokąt- podskok, trójkąt- pajacyk. Dzieci musiały bacznie obserwować nauczycielkę i wykonywać takie ruchy, jaką figurę zobaczyły uniesioną.
- Tworzenie pajacyka z figur geometrycznych – wiersz „Pajacyk” M. Platy
Dzieci wysłuchały wiersza oraz dowiedziały się na czym będzie polegało ich zadanie. W trakcie, gdy nauczycielka czytała wiersz dzieci wybierały odpowiednie figury na tablicy układały pajacyka.
Hop- rączki w górę, Hop- rączki w dół .
Co to za dziwny, skaczący stwór?
Jest koło, kwadrat, prostokąt jest śliczny.
To nasz pajacyk geometryczny
Głowa okrągła jest jak piłeczka.
A na tej głowie trójkątna czapeczka.
Kwadrat to brzuszek.
Oczy i nosek okrągłe jak groszek.
Nogi pajaca- prostokąciki.
Na nich z kwadratów małe buciki.
Figur przeróżnych ułóż kilka
I już jest pajacyk co skacze jak piłka.
- Masażyk relaksacyjny – dzieci rysowały palcem po plecach kolegi lub koleżanki kształty figur geometrycznych.
- Podsumowanie zajęć i ewaluacja – nauczycielka poprosiła dzieci o udzielenie informacji zwrotnej na temat zajęć za pomocą „lizaków” z uśmiechniętą i smutną miną.
Na koniec zajęć dzieci usiadły na dywanie i usłyszały od nauczycielki pochwały i podziękowanie za aktywny udział w zajęciach i świetnie wykonane zadania.
Dzieci bardzo dobrze radziły sobie z każdym zadaniem. Chętnie współdziałały z nauczycielką. Podczas zajęć dzieci na bieżąco otrzymywały informacje zwrotną – wiedziały na co zwracać uwagę, co trzeba poprawić.
Pani Bednarz motywowała dzieci do podejmowania wyzwań i rozwijania umiejętności. Różnorodność wykorzystanych pomocy sprawiła, iż zaproponowane przez nią zajęcia były bardzo ciekawe dla dzieci. Widać było radość na twarzach uczestników zajęć i zadowolenie z siebie kiedy nauczycielka pochwaliła je za dobrze wykonaną pracę.