Od lewej logotypy Szkoły Podstawowej nr 5 w Malborku oraz Przedszkola nr 1 w Malborku, źródło zdjęcia: Freepik

W krainie figur geometrycznych

Pani Małgorzata Bednarz przeprowadziła zajęcia matematyczne w grupie przedszkolnej 3-latków pod tytułem ” W krainie figur geometrycznych”.

Cele zajęć:

  • kształtowanie umiejętności rozpoznawania figur geometrycznych oraz ich nazywania
  • rozwijanie umiejętności klasyfikowania ze względu na podaną cechę
  • rozwijanie umiejętności rytmicznego wykonywania ćwiczeń- angażując całe ciało
  • rozwijanie umiejętności formułowania wypowiedzi na podany temat
  • rozwijanie umiejętności aktywnego i zgodnego z zasadami uczestnictwa w zabawach ruchowych

Nauczycielka zapoznała dzieci z tematyką zajęć oraz celami. Na dobry początek dzieci przywitały się piosenką pod tytułem ” Wesoła powitanka”. Dzieci z entuzjazmem powitały swoich kolegów i koleżanki z grupy.

Następnie nauczycielka zaproponowała przedszkolakom następujące zabawy:

  • Zabawy z kolorową bibułką– zadaniem uczestników zajęć było wykonanie kilku ćwiczeń z wykorzystaniem kolorowej bibuły. Pierwszym ćwiczenie przygotowującym do zabawy było maszerowanie po sali na całej stopie, na palcach, w przysiadzie. Po tym ćwiczeniu dzieci otrzymują bibułki i wykonywały następujące ćwiczenia:

    „Po kole” –  dzieci układały na podłodze koło z bibułki i skakały dookoła obunóż,

   „Jak najwyżej”- dzieci rzucały  bibułkę do góry, obserwują jej opadanie i łapały ją tuż nad podłogą,

    „Tańczące bibułki” – dzieci chodziły swobodnie po sali, wymachując bibułkami w rytm muzyki. Uważnie słuchały tego, co mówiła Pani Małgorzata. Gdy dzieci usłyszały STOP-  zatrzymywały  się i układały dowolne kształt z bibułki.

  • Zaczarowane figury geometryczne– nauczycielka przedstawiła figury geometryczne- opisała je, nazwała – trójkąt, koło, kwadrat, prostokąt. Następnie zadaniem dzieci było odszukanie pokazywanych przez nauczycielkę figur w sali. Dzieci bezbłędnie powiedziały, że

–  koło, to okrągłe klocki, koła samochodu

– prostokąt- stoliki

– kwadrat- półki, książeczki

– trójkąt- klocki

Pani Bednarz podziękowała dzieciom i pochwaliła za spostrzegawczość. Następnie zaproponowała dzieciom kolejną zabawę z magicznymi figurami. Zadaniem uczestników było segregowanie figur do odpowiednich koszy oznaczonych kartonikami z figurami geometrycznymi (trójkąt, koło, kwadrat, prostokąt). Dzieci nie mogły się doczekać swojej kolejki. Bezbłędnie umieściły figury w odpowiednich miejscach.

  • Zabawa z elementami kodowania – zabawa polegała na podporządkowaniu ruchu określonej figurze: koło- obrót, kwadrat- przysiad, prostokąt- podskok, trójkąt- pajacyk. Dzieci musiały bacznie obserwować nauczycielkę i wykonywać takie ruchy, jaką figurę zobaczyły uniesioną.
  • Tworzenie pajacyka z figur geometrycznych – wiersz „Pajacyk” M. Platy

Dzieci wysłuchały wiersza oraz dowiedziały się na czym będzie polegało ich zadanie. W trakcie, gdy nauczycielka czytała wiersz dzieci wybierały odpowiednie figury na tablicy układały pajacyka.

Hop- rączki w górę, Hop- rączki w dół .

Co to za dziwny, skaczący stwór?

Jest koło, kwadrat, prostokąt jest śliczny.

To nasz pajacyk geometryczny

Głowa okrągła jest jak piłeczka.

A na tej głowie trójkątna czapeczka.

Kwadrat to brzuszek.

Oczy i nosek okrągłe jak groszek.

Nogi pajaca- prostokąciki.

Na nich z kwadratów małe buciki.

Figur przeróżnych ułóż kilka

I już jest pajacyk co skacze jak piłka.

  • Masażyk relaksacyjny – dzieci rysowały palcem po plecach kolegi lub koleżanki kształty figur geometrycznych.
  • Podsumowanie zajęć i ewaluacja – nauczycielka poprosiła dzieci o udzielenie informacji zwrotnej na temat zajęć za pomocą „lizaków” z uśmiechniętą i smutną miną.

Na koniec zajęć dzieci usiadły na dywanie i usłyszały od nauczycielki pochwały i podziękowanie za aktywny udział w zajęciach i świetnie wykonane zadania.

Dzieci bardzo dobrze radziły sobie z każdym zadaniem. Chętnie współdziałały z nauczycielką. Podczas zajęć dzieci na bieżąco otrzymywały informacje zwrotną – wiedziały na co zwracać uwagę, co trzeba poprawić.

Pani Bednarz motywowała dzieci do podejmowania wyzwań i rozwijania umiejętności. Różnorodność wykorzystanych pomocy sprawiła, iż zaproponowane przez nią zajęcia były bardzo ciekawe dla dzieci. Widać było radość na twarzach uczestników zajęć i zadowolenie z siebie kiedy nauczycielka pochwaliła je za dobrze wykonaną pracę.