Od lewej logotypy Szkoły Podstawowej nr 5 w Malborku oraz Przedszkola nr 1 w Malborku, źródło zdjęcia: Freepik

2b zajęła I miejsce!

Klasa 2b wraz z wychowawcą Agnieszką Nowicką wzięła udział w Ogólnopolskim projekcie „ZDROWO JEM, WSZYSTKO WIEM”. Zespół przyjął nazwę „Tropiciele Zdrowia”. W pierwszym etapie JESIENNYM, na 188 zespołów z całej Polski, klasa 2b, za wykonane zadania otrzymała 413,99 punktów na 440 możliwych, i jak się okazało „Tropiciele Zdrowia” zajęli  I miejsce. Gratulujemy!

Dlatego z wielkim zapałem przystępuje do drugiego etapu konkursu – Etapu Wiosennego, gdzie zajmie się słodkimi i słonymi przekąskami, a także pochodzeniem żywności. W tym etapie będzie miała do wykonania 5 zadań:

  • Lekcja: Słone i słodkie przekąski
  • Lekcja: Płyną statki z bananami
  • Konkurs: Opowieść o zdrowych słodyczach
  • Forum: Słodkie życie
  • Dzielimy się wiedzą: Przekąski i pochodzenie żywności

Uczniowie są po pierwszych zajęciach, na których otrzymali maila od ufoludka Ufika. Ufoludek poprosił dzieci o pomoc w przygotowaniu menu przekąskowego na jego urodziny. Uczniowie podzieleni na zespoły, przystąpili do przygotowania menu. W ruch poszły różne gazetki reklamowe, z których powycinane i powklejane zostały ich propozycje. Jak się okazało przygotowane przekąski nie były zdrowe, więc uczniowie zaczęli kombinować, co zrobić i jak zamienić ich propozycje, by goście Ulfika byli zadowoleni i zdrowi po przekąskach. I tak słone chipsy uczniowie zamienili na chipsy owocowo – warzywne, słodkie napoje na wodę, cukierki na różne orzechy, a inne słodycze na świeże owoce i chrupiące warzywa. Wszystkie zespoły zaprezentowały swoje ulepszone menu, a dodatkowo umieścili przy nich właściwe buźki, uśmiechnięte lub smutne.

Kolejnym punktem była zabawa z wykorzystaniem tablicy interaktywnej: JESTEM PO ZDROWEJ STRONIE MOCY! Uczniowie ustawiali się przed monitorem, na którym prezentowane były przekąski – ZDROWE vs NIEZDROWE. Ich zadaniem było jak najszybsze zajęcie miejsca po właściwej stronie. Jak widać na zdjęciach, niektórym uczniom trudno było rozstać się ze słodyczami J

W kolejnym zadaniu:: WIZUALIZACJA – CO MI SZKODZI? Uczniowie w swoich zespołach, otrzymali ilustrację z produktami „przekąskowymi”, oraz szablony plastikowych łyżeczek. Na tablicy umieszczona została plansza z grafiką przedstawiającą maksymalną zalecaną ilość cukru i soli w dziennej diecie człowieka. Zadaniem dzieci było odnalezienie na etykietach ilości cukru lub soli zawartej w produktach i ułożenie obok nich łyżeczek z solą lub cukrem (1 łyżeczka to ok. 5 g). Po prezentacji i wspólnej analizie uzyskanych wyników dzieci, uaktualniały menu i dopisywały do propozycji Ufika. Po wykonaniu zadania, nauczycielka poinformowała uczniów, że karty menu prześle  do ich kosmicznego kolegi.

Chcąc bardziej przekonać uczniów do zdrowych przekąsek, nauczyciel zaproponował uczniom, by sami przygotowali chipsy jabłkowe. Uczniowie z pomocą nauczyciela pocięli przygotowane jabłka na specjalnej tarce i poukładali je w suszarce do owoców. Następnego dnia przystąpili do degustacji, i jak się okazało chętnie je schrupali. Byli zachwyceni i zaproponowali, czy mogą przynieść inne owoce i warzywa, które chcą również ususzyć i spróbować. Na koniec degustacji nauczyciel przedstawił uczniom maila, który dostał od Ufika. W mailu Ufoludek dziękuje dzieciom za pomoc i informuje, że wszyscy jego goście byli zachwyceni jego przekąskami. To były udane i ciekawe zajęcia, a dzieci na pewno zdobyły nowe doświadczenia i wyciągnęły ciekawe wnioski. Przed nami kolejny tydzień, w którym uczniowie będą próbowali innych suszonych owoców i warzyw.