Aktualizacja 12.01.2017:
Zapoznaj się z prezentacjami firmy Eligo!
- Tworzenie warunków do zdrowia w placówkach
- I-III i IV-VI Jak Uczeń jadać powinien
- Zdrowe odżywianie dla nauczycieli
W dawnych czasach ludzie nie wiedzieli, że bardzo często chorują z powodu złego jedzenia. Na przykład marynarze i podróżnicy, będąc długo na morzu, umierali na szkorbut – groźną chorobę dziąseł. Dopiero 200 lat temu pewien angielski lekarz zauważył, że marynarze jedzący cytryny nie chorują. Odtąd każdy angielski żeglarz miał obowiązek pić podczas podróży sok cytrynowy.
Dlaczego?
Dlatego, że w cytrynach, tak jak w wielu innych owocach czy warzywach, są substancje, których koniecznie potrzebuje nasz organizm. Musimy mu je dawać, bo sam nie zawsze potrafi je wyprodukować.
Osiemdziesiąt lat temu polski uczony, Kazimierz Funk, po raz pierwszy odkrył taką substancję w drożdżach. Pomyślał sobie, że skoro ta odkryta przez niego substancja ma tak wielkie znaczenie dla życia człowieka, nazwie ją „witaminą” -od łacińskiego słowa „vita” – „życie”.
Co mamy robić, by dawać naszemu organizmowi tyle witamin, ile potrzebuje? Przede wszystkim jeść zdrowe rzeczy: warzywa, owoce, oraz pić naturalne soki i mleko – bo są to prawdziwe „magazyny” witamin. Są znacznie smaczniejsze niż witaminowe tabletki.
Gdzie szukać najważniejszych witamin?
A – chroni przed chorobami gardła, wzmacnia wzrok, pomaga rosnąć kościom, włosom i zębom; dużo znajdziemy jej w marchewce, jajkach, mleku, wątrobie i tranie.
B – różne odmiany witaminy B ułatwiają myślenie, zapobiegają chorobom skóry i włosów, uspokajają, zwiększają apetyt i energię, poprawiają pamięć; występują w drożdżach, orzeszkach ziemnych, mleku, serach, jajkach, pietruszce, nasionach dyni.
C– zapobiega przeziębieniom i uczuleniom, ułatwia gojenie się ran; występuje w pomarańczach, cytrynach, pomidorach, szczypiorku, natce pietruszki, czarnych porzeczkach, owocach głogu.
D– bardzo ważna dla zębów i kości, zwłaszcza rosnących; występuje w tranie, rybach i mleku; może być też wytworzona przez organizm pod wpływem słońca – dlatego dzieci powinny dużo czasu spędzać na świeżym powietrzu.
E- łagodzi zmęczenie i zabezpiecza płuca przed zanieczyszczeniami powietrza; występuje w jajkach, brukselce, orzechach.
Zdrowe odżywianie
Składniki mineralne stanowią wprawdzie zaledwie 4 proc. tkanek organizmu ludzkiego, trudno jednak przecenić ich znaczenie.
Stanowią materiał budulcowy tkanek ciała ludzkiego, wchodzą w skład niektórych enzymów ustrojowych, regulują procesy przemiany materii, odpowiadają za utrzymanie prawidłowego ciśnienia krwi, równowagi kwasowo – zasadowej, regulują gospodarkę wodną, kontrolują procesy trawienia… Dzieli się je na dwie grupy: makro– oraz potrzebne w ilościach śladowych mikroelementy.
Najważniejsze makroelementy
FOSFOR
Około 80 proc. fosforu znajduje się w kościach, zębach, nieco mniej w mięśniach i mózgu, ale praktycznie jednak nie ma komórki w ludzkim organizmie, która nie zawierałaby tego pierwiastka. Prawidłowa dieta codzienna dostarcza go na szczęście wystarczającą ilość, stąd przypadki niedoboru fosforu zdarzają się sporadycznie. Aby był w pełni aktywny, wymaga obecności witaminy D oraz wapnia.
WAPŃ
W organizmie człowieka jest go około 1 kg. Wapń odpowiada za procesy krzepnięcia krwi oraz prawidłowe działanie układu nerwowego i mięśniowego -w tym za pracę serca. Prawie 99 proc. wapnia znajduje się w zębach i kościach. Jego niedobór prowadzi do rozmiękania kości, próchnicy zębów i krzywicy.
Niedobór tego pierwiastka można uzupełnić, wprowadzając do diety większe ilości mleka, serów, jaj. Znaczne ilości wapnia zawiera m. in. szpinak, buraki, i rabarbar (ale tu uwaga: kwas szczawiowy -zawarty w szczawiu, szpinaku i rabarbarze oraz kwas fitynowy w produktach zbożowych i strączkowych -utrudnia wchłanianie wapnia z przewodu pokarmowego, ułatwia je natomiast witamina D. Trzeba o tym pamiętać przy układaniu diety).
Dziennie organizm człowieka potrzebuje około jednego grama wapnia -co stanowi równowartość 1/2 litra mleka, lub 1/2 jaja czy 50 g sera.
Nadmiar wapnia w pożywieniu może powodować zaparcia i zwiększa ryzyko infekcji dróg moczowych.
MAGNEZ
Jest go w ciele człowieka około 25 gramów. Wchodzi on w skład kości zębów i mięśni. Wpływa na przemiany węglowodanów, wapnia, fosforu, potasu i witaminy C, syntezę białek ustrojowych oraz na czynność układu nerwowego i mięśniowego. Jest antagonistą wapnia. Dorosły potrzebuje od 250 do 350 mg magnezu. Głównym jego źródłem w naszym pożywieniu są rośliny strączkowe, grubo mielone produkty zbożowe, warzywa zielone, podroby, orzechy, morele, figi, banany oraz kakao. Jego niedobór może powodować zaburzenia rytmu serca, migreny, zwiększa u kobiet dolegliwości związane z napięciem przedmiesiączkowym. Nadmiar magnezu natomiast wywołuje biegunkę.
POTAS I SÓD
Pierwiastki te zawiadują gospodarką wodną organizmu -sód zatrzymuje wodę, zaś potas zwiększa jej wydalanie -poza tym wpływają one na równowagę kwasowo zasadową i utrzymują właściwe ciśnienie osmotyczne. Potas występuje powszechnie w większości produktów spożywczych, w roślinach strączkowych, orzechach, warzywach i owocach, zaś sód zwłaszcza w żółtym serze, drobiu, rybach, pieczywie i oczywiście w soli kuchennej. Dzienne zapotrzebowanie na sód wynosi około 10 –15 g, przy dużym wysiłku do 20 g.
ŻELAZO
Niezbędne jest do budowy krwinek czerwonych -hemoglobina, barwnika mięśni -mioglobina, do wytwarzania niektórych enzymów, oraz do transportu tlenu w organizmie, jak też i oddychania komórkowego. Organizm gromadzi jego zapasy w wątrobie, nerkach, śledzionie i szpiku. Dzienne zapotrzebowanie to 15 mg żelaza. Dobrym jego źródłem są żółtka jaj, wątroba, mięso, płucka, cynadry oraz kaszanka, czarny salceson i czernina. Również ciemne pieczywo, grube kasze, nasiona roślin strączkowych, warzywa i owoce to cenne źródła tego pierwiastka. Witamina C ułatwia wchłanianie żelaza z przewodu pokarmowego, natomiast produkty mleczne (a konkretnie kazeina) utrudniają.
Główne mikroelementy
CHROM
Wpływa – poprzez pobudzanie aktywności komórek beta trzustki – na produkcję insuliny, a więc aktywnie uczestniczy w przemianach węglowodanów i stąd jego znaczenie w profilaktyce i leczeniu cukrzycy. Dzienne zapotrzebowanie na ten pierwiastek wynosi dla dorosłych (w zależności od źródeł) 50 do 200 mcg. Pokarmy pozwalające uzupełnić niedobory chromu to drożdże piwne, brokuły, sok winogronowy, mięso indycze i owoce morza.
CYNK
Wchodzi w skład aż 59 proc. enzymów, jest niezbędny do syntezy białek oraz kwasów nukleinowych. Przyspiesza gojenie się ran. Niedobór powoduje zaburzenia smaku i węchu. Ma istotne znaczenie – co ucieszy głównie mężczyzn – przy profilaktyce przerostu gruczołu krokowego. Dziennie człowiek potrzebuje około 12 mcg cynku.. Znaczącym źródłem cynku są mięso zwierząt, ryby, ostrygi, jaja, drożdże piwne, warzywa i ziarna zbóż.
FLUOR
Wchodzi w skład tkanki kostnej i szkliwa zębów. Jego niedobór prowadzi do próchnicy. Nadmiar fluoru powoduje fluorzycę zębów, brzydko przebarwiającą i osłabiającą szkliwo, skutkuje też zaburzeniami przemiany materii. Medyczne periodyki anglosaskie podają, iż dzienne zapotrzebowanie na ten pierwiastek waha się w granicach 1,5–4 mg. Najważniejszymi źródłami fluoru są herbata, ryby morskie i rośliny kapustne.
Fluor wchodzi w skład większości past do zębów, dlatego jeśli woda pitna z której korzystamy jest fluoryzowana, należy takie pasty stosować z umiarem.
JOD
Jest niezbędny dla prawidłowego działania tarczycy – gruczołu regulującego przemianę materii i funkcje układu nerwowego organizmu człowieka. Niedobór powoduje występowanie wola i niedoczynności tarczycy.
Dzienna dawka jodu dla dorosłych to 150 mcg, kobiety w ciąży potrzebują go 175 mcg, zaś matki karmiące aż 200 mcg. Jod występuje w wodzie, powietrzu (zwłaszcza w okolicach nadmorskich), w glebie, a więc również w produktach roślinnych wyhodowanych na bogatym w jod podłożu. Jest także w rybach morskich, owocach morza oraz soli kamiennej. Warto więc zastąpić śnieżnobiałą sól warzoną, tą mniej atrakcyjną – bo szarą, ale za to zdrowszą.
KOBALT
Jest potrzebny do tworzenia witaminy B12. W przyrodzie występuje dość powszechnie, rzadko więc mamy do czynienia z przypadkami jego niedoboru. Najwięcej kobaltu zawierają wątróbka, cynaderki i buraki.
MANGAN
Wchodzi w skład wielu enzymów, inne zaś uaktywnia. Wpływa na przemiany tłuszczów i cholesterolu oraz hormonów płciowych, reguluje pracę układu nerwowego. Dzienne zapotrzebowanie mieści się między 2,5 a 5 mg. Mangan znajduje się w ziarnach zbóż, orzechach, warzywach liściastych oraz w herbacie.
MIEDŹ
Jest niezbędna do wytwarzania krwinek czerwonych, bierze udział w tworzeniu kości. Dzienne zapotrzebowanie na ten pierwiastek to 1,5 do 3 mcg. Powszechnie występuje w większości produktów spożywczych, najwięcej miedzi zawierają warzywa i owoce.
SELEN
Wchodzi w skład enzymu zawartego w erytrocytach, zapobiega hemolizie krwi, wraz z witaminą E stabilizuje błony komórkowe oraz steruje przemianami siarki w organizmie człowieka. Jako przeciwutleniacz zapobiega przedwczesnemu starzeniu się komórek. Amerykańscy uczeni ustalili, że dzienne zapotrzebowanie na selen wynosi od 50 do 100 mcg, w profilaktyce nowotworowej zaleca się jednak podawanie nawet 200 mcg dziennie. Selen zapobiegający też stłuszczeniu wątroby, znajduje się w soli kamiennej, orzechach, kukurydzy i zielonym groszku.
Na podstawie: www.teraz-zdrowie.pl
Przykłady aktywności fizycznej dla dzieci i młodzieży
Przynajmniej 60 minut dziennie:
- Bądź spontanicznie aktywny (chodź, skacz, biegaj)
- Bierz udział w zajęciach ruchowych podczas zajęć szkolnych
- Bierz udział w zajęciach fizycznych po lekcjach
- Graj w berka
- Skacz na skakance
- Jeździj na rowerze
- Baw się aktywnie podczas przerw szkolnych
- Jeździj na wrotkach lub rolkach
- Tańcz
Na podstawie: http://program.aupair.fm.interia.pl/zywienie.html#drugiesnadanie
ZDROWIE
Zestawienie bibliograficzne materiałów ze zbiorów biblioteki Szkoły Podstawowej Nr 5 w Malborku
(stan na 11.09.2007)1.Wydawnictwa zwarte
a. Literatura popularnonaukowa
Dimoff, Timothy
Jak rozpoznać czy dziecko sięga po narkotyki / Timothy Dimoff,Steve Carper . -Warszawa : Elma Books, 1993. – 203,[1] s. ; 20 cm . -ISBN 83-901046-0-1
Nr inw.: 1124, Sygnatura: Ped
Edukacja prozdrowotna
Edukacja prozdrowotna. Inspiracje – pomysły – materiały. Materiały do realizacji ścieżek edukacyjnych dla nauczycieli różnych przedmiotów. // Wyd. DIALOG
Encyklopedia Zdrowia
Encyklopedia zdrowia.Tom II / pod red.Witolda S. Gumułki i Wojciecha Rewerskiego. – Wyd.5 . -Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 1997. – 2234,[4] s. : rys. ; 20 cm . -ISBN 83-01-11680-3
Nr inw.: 3687, Sygnatura: Czyt
Encyklopedia Zdrowia
Encyklopedia zdrowia.Tom I / pod red.Witolda S. Gumułki i Wojciecha Rewerskiego. – Wyd.5 . -Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 1997. – 2234,[4] s. : rys. ; 20 cm . -ISBN 83-01-11680-3
Nr inw.: 3686, Sygnatura: Czyt
Gaś, Zbigniew B.
Profilaktyka uzależnień / Zbigniew B. Gaś . -Warszawa : Wyd.Szkolne i Pedagog., 1993. – 234,[1] s. ; 20 cm . -ISBN 83-02-04982
Nr inw.: 825, Sygnatura: Ped
Geyer, Teresa
Na cztery pory roku / Teresa Geyer,Anna Mazurkiewicz. – Wyd.2 uzupeł. . -Warszawa : Dom Wyd.Filipinka, 1996. – 143,[3] s. : il. ; 20 cm . -ISBN 83-904937-1-3
Nr inw.: 2542, Sygnatura: 61
Kaufman, G.
Poznaj sam siebie. Bądź sobą : Jak kształtować silną osobowość i pozytywną samoocenę u dzieci / G. Kaufman, L. Raphael, P. Espeland . -Warszawa : Wyd.Euro-Edukacja, 2006. – 118 s. : il. ; 24 cm . -ISBN 83-60729-04-2
Nr inw.: 5417, Sygnatura: Ped
Kędra, Maria
Sekrety urody / Maria Kędra. – Wyd.5 . -Warszawa : Wyd.Watra, 1990. – 117,[3] s. : rys. ; 20 cm . -ISBN 83-225-0073-4
Nr inw.: 1855, Sygnatura: 64
Nr inw.: 1856, Sygnatura: 64
Koll, Lea Regine
Wychowanie bez przemocy : Zabawy i działania służące rozwiązywaniu konfliktów / Lea Regine Koll . -Kielce : Wyd.Jedność Herder, 2006. – 104 s. ; 19 cm . -ISBN 83-7224-172-X
Nr inw.: 5369, Sygnatura: Ped
Leger, Elke
Jak dzieci uczą się wartości : Poradnik dla rodziców / Elke Leger . -Kielce : Wyd.Jedność Herder, 2005. – 120 s. ; 19 cm . -ISBN 83-7224-934-2
Nr inw.: 5370, Sygnatura: Ped
Lis, Elżbieta redakcja i korekta
Wartości w życiu społecznym : Jak uczyć dzieci: szacunku, tolerancji, wytrwałości…? / redakcja i korekta Elżbieta Lis . -Kielce : Jedność dla Dzieci, 2006. – 192 s. : il. ; 26 cm . -ISBN 83-7442-219-X
Nr inw.: 5368, Sygnatura: Ped
Mimoun, Sylvain
Choroba duszy czy ciała? : zaburzenia psychosomatyczne u kobiet / Sylvain Mimoun . -Warszawa : Wydaw.W.A.B., 1994. – 303 s. ; 20 cm . -ISBN 83-85554-33-5
Nr inw.: 5104, Sygnatura: Ped
Portmann, Rosemarie
Gry i zabawy przeciwko agresji / Rosemarie Portmann . -Kielce : Wyd. Jedność, 2005. – 119 s. ; 19 cm . -ISBN 83-7224-196-1
Nr inw.: 5374, Sygnatura: Ped
Potempska, Elżbieta
Rozwój empatii i kompetencji społecznych : Program wychowawczo-terapeutyczny / Elżbieta Potempska, Grażyna Sobieska-Szostakiewicz . -Warszawa : Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, 2003. – 70 s. ; 19 cm . -ISBN 83-86954-74-4
Nr inw.: 5352, Sygnatura: Ped
Rosłan-Szulc, Krystyna
ABC twoich zębów / Krystyna Rosłan-Szulc . -Gdańsk : Krystyna Rosłan-Szulc, 1994. – 92 s. : fot.,rys. ; 28 cm . -ISBN 83-902066-0-9
Nr inw.: 4583, Sygnatura: 61
Rudowska, Irena
Kosmetyka wczoraj i dziś / Irena Rudowska . -Warszawa : Wyd.Spółdzielcze, 1989. – 131,[3] s. ; 20 cm . -ISBN 83-209-0738-1
Nr inw.: 274, Sygnatura: 64
Schieder, Brigitta
Bajki dodają odwagi : Wychowanie ku wartościom i rozwój osobowości / Brigitta Schieder . -Kielce : Wyd.Jedność, 2006. – 144 s. : il. ; 19 cm . -ISBN 83-7224-191-6
Nr inw.: 5372, Sygnatura: Ped
Skidmore, Steve
Trucizny mogą być wszędzie. Naucz się je rozpoznawać / Steve Skidmore . -Warszawa : Wyd.Szkolne i Pedagog., 1993. – 32,[1] s. : il. ; 25 cm . -ISBN 83-02-05034-0
Nr inw.: 2969, Sygnatura: 61
Nr inw.: 2970, Sygnatura: 61
Stępińska, Janina
Pierwsza pomoc / Janina Stępińska,Tomasz Szajewski . -Warszawa : Prószyński i S-ka, 1998. – 117,[2] s. : rys. ; 21 cm . -ISBN 83-7180-927-1
Nr inw.: 3868, Sygnatura: 61
Nr inw.: 3869, Sygnatura: 61
Walkowiak, Monika
Sam dbam o zdrowie : jak uchronić się przed chorobą / Monika Walkowiak . -Warszawa : Wydawnictwo EUROPA, 2006. – 29, [3] s. : il. ; 28 cm . -(SAM) . -ISBN 83-7407-122-2
Nr inw.: 5446, Sygnatura: 61
b. Literatura piękna (wiersze, inscenizacje)
Teatr marzeń. Inscenizacje dla dzieci w wieku od pięciu do dziesięciu lat. / Lidia Bajkowska. – Warszawa, 1998. – s.39-44 : Kotki czyścioszki
O ślimaku co szukał wiosny. / W. Grodzieńska. – Warszawa, 1988. – s. 23 : Ania – czyścioszek (wiersz)
Wybór wierszy okolicznościowych dla klas 1-3. / K. Lenkiewicz. – Warszawa, 1994. – s.76 : Nie garb się, Baśka (wiersz)
Wybór wierszy okolicznościowych dla klas 1-3. / K. Lenkiewicz. – Warszawa, 1994. – s.76 : Raz – dwa – trzy (wiersz)
Zdrowie w literaturze dziecięcej / opr. zespół doradców metodycznych wychowania przedszkolnego . -Kalisz : WOM, 1995. – 68 s. ; 20 cm
Nr inw.: 121B, Sygnatura: Ped
2.Wydawnictwa ciągłe (czasopisma)
a. Artykuły popularnonaukowe
„Nie mów mi, co mam myśleć” – wstępne techniki przeciwdziałania uzależnieniom psychicznym / D. Klus-Stańska, M. Nowicka // Życie Szkoły. – 1998, nr 3, s.142-147
Poradniki i programy profilaktyczne. Zestawienie bibliograficzne w wyborze // Biblioteka w Szkole. – 2003, nr 4, s.28
Profilaktyczno-terapeutyczna opieka nad dzieckiem z klas początkowych w świetlicy terapeutycznej / I. Jarosz // Życie Szkoły. – 2000, nr 9, s.547-551
Szkolne programy profilaktyczne. Zestawienie bibliograficzne w wyborze / L. Marzec // Biblioteka w Szkole. – 2004, nr 11, s.30-31
Terapia grupowa uczniów młodszych / W. Sikorski // Życie Szkoły. – 1999, nr 3, s.175-178
Wpływ rodziny rozbitej na sytuację szkolna dzieci / W. Kuśmierz // Życie Szkoły. – 2000, nr 3, s.137-140
Wspomaganie rozwoju dziecka / S. Sokołowski // Życie Szkoły. – 1997, nr 2, s.86-87
Zaburzenia społeczne i emocjonalne dzieci w klasach niższych / D. Mazur // Życie Szkoły. – 1998, nr 3, s.148-149
Znaczenie dramy i swobodnego tekstu w profilaktyce uzależnień i agresji / B. Koperny // Życie Szkoły. – 2001, nr 1, s.30-31
Zrozumieć trudne dziecko / E. Wójtowicz // Życie Szkoły. – 1997, nr 8, s.507-509
b. Scenariusze zajęć, inscenizacje, konkursy
Alkoholizm. Konspekt lekcji wychowawczej dla klasy VIII szkoły podstawowej // Wychowawca. – 1998, nr 5, s.28
Bez papierosa zadzieraj nosa. Scenariusz szkolnego turnieju / H. Arciszewska, M.E. Znorko // Biblioteka w Szkole. – 2004, nr 11, s.24-25
Byłem nieszczęśliwy bez ciebie. Scenariusz zajęć dla klas IV -V szkoły podstawowej / B. Wierczińska // Biblioteka w Szkole. – 2006, nr 4, s.9
Decyzja należy do ciebie / M. Tumiłowicz // Wychowawca. – 2005, nr 1, s.23
scenariusz apelu
Istota uzależniona od alkoholu. Scenariusz zajęć. // Biblioteka w Szkole. – 2002, nr 9, s.14-15
Jak radzić sobie ze złością? Scenariusz zajęć biblioterapeutycznych dla uczniów klas IV-VI szkoły podstawowej / A. Lubos // Biblioteka w Szkole. – 2006, 10, s.19
Kraina palacza (scenariusz) / Joanna Mencel-Gwizdała // Biblioteka w Szkole. – 2001, nr 3, s.15
Narkomania, czyli rzecz o smutku młodości. Scenariusz spotkania z młodzieżą szkół średnich / Zofia Araszczuk // Biblioteka w Szkole. – 2001, nr 5, s.14-16
Nikotyna to na twoje zdrowie kosa, a więc olej papierosa. Scenariusz happeningu // Biblioteka w Szkole. – 1998, nr 2-3, s.26
Pinokio ma kłopoty. Scenariusz przedstawienia o tematyce prozdrowotnej / D. Pucińska // Biblioteka w Szkole. – 2006, nr 2, s.30-31
Poradzę sobie ze złością. Konspekt zajęć biblioterapeutycznych dla uczniów klasy III szkoły podstawowej / M. Halicka// Biblioteka w Szkole. – 2006, 10, s.18-19
Projekty scenariuszy dramowych w pracy biblioteki.Konferencja prasowa z reżyserem i aktorami „Quo vadis”. Sąd nad Balladyną. Jak sobie radzić z anoreksją? / Pawlak Agnieszka // Biblioteka w Szkole. – 2002, nr 10, s.6-7
Przyczyny przeżywania strachu / B. Dobrzańska // Życie Szkoły. – 1997, nr 4, s.250-251
Przyjaźń – cóż za przygoda! Scenariusz spotkania – inscenizacji / A.Skubis // Biblioteka w Szkole. – 2003, nr 9, s.34-35
Sąd nad papierosem / Krystyna Kupiec // Biblioteka w Szkole. – 1998, nr 11/12, s.19-21
Sąd nad papierosem. Propozycja scenariusza rozprawy // Poradnik Bibliotekarza. – 1997, nr 6, s.32-33
Scenariusz inscenizacji „Baba Jaga u dentysty” / Izabela Dębczyńska // Życie Szkoły. – 2000, nr 1, s.52-54
„Stworzyć więzy” i „zobaczyć sercem”. Konspekt lekcji j. polskiego // Wychowawca. – 1997, nr 4, s.18-19
Przesłanie z „Małego Księcia” jako próba refleksji etyczno-moralnej nad problemem AIDS.
Szkoła a AIDS. Propozycja zajęć z profilaktyki HIV/AIDS dla młodzieży szkół średnich // Wychowawca. – 1997, nr 12, s.35-38
Święto witaminek. Konkurs prozdrowotny dla klas I-III / Teresa Brych // Życie Szkoły. – 2002, nr 1, s.51-52
Światełka miłości. Scenariusz przedstawienia profilaktycznego / T. Świniarska // Biblioteka w Szkole. – 2004, nr 5, s.24
Dwa słówka na temat zdrówka // Poradnik Bibliotekarza. – 1998, nr 4, s.29-33
Uzależnienia : scenariusz zajęć / S. Błażejczak // Wychowawca. – 2007, 5, 25
W świecie marzeń i iluzji. Konspekt zajęć wychowawczych w kl.VIII szkoły podstawowej / B.J.Gajewska // Wychowawca. – 2000, nr 2, s.43
Wiersze // Lider. – 1994, nr 6, s.26
Wpływ tytoniu na organizm człowieka. Lekcja biologii w bibliotece szkolnej. Konspekt lekcji w kl. VIII szkoły podstawowej / Olga Piś // Poradnik Bibliotekarza. – 1999, nr 1, s.26-27
Wspomaganie rozwoju emocjonalnego i społecznego uczniów (zajęcia socjotechniczne) / B.Raudner // Wychowawca. – 2000, nr 7-8, s.30-33
Zajęcia profilaktyczne na temat „Zdrowie czy niezdrowie”. Scenariusz zajęć integracyjnych w kl. II // Wychowawca. – 2000, nr 4, s.41
Zdrowo żyć. Inscenizacja teatralna / W. Ćwiertnia – Bernaś // Biblioteka w Szkole. – 2000, nr 10, s.27
c. Zestawienia bibliograficzne
HIV – AIDS. Zestawienie bibliograficzne w wyborze / Józefa Drozdowska // Poradnik Bibliotekarza. – 1999, nr 3, s.21-23
Szkodliwość palenia tytoniu. Zestawienie bibliograficzne / Józefa Drozdowska // Poradnik Bibliotekarza. – 2002, nr 11, s.30-32
d.Kasety wideo
Niezwykła wycieczka.Film do programu edukacyjnego o zębach „Radosny Uśmiech, Radosna Przyszłość” – kl. II i III szkoły podstawowej . -(Warszawa) 1 kas.wideo(10 min.)
Nr inw.: 50KW
Problematyka
Problematyka antynikotynowa . -Warszawa : Nauka S.A., [br.r.]. – 1 kaseta wideo (66 min.) . -Zawiera: Papieros – kaprys czy… ; Zdecyduj sam ; Zdrowie tak – nikotyna nie ; Lekcja
Nr inw.: 12KW
Program Promocji Zdrowego Uzębienia
Program promocji zdrowego uzębienia dla klas pierwszych „Start!Cel!-Śnieżnobiału Uśmiech!” Polskie Towarzystwo Stomatologiczne. – 1 kas.wideo . -Zawiera: Wyprawa Zuzi po Śnieżnobiały Uśmiech: film ; Śnieżnobiały Uśmiech: piosenka
Nr inw.: 87KW
Przygody
Przygody Gwiazdeczek w Kosmosie : film. Program promocji zdrowego uzębienia dla klas pierwszych „Start!Cel-Śnieżnobiały Uśmiech” . -Warszawa, [br.r.]. – 1 kas.wideo
Nr inw.: 34KW
Przygody
Przygody Gwiazdeczek w Kosmosie : film. Śnieżnobiały uśmiech: piosenka. Program promocji zdrowego uzębienia dla klas pierwszych „Start! Cel-Śnieżnobiały Uśmiech” . -Warszawa, [br.r.]. – 1 kas.wideo
Nr inw.: 33KW
Wychowanie
Wychowanie w zdrowiu . -Warszawa : Nauka S.A., [br.r.]. – 1 kaseta wideo (49 min.) . -Zawiera: Higiena zębów i przyzębia ; Bądź liderem zdrowego stylu życia ; Pomogę sobie pomnażać zdrowie
Nr inw.: 10KW
3.Kartoteka tekstowa
Tematyka gromadzonych wycinków prasowych:
a. AIDS
b. Narkotyki
c. Palenie papierosów
d. Witaminy, pierwiastki
e. Zdrowy styl życia
f. Zęby
g. Alkohol
h. Jak tam zdrówko? Cykl z czasopisma dla dzieci „Świerszczyk”
Przygotowały:Katarzyna Buła, Beata Olińska
Rady nie od parady
- PRZED WYJŚCIEM DO SZKOŁY JEMY CIEPŁE ŚNIADANIE
- W DOMU LUB NA STOŁÓWCE SZKOLNEJ JEMY OBIAD
- W SKLEPACH WYBIERAMY TYLKO ŻYWNOŚĆ, KTÓRA NIE SZKODZI NASZEMU ZDROWIU
- KOLACJĘ SPOŻYWAMY PRZYNAJMNIEJ NA DWIE GODZINY PRZED SNEM
- STARAMY SIĘ JEŚĆ UROZMAICONE POSIŁKI –
BOGATE W WITAMINY, ZAWIERAJĄCE BIAŁKO, TŁUSZCZ, WĘGLOWODANY - NIE JEMY ZA MAŁO I NIE ZA DUŻO!
PAMIĘTAJ O PRZYSŁOWIU – ZAWSZE WSZYSTKO RÓB Z UMIAREM - PAMIĘTAMY, ŻE SPOSÓB W JAKI SIĘ ODŻYWIAMY WPŁYWA NA TO, CZY MAMY ENERGIĘ POTRZEBNĄ DO ŻYCIA
- „POŻYWIENIE POWINNO BYĆ LEKARSTWEM,
A LEKARSTWO POŻYWIENIEM”