Od lewej logotypy Szkoły Podstawowej nr 5 w Malborku oraz Przedszkola nr 1 w Malborku, źródło zdjęcia: Freepik

Pedagog

Patrycja Biegańska-Stawicka

DROGI RODZICU I UCZNIU

Słuchowcy, wzrokowcy, kinestetycy..

Każdy człowiek uczy się inaczej, ponieważ odbieramy informacje w różny sposób. Są trzy typy uczenia się: wzrokowy, słuchowy i kinestetyczny. Znając swój typ uczenia się łatwiej dobierać odpowiednią metodę nauki.

JAK POWINIEN UCZYĆ SIĘ KAŻDY TYP

Wzrokowcy powinni:

– stosować wizualne pomoce naukowe –  slajdy, płyty CD

– używać kolorowych pisaków i długopisów, podkreślać ważne rzeczy na kolorowo

– podkreślać, rysować, tworzyć schematy i tabele

– układać krzyżówki z najważniejszych słów do zapamiętania

– kluczowe słowa, wzory, daty, wnioski zapisywać na małych karteczkach i umieszczać na wysokości oczu

– pracować w ciszy

Słuchowcy powinni:

– wykorzystywać dialogi, rozmowy, dyskusje w grupie

– najważniejsze informacje nagrywać a potem odtwarzać

– głośno powtarzać to co najważniejsze do zapamiętania

– jeśli to możliwe śpiewać, rymować, deklamować, wykorzystując rytm i rym

– ułożyć krótki wiersz lub piosenkę złożoną z najważniejszych słów do zapamiętania

– czytać głośno tak by słyszeć samego siebie

Kinestetycy powinni:

uczyć się wykorzystując dynamikę ciała, ruszać się

– powtarzając materiał chodzić po pokoju

– konstruować modele przestrzenne, wycinać, lepić z plasteliny

RODZICU SPRAWDŹ JAKIM TYPEM JEST TWOJE DZIECKO

Moje dziecko jest wzrokowcem ….. Bowiem

Jest zorganizowane, schludne, lubi porządek wokół siebie, w miejscu zabawy i nauki. Lubi puzzle, gry planszowe i komputerowe. Jest spokojne, nie rozprasza go hałas. Lepiej rozumie wskazówki pokazywane niż te słyszane, używa dużo kolorów, lubi podkreślać w książkach i zeszytach, z których się uczy. Wypowiada się możliwie najkrócej.

Moje dziecko jest słuchowcem …. Bowiem

Łatwo rozprasza je hałas. Stale rozmawia, szepce, mówi do siebie. Lubi opowiadać zagadki dowcipy, historyjki. Uwielbia dyskusje, które może zdominować. Lubi śpiewać i zabawy słowno – ruchowe. Nie radzi sobie dobrze z pracami pisemnymi, nie lubi ich. Jest świetne w odgrywaniu ról.

Moje dziecko jest uczuciowcem … Bowiem       

Dotyka i staje blisko innych ludzi. Dużo się rusza i nie jest w stanie wysiedzieć w miejscu przez dłuższy czas. Dużo gestykuluje wierci się kręci. Bazgrze, bawi się papierem, robi drobne rysuneczki. Uczy się chodząc, zapamiętuje oglądając. Jest dobre w sporcie, sprawne fizycznie. Potrzebuje dużo miejsca na ręce i nogi.

Na koniec pragnę dodać, iż nie wszyscy są reprezentantami jednego typu uczenia się. Typy mogą się mieszać. Dobrym przykładem jestem ja sama – jestem po części wzrokowcem i kin estetykiem. Mam nadzieję, że przedstawione powyżej wskazówki pomogą ulepszyć sposób uczenia się dzieci. Życzę miłej i efektywnej pracy.

Porady dla Rodzica

Drogi Rodzicu, poniżej umieściłam parę cennych rad dotyczących wychowania naszych dzieci. Myślę, że warto je poczytać i przeanalizować, być może niektóre z nich staną się wskazówką do tak ważnej, wymagającej poświęcenia pracy, jaką jest wychowywanie dzieci.

Apel Twojego Dziecka

  1. Nie psuj mnie, dając mi wszystko, o co Cię poproszę. Niektórymi prośbami jedynie
  2. wystawiam Cię na próbę.
  3. Nie zapominaj, że nie potrafię wyrazić się tak dobrze, jakbym chciał. Dlatego też niekiedy mijam się z prawdą.
  4. Nie obawiaj się postępować wobec mnie twardo i zdecydowanie. Ja to wolę, bo to daje mi poczucie bezpieczeństwa.
  5. Nie przesadzaj co do mojej uczciwości. To mnie krępuje i doprowadza do kłamania.
  6. Nie pozwól mi ukształtować złych nawyków. Ufam, że Ty mi pomożesz wykryć je w zarodku.
  7. Nie zmieniaj swych zasad postępowania ze względu na układy. To powoduje we mnie zamęt i utratę wiary w Ciebie.
  8. Nie rób tak, abym czuł się mniejszy niż jestem. To jedynie sprawia, że postępuję głupio, aby wydać się dużym
  9. Nie zbywaj mnie, gdy zadaję Ci pytania. W przeciwnym razie zobaczysz, że przestanę Cię pytać, a informacji poszukam gdzie indziej.
  10. Nie karć mnie w obecności innych. Najbardziej mi pomaga, gdy mówisz do mnie spokojnie i dyskretnie.
  11. Nie mów mi, że strach i obawy są głupie. One są bardzo realne.
  12. Nie ochraniaj mnie przed konsekwencjami. Potrzebne mi są również bolesne doświadczenia.
  13. Nigdy nawet nie myśl, że usprawiedliwienie się przede mną jest poniżej Twojej godności. Uczciwe usprawiedliwienie się wzbudza we mnie nadzwyczajną serdeczność ku Tobie.
  14. Nie rób tak, abym swoje pomyłki uważał za grzechy. To zaburza moje poczucie wartości.
  15. Nie zapominaj, że lubię eksperymentować, gdyż bez tego nie mogę się rozwijać.
  16. Nie przejmuj się zbytnio moimi małymi dolegliwościami. One jednak przyciągają Twoją uwagę, której tak potrzebuję.
  17. Nie zapominaj jak szybko rosnę. Jest Ci zapewne trudno dotrzymać mi kroku, ale –proszę Cię-postaraj się.
  18. Nie dawaj mi pochopnie obietnic, bo czuję się bardzo zawiedziony, gdy ich później nie dotrzymujesz.

Wydane przez Katedrę Psychologii Rozwojowej KUL

Pedagog szkolny wspiera w działaniach wychowawczych rodziców, uczniów i nauczycieli

W naszej szkole można kontaktować się z pedagogiem codziennie . Czekamy na wszystkich, którzy chcą się z nami podzielić swoimi troskami bądź radościami, potrzebują pomocy.

Zapraszamy!

Godziny pracy pedagoga szkolnego

               Patrycja Biegańska-Stawicka
poniedziałek 12:30-15:30
wtorek

11:30-14:30

15:30-18:30

Szkoła dla Rodziców

środa 08:00-12:30
czwartek 08:00-12:00
piątek 09:00-13:30