Od lewej logotypy Szkoły Podstawowej nr 5 w Malborku oraz Przedszkola nr 1 w Malborku, źródło zdjęcia: Freepik

Program Centrum Edukacji Obywatelskiej

Program Centrum Edukacji Obywatelskiej POCZYTAJ MI, PRZYJACIELU.

Przykładowe działania zrealizowane w roku szkolnym 2010/2011:

  • Spotkanie muzyczne, podczas którego czytaliśmy wiersze I. Klebańskiej z tomików: Jak dżdżownica Akolada o muzyce opowiada i Muzyczna zgraja. Bawiliśmy się w zabawę ruchową – Paluszek, która polegała na wspólnym śpiewaniu piosenki i jednoczesnym pokazywaniem elementów ciała, o których się śpiewa. Wspólnie wysłuchaliśmy piosenki zespołu Fasolki pt.: „Gdy leżę na plaży” a dzieci wykonywały ilustrację do utworu pt.: Moje wakacje.
  • Spotkanie – Jesień z książką – podczas którego dzieci odwiedziła Pani Jesień, z którą przeprowadzono wywiad, dzieci odpowiadały na zagadki dotyczące jesieni, w nagrodę za prawidłową odpowiedź dostawały zakładki. Odczytaliśmy rozdział z książki R. Dahla Matylda, o tym jak dziewczynka odwiedza bibliotekę, bo jest wielką miłośniczką książek. Na zakończenie spotkania dzieci układały puzzle przedstawiające bohaterów bajkowych, które własnoręcznie wykonały osoby czytające.
  • Światowy Dzień Pluszowego Misia – spotkanie rozpoczęliśmy dziecięcym masażykiem do wierszyka Przyszła jesień, dzieciom bardzo podobało się stukanie i łaskotanie pleców kolegi. Przeczytaliśmy opowiadanie o kuracji odchudzającej Kubusia Puchatka. Dzieci wzięły udział w konkursie  – Wyjadanie miodku – zadanie dzieci polegało na jak najszybszym zjedzeniu miodku z talerzyka, tylko za pomocą języka, bez użycia rąk. Wygrywał ten, kto najszybciej zjadł miodek i miał przy tym najczystszą buzię. Następnie przy słuchaniu piosenek o misiach, dzieci rysowały swoje misie. Prace zostały zebrane i zaprezentowane na wystawie w bibliotece.  Na zakończenie spotkania zostały zaproszone do biblioteki szkolnej do zwiedzenia wystawy pluszowych misiów przyniesionych przez ich starszych kolegów.
  • Teatrzyk kukiełkowy z zagadkami – starsze koleżanki schowane za specjalnym parawanem, z kukiełkami na palcach prezentowały dzieciom przedstawienie, podczas którego bohaterowie bajkowi zachwalają dzieciom książki i korzyści czytania.  Po przedstawieniu maluchy mogły przywitać się z kukiełkami,  każdy miał możliwość przymierzenia wybranego bohatera. Następnie dzieci odgadywały zagadki obrazkowe przedstawiające postaci z bajek, w nagrodę otrzymywały naklejki-zachętki oraz rozwiązywały labirynt – szukały drogi do biblioteki.
  • Zimowanki – przeczytaliśmy baśń Pani Zima. Oglądnęliśmy piękne ilustracje do baśni i omówiliśmy postawy obu dziewczynek. Przeprowadziliśmy zabawę dydaktyczną  – „Lot motyli”, zaczerpniętą z książki D. Dziamskiej Magiczne kółeczka czyli orgiami płaskie z koła. Dzieci w takt muzyki kreśliły najpierw w powietrzu , a potem na kartkach duże kreski, później trochę mniejsze. Następnie wybierały jedną z kresek i „sadowiły” na niej motyla z kółek (naklejanie w odpowiedniej kolejności kolorowych kółeczek złożonych na pół) i dorysowywały kwiatki.

Czytanie młodszym kolegom daje wiele satysfakcji starszym dzieciom. Zarówno jedni, jak i drudzy z niecierpliwością czekają na kolejne spotkanie.