Stokrotki w Muzeum Zamkowym

W środę 18 maja „Stokrotki” uczestniczyły w zajęciach muzealnych w Muzeum Zamkowym w Malborku, których głównym tematem była mozaika.

Swoją wyprawę rozpoczęliśmy od powitania naszego przewodnika – rycerza Tomasza, który wyjaśnił, dlaczego można nazywać go również  bratem Tomaszem – bo tak zwracali się do siebie dawni mieszkańcy Zamku – rycerze zakonni. Nasz wzrok przykuwała piękna i majestatyczna rzeźba Madonny z Dzieciątkiem, cała błyszcząca od złoceń w słońcu. Rycerz Tomasz wyjaśnił, że wykonana jest techniką mozaikową, którą nam przybliży. Wspólnie zwiedzaliśmy Zamek – poznając tajniki średniowiecznej budowli obronnej. Liczyliśmy bramy, które mijaliśmy w trakcie zwiedzania, podziwialiśmy mury, baszty, wieże i pozostałości fosy. Obejrzeliśmy kilka pomieszczeń Zamku Średniego i Wysokiego, podziwiając ich piękno i poznając ich dawne przeznaczenie. Przedszkolaki nie zrażały się długą wędrówką i trudnymi przejściami po krętych korytarzach i schodach, wszystko chciały zobaczyć. Były bardzo ciekawe, zadawały pytania, na które rycerz Tomasz chętnie udzielał odpowiedzi  i interesująco o wszystkim opowiadał.

Czytaj dalej...

Marzenia się spełniają…

W dniu 18.05.2022r. odbył się w naszej szkole – tak przez wszystkich oczekiwany – Koncert Pani Majki Jeżowskiej. Gośćmi imprezy były przedstawicielki Stowarzyszenia Funduszu Narodów Zjednoczonych na Rzecz Dzieci UNICEF – Panie: Małgorzata Połowniak – Dąbrowska i Anna Lewicka, Burmistrz Miasta Malborka – Pan Marek Charzewski, Pani Celina Pacanowska – instruktorka tańca Malborskiego Centrum Kultury i Edukacji, Rodzice oraz przedstawiciele Uczniów malborskich szkół podstawowych.

W ramach współpracy z UNICEF Polska, Majka Jeżowska angażuje się w światowy projekt organizacji – „Wszystkie kolory świata”. Już po raz szósty nasza placówka włączyła się w realizację tego projektu. Uczniowie szkoły szyli laleczki – symbol pomocy dla swoich rówieśników. Jedna z nich „Krakowianka” zdobyła najwięcej głosów w ogólnopolskim konkursie. W głosowaniu bardzo pomogli nam mieszkańcy, rodzice, uczniowie szkół podstawowych i ponadpodstawowych naszego miasta oraz całej Polski i zagranicy. Jeszcze raz za to bardzo dziękujemy!!!

Pani Majka Jeżowska jest Ambasadorem Dobrej Woli, wspiera misję UNICEF w zapewnieniu każdemu dziecku prawa do zdrowia, edukacji, równości i ochrony przed przemocą. Piosenkarka i kompozytorka, zdobywczyni Platynowej Płyty i kilku Złotych Płyt zaśpiewała dla dzieci młodzieży z malborskich placówek swoje największe przeboje: „Wszystkie dzieci nasze są”, „Najpiękniejsza w klasie”, „Marzenia się spełniają” czy „A ja wolę moja mamę”. Artystka zrobiła na scenie prawdziwe show, skradła serca widzów. Bawiliśmy się doskonale! Burmistrz Miasta Malborka oraz przedstawiciele uczniów wręczyli piosenkarce kwiaty i upominki. Artystka rozdawała dzieciom autografy. Składała swój podpis na pocztówkach, plakatach i płytach. To energetyczne spotkanie pozostanie na długo w naszej pamięci. Z całego serca dziękujemy Pani Majko! Dziękujemy także Stowarzyszeniu Polski Komitet Narodowy Funduszu Narodów Zjednoczonych na Rzecz Dzieci – UNICEF.

„Marzenia się spełniają
Tylko mocno, mocno, mocno w nie wierz…”

Czytaj dalej...

Zebrania z Rodzicami

W dniu 17.05.2022r. w naszej szkole odbędą się zebrania z Rodzicami. Rozpoczną się warsztatami z Panem dr Maciejem Dębskim, potem spotkaniem z wychowawcami w klasach. Warsztaty dla rodziców klas 4d, 5b, 6a, 7a i 8e oraz ośmioosobowych delegacji z pozostałych klas I – VIII obędzie się w dniu 17.05.2022r. w godzinach 16.30 – 18.00 w auli szkoły. 

Czy czasem Twoje dziecko nadużywa nowych technologii? Czy czasem nie wiesz, co zrobić, bo widzisz, jak Twoje dziecko wciąż gra w gry lub nie rozstaje się z telefonem?
Czy wykorzystywanie przez Twoje dzieci zasobów sieci negatywnie wpływa na to, jak funkcjonuje Twoja rodzina w domu? Można temu przeciwdziałać. Zapraszamy na spotkanie z Panem dr Maciejem Dębskim – pracownikiem naukowym Uniwersytetu Gdańskiego, który w bardzo przystępny sposób opowie, po czym poznać, że dzieci uzależniają się od nowych technologii oraz o tym, czym jest higiena cyfrowa i dlaczego należy właściwie dbać o jej odpowiedni poziom już od pierwszych lat życia. Pokazując najnowsze wyniki badań prowadzonych wśród młodzieży zaproszony gość przekaże konkretne wskazówki, co na co dzień możemy zrobić, na co powinniśmy jako rodzice zwracać uwagę, aby nasze dzieci nie były przyklejone do smartfonów, mediów społecznościowych czy gier video.

 

Temat: Czym jest higiena cyfrowa i w jaki sposób właściwie o nią zadbać ?

  1. Nowe – stare problemy – w jaki sposób pandemia, zdalna edukacja i izolacja społeczna wpłynęła na młodzież szkolną?
  2. Higiena cyfrowa – najważniejsze problemy i sposoby rozwiązań
  3. W jaki sposób uzależnia się nasz mózg?
  4. Dzieci sieci – najważniejsze problemy – wybór zagadnień
  5. W stronę rekomendacji

Po spotkaniu odbędą się zebrania w klasach z wychowawcami.

Czytaj dalej...

Konkurs Pieśni Religijnej

Dnia 12.05.2022r. w Nowym Stawie w Galerii Żuławskiej odbył się IV Żuławski Konkurs Pieśni Religijnej pt.: „Maryja matka całego świata”. W konkursie oceniane były występy uczniów w następujących kategoriach: KAT. I – uczniowie klas I- III szkoły podstawowej, KAT. II – uczniowie klas IV – VIII szkoły podstawowej, KAT. III – uczniowie szkół średnich: a) soliści, b) zespoły wokalne.

Każdy uczestnik prezentował jeden utwór, który swoją treścią nawiązywał do Maryi – Matki Jezusa. Naszą szkołę reprezentowali: solistka: Anna Hawryszkiewicz z kl. IV D; zespół wokalny: „Śpiewające aniołeczki” – w skład, którego wchodzą: Nina Siedlarek z kl. II B, Anna Hawryszkiewicz z kl. II B, Martyna Radziejewska z kl. II B, Helena Organista z kl. II B, Kinga Dłużniewska z kl. II B, Marianna Wdowiak z kl. I D pod kierunkiem Pani Kamili Woronowicz.

Anna Hawryszkiewicz zaprezentowała się w utworze: „Pomódl się Miriam”, natomiast zespół wokalny: „Śpiewające aniołeczki” wykonał utwór: „Wspaniałą Matką”, którym porwał całą publiczność do spontanicznych oklasków. Dziewczynki wyśpiewały I miejsce.  Gratulujemy!!!

Zapraszamy do obejrzenia zdjęć z tego wydarzenia:

Czytaj dalej...

Dobre uczynki

11 maja 2022 ks. Marcin Szczęsny poprowadził w klasie 1b zajęcia pt.: „Słuchamy Dobrej Nowiny o Jezusie”. Po przywitaniu się z dziećmi  ksiądz Szczęsny odmówił modlitwę, a potem głośno i radośnie wszyscy razem zaśpiewali piosenkę religijną pt. „Kto stworzył”.

Następnie katecheta zaprosił uczniów do pierwszego zadania, którym było napisanie krótkiej wiadomości jak zrobić dobry uczynek, którą potem wręczyli koleżance/koledze w klasie. Kolejnym etapem spotkania było wysłuchanie przez dzieci opowiadania pod tytułem „Przeczytajmy razem – Dobra Nowina”. Głównym bohaterem opowiadania był Łukasz, który miał udać się do lekarza w celu wykonania badań. Łukasz tydzień czekał na wyniki i w tym czasie bardzo się martwił. Nie miał ochoty się bawić, jeść. Czekanie dla niego było bardzo trudne. Po tygodniu mama wracając z pracy odebrała wyniki. Gdy wróciła do domu powiedziała synowi dobrą nowinę, że wyniki są dobre i wystarcza tylko lekarstwa, a nie operacja. Za kilka dni będzie zdrowy. Łukasz bardzo się ucieszył. Odwiedził go wujek Jan. Chłopiec od razu podzielił się z wujkiem dobrą nowiną. Wujek powiedział chłopcu, że po grecku dobra nowina to EWANGELIA. Po wysłuchaniu opowiadania dzieci odpowiadały na pytania. Następnie ksiądz zapytał je jeszcze: ” O czym opowiada Ewangelia?”. Ewangelia to dobra wiadomość, niesie nam radość.

Czytaj dalej...

Zajęcia przyrodnicze

10 maja 2022 roku Pani Barbara Wojtasik przeprowadziła zajęcia przyrodnicze w grupie przedszkolnej Stokrotki. Temat zajęć brzmiał „Drzewo – drewno”.

Na wstępie zajęć nauczycielka wprowadziła dzieci do zajęć prezentując różne rodzaje drzew. Następnie Pani Barbara wykorzystując jedną z metod aktywizujących „ burzę mózgów” szukała razem z dziećmi skojarzeń do słowa drzewo i drewno. Kolejnym etapem spotkania było  wspólne  poszukiwanie odpowiedzi na następujące pytania: Jakie korzyści dają nam drzewa?, Czy ludzie i zwierzęta mogą żyć bez drzew?, Co zagraża drzewom?, Co można zrobić, żeby na świecie było dużo drzew? Co można zrobić z drewna?, Czym różnią się drzewa liściaste od drzew iglastych? Dzieci wypowiadały się chętnie na wszystkie powyższe pytania, wykazując się bardzo dużą wiedzą. Chętnie mówiły o różnych rodzajach drzew, pokazywały je na tablicy, czytały podpisy.

Czytaj dalej...

Jestem Europejczykiem

09 maja przypadał Dzień Unii Europejskiej. Z tej okazji przedszkolaki z grupy „Fiołki” realizowały w tym tygodniu tematykę poświęconą Europie i wybranym krajom europejskim. Dzieci dowiedziały się jak wygląda flaga UE, wysłuchały hymnu „Oda do radości”. Wykonywały również unijną flagę oraz flagi wybranych krajów należących do Unii Europejskiej. Dzieci z wielkim zainteresowaniem poznały ich położenie na mapie Europy. Przyglądaliśmy się bliżej takim państwom jak: Niemcy, Czechy, Francja i Włochy. Poznaliśmy ich stolice, zwyczaje i najważniejsze zabytki. Mierzyliśmy odległość na mapie z Warszawy do Berlina, Paryża i Rzymu. Nie zapomnieliśmy również o naszych Sąsiadach, z którymi Polska graniczy.

Fiołki na koniec tygodnia potrafiły poprawnie wskazać na mapie poszczególne kraje oraz wymienić najważniejsze informacje na ich temat.

Celem zajęć było zapoznanie dzieci z symbolami i zwyczajami poszczególnych państw europejskich oraz kształtowanie wśród przedszkolaków poczucia przynależności narodowej i europejskiej.

Czytaj dalej...

Co jest cięższe?

Uczniowie klasy 1a niejednokrotnie przekonali się, że nauka może być zarówno przyjemna, jak i pożyteczna. Na ostatnich zajęciach – w ramach edukacji matematycznej – uczniowie utrwalali wiadomości dotyczące obliczeń wagowych. Teoria to jedno, ale praktyczne poznawanie zagadnień wagowych jest o wiele bardziej przyjemne. Lekcja rozpoczęła się od poznania różnych typów wag : wagi szalkowe, towarowe, łazienkowe czy też farmaceutyczne. Poznały również miarę ciężaru – kilogram. Następnie za pomocą wieszaka i dwóch siatek, dzieci wykonały własne wagi i zaczęły ważyć różne przedmioty. Dzieci odpowiadały na pytanie : Co jest cięższe? Była to dla nich świetna zabawa.

Czytaj dalej...

Wiosenna łąka

06 maja 2022 roku Pani Jolanta Zwierz przeprowadziła zajęcia dydaktyczne w grupie przedszkolnej Niezapominajki. Temat zajęć brzmiał „Wiosenna łąka – zajęcia wg pedagogiki planu daltońskiego”. Nauczycielka przedstawiła dzieciom cel zajęć, nacobezu oraz poszczególne etapy zajęć. Zgodnie z planem daltońskim dzieci na tablicy miały umieszczoną informację, iż podczas dzisiejszego spotkania będą pracowały w parach oraz w zespołach. Miały także możliwość zaprezentowania swoich umiejętności, które zdobyły podczas poprzednich zajęć. Pani Zwierz zaproponowała dzieciom następujące zabawy i zadania.

Zajęcia rozpoczęły się od powitania. Dzieci siedziały na dywanie, a nauczycielka podnosiła do góry litery alfabetu i wypowiadała następujące słowa: „Witam wszystkich, których imię rozpoczyna się na literę …”. Dzieci, których imię rozpoczynało się daną literą, machały na powitanie do nauczycielki i odczytywały literę. Po powitaniu dzieci przystąpiły do pracy, która rozwijała ich umiejętności kluczowe, kreatywność oraz współpracę i współdziałanie z innymi dziećmi.

Czytaj dalej...

Ważne wartości

06 maja 2022 roku Pani Kamila Woronowicz przeprowadziła zajęcia z religii w grupie przedszkolnej Słoneczniki. Temat zajęć brzmiał Umiem się przyznać do winy”.

Na wstępie spotkania Pani Woronowicz przywitała się z dziećmi. Podczas powitania przedstawiła także rybkę Lulu, które również odwiedziła dzieci. Następnie katechetka przy akompaniamencie gitary razem z dziećmi zaśpiewała modlitwę rozpoczynającą spotkanie. Kolejnym etapem zajęć była praca z ilustracją. Pani Kamila poprosiła, by dzieci przyjrzały się ilustracji i spróbowały opowiedzieć, co się wydarzyło podczas śniadania Julki.

Następnie nauczycielka przeczytała dzieciom krótkie opowiadanie, w którym opisane zostało „śniadaniowe zdarzenie Julki”. Po wysłuchaniu opowiadania dzieci odpowiadały na pytania, które zadawała im nauczycielka.

Czytaj dalej...

Pergamin i papirus

W słoneczny, wiosenny dzień 5 maja klasa 3b udała się na zajęcia edukacyjne  do Muzeum Zamkowego. Już przy bramie głównej czekały na uczniów tajemnice do rozszyfrowania oraz  legendarny klucz. Otwierał on nie tylko zabytkowe szafy ale i pozwalał rozwiązywać zagadki. Pierwszą z nich była antaba – ozdobny uchwyt drzwiowy.  Kolejne zagadki związane były z piśmiennictwem. Uczniowie mogli poznać i dotknąć pergamin w postaci bardzo cienkiej, wyprawionej skóry koziej.  Pergamin pojawił się już w II wieku p.n.e.  i przez stulecia był udoskonalany. W konkurencji z papirusem pergamin zyskał większą przewagę gdyż pojawiał się w kancelariach i skryptoriach zakonnych. Uczniowie poznali proces wyprawiania skór, naciągania ich na ramy, suszenia, wygładzania i bielenia . Proces ten był bardzo długi, pracochłonny i drogi. Nic dziwnego, że na zakup książek mogli sobie pozwolić najbogatsi. Wykorzystywano każdy arkusz pergaminu, nawet ten z dziurami. Zdarzało się, że kartki cerowano. Biedota pisała na tabliczkach woskowych metalowym rylcem.

Czytaj dalej...