Uczniowie klasy 3i – gimnazjalnej – na zajęciach z wychowawcą, Panią Anną Jarzynką, rozmawiali o stresie, jego skutkach i sposobach radzenia sobie z nim. Nauczycielka podzieliła klasę na 3 zespoły. Uczniowie dyskutowali i odpowiadali na pytania: Z czym kojarzy Wam się słowo stres?, Jakie sytuacje Was stresują?, Co odczuwacie, gdy stajecie wobec sytuacji stresowej? Czym jest stres? Następnie zespoły omówiły wyniki swojej pracy, a prowadząca podała młodzieży definicję stresu według Charlesa Spielberga – Stres jest to relacja między umiejętnościami radzenia sobie jednostki a wymaganiami stawianymi jej przez otoczenie. Krótkotrwały stres jest zjawiskiem mobilizującym, pomaga nam przezwyciężą trudności.
Prowadząca omówiła fazy stresu – alarmową, odporności, wyczerpania. Zadała uczniom pytanie – Jak sobie radzą ze stresem? Uczniowie wymieniali, że w chwili niepokoju – dużo jedzą, chodzą na długie spacery, kłócą się z wszystkimi dookoła, słuchają muzyki, proszą kogoś o radę, szukają nowych informacji, które pomagają im rozwiązać problem, pomagają komuś innemu, czytają, oglądają telewizję, pozwalają sobie na wyrażanie złości w postaci krzyku, wypowiadają się w twórczości – piszą, malują, śpiewają, idą na zakupy, grają w gry na komputerze, rozmawiają z kimś bliskim, uprawiają sport, śpią.
Nauczycielka zaproponowała uczniom inne sposoby radzenia sobie ze stresem np. techniki relaksacyjne, pozytywne myślenie, wizualizacja.
Prowadząca zaprosiła wychowanków do prostego ćwiczenia relaksacyjnego i rozluźniającego napięcie. W kolejnym ćwiczeniu w grupach uczniowie zamieniali negatywne komunikaty na pozytywne, motywujące do działania. Podsumowując zajęcia wychowawczyni zwróciła uwagę, że bardzo istotne jest pozytywne myślenie, szukanie wyjścia z trudnych sytuacji. Lekcję zakończyła ewaluacja w formie pogadanki.