20-ego listopada 2024r. w naszej szkole odbył się, zgodnie z zapowiedzią, Piknik Ekologiczny. Miasto Malbork otrzymało dofinansowanie z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska w Gdańsku z Programu Regionalnego Wsparcia Edukacji Ekologicznej część 2 ) i Funduszu Ekologii (edycja2023) na organizację tego wydarzenia. Piknik ekologiczny to wydarzenie edukacyjne z wykorzystaniem zestawów EKO BOX. Celem projektu było podniesienie poprzez zabawę, świadomości społeczności szkolnej w zakresie ochrony powietrza oraz o ogólnej wiedzy o potrzebie ochrony środowiska. EKO BOX natomiast, to zestaw materiałów do produkcji eko gadżetów.
W tym wydarzeniu uczestniczyli wszyscy uczniowie naszej szkoły, sam piknik polegał na odwiedzaniu przez dzieci, wcześniej wylosowanych stanowisk. Przygotowaliśmy 10 eko stanowisk, 9 z zestawu EKO BOX plus dodatkowe stanowisko gier prawidłowej segregacji odpadów oraz stanowisko z eko filmami.
Wykonując własnoręcznie eko gadżety uczniowie mieli możliwość poznać w praktyce idee less waste i zero waste, czyli jak:
- produkować mniej odpadów,
- nie śmiecić,
- szanować surowce
- wykorzystywać naturalne materiały
- wytwarzać przedmioty przyjazne dla środowiska
W czasie pikniku dzieci wykonywały następujące eko gadżety:
– malowanie bawełnianych toreb, tworzenie własnych niepowtarzalnych wzorów przy użyciu szablonów
– tworzenie eko biżuterii, jak wykorzystać niepotrzebne materiały, którym można nadać drugie życie
– tworzenie eko magnesów, recykling w praktyce tworzenie magnesów na lodówkę
– tworzenie eko soli do kąpieli, tu uczestnicy dowiedzieli się dlaczego zamiana „sklepowej” soli na własnoręcznie zrobiony gadżet jest ważna dla środowiska,
– tworzenie eko breloków, uczestnicy poznali jak pomysłowo wykorzystać niepotrzebne materiały, jak poprzez recykling zmniejsza się ilość niepotrzebnych odpadów i zanieczyszczenie powietrza
– tworzenie eko herbat, to okazja dla uczestników do odkrycia świata polskich łąk i pól
– malowanie eko medalionów, uczestnicy dowiedzieli się, że używanie eko-biżuterii a nie tradycyjnej ma wpływ na redukcję dwutlenku węgla i redukcję odpadów.
– tworzenie bomb nasiennych, to sposób na zazielenienie i ukwiecenie nieużytków
– sprawdzały swoją wiedzę przy kole fortuny i na planszy segregacji odpadów.
Samodzielne wytwarzanie eko gadżetów bardzo spodobało się naszym uczniom i mamy nadzieję, że również będą potrafili przenosić eko pomysły do życia codziennego.
Stanowiska nadzorowane były przez kadrę nauczycielską, Pań Beaty Sawaniewskiej, Małgorzaty Cybulskiej i Sylwii Kapuścińskiej-Bacy. Techniczną obsługą stanowisk i pomocą młodszym uczniom przy wykonywaniu eko gadżetów zajęli się członkowie samorządu uczniowskiego, którzy stanęli na wysokości zadania i zrobili to świetnie.
Koordynatorem projektu w szkole była Pani Beata Sawaniewska.