Od lewej logotypy Szkoły Podstawowej nr 5 w Malborku oraz Przedszkola nr 1 w Malborku, źródło zdjęcia: Freepik

Moja Babcia i mój Dziadek

16 stycznia 2018 r. Pani Ewa Nadolna przeprowadziła zajęcia dydaktyczno- wychowawcze w klasie 0. Temat zajęć „Moja babcia i mój dziadek”. Cele zajęć: doskonalenie umiejętności uważnego słuchania tekstów literackich; rozwijanie umiejętności okazywania serdeczności i szacunku ludziom starszym oraz udzielania pomocy ludziom starszym; rozwijanie orientacji w przestrzeni; usprawnianie motoryki małej; rozwijanie umiejętności poprawnego korzystania z narzędzi pisarskich ( poprawne trzymanie kredki w dłoni).

Na początku zajęć nauczycielka przywitała dzieci i poinformowała je o czym będą w dniu dzisiejszym mówić i jakie będzie ich zadanie. Wprowadzeniem do tematu była piosenka o dziadku i babci. Następnie dzieci wysłuchały kilku utworów literackich. Po wysłuchaniu  zadaniem dzieci było odpowiadanie na pytania „Jaki był dziadek i babcia”? oraz „Co dziadkowie robią dla swoich wnucząt”. Dzieci były skupione podczas słuchania piosenki i wierszy. Wszystkie chętnie opisywały dziadków i babcie jako cudowne i ciepłe osoby, które troszczą się o najbliższych.  Dzieci po chwili zastanowienia miały opowiedzieć o swoich dziadkach i o tym , co dziadkowie dla nich robią i kim są dla nich. Padły następujące odpowiedzi:

  • „ dziadek i babcia to ważne dla mnie osoby:;
  • „ dziadkowie opiekują się mną”;
  • „ babcia robi pyszny obiad”;
  • „ moja babcia piecze dla mnie tort”;
  • „ dziadek uczy się ze mną”;
  • „ mój dziadek wszystko naprawi”;
  • „ babcia kupuje syrop, gdy jestem chora”.

Na pytanie  „Co my możemy zrobić dla naszych dziadków ?” dzieci odpowiadały:

  • „ możemy pomóc sprzątać”;
  • „ możemy zrywać kwiatki dla babci”;
  • „ możemy się do dziadków przytulić i powiedzieć „Kocham Was”;
  • „ możemy wspólnie gotować”;
  • „ możemy pomóc babci robić zakupy”;
  • „ możemy powiedzieć babci i dziadkowi, że bardzo ich szanujemy”
  • „ możemy okazywać babci i dziadkowi szacunek poprzez okazywanie im miłości”.

Kolejnym etapem zajęć były ćwiczenia śródlekcyjne- wesoła, radosna gimnastyka rozluźniająca mięśnie i wprawiająca dzieci w dobry nastrój.

Po ćwiczeniach rozluźniających Pani Ewa poprosiła dzieci by zajęły swoje miejsca przy stolikach i przygotowały kolorowe kredki. Wyjaśniła dzieciom, iż niedługo będzie Dzień Babci i Dziadka i teraz ich zadaniem będzie ozdobienie portretów dziadków. Dzieci z przyjemnością i dużym zaangażowaniem przystąpiły do wykonania zadania. Powstały bajecznie kolorowe portrety babci i dziadka. Każdy miał inny pomysł na ozdobienie obrazków. Na koniec zajęć wszystkie dzieci zaprezentowały swoje prace podczas wspólnego zdjęcia.

 Podsumowując spotkanie nauczycielka powiedziała, iż dziadkowie to skarbnica wiedzy i niekończąca się księga bajecznych pomysłów- z dziadkami nie można się nudzić. Podczas spotkania dzieci powiedziały tyle ciepłych słów o swoich dziadkach, a mówiąc to oczy ich błyszczały jak gwiazdy.

Nauczycielka podziękowała dzieciom za udział w zajęciach. Aktywna postawa  Pani Ewy, sposób prowadzenia zajęć sprawiły, że czas poświęcony na lekcje szybko minął.

Małe co nieco o dziadku i babci:

” Babcia jest jak dobra wróżka, co otwiera bajkom drzwi, bo gdy kładzie nas do łóżka potem mamy piękne sny.”

” Dziadku …Twój dom, to dom magiczny, gdzie się spełniają marzenia, to takie miejsce na Ziemi, gdzie smutek w radość się zmienia.”

” To, czego dzieci potrzebują w obfitości dostarczają dziadkowie. Dają bezwarunkową miłość, dobroć, cierpliwość, poczucie humoru, komfort, lekcje życia. Oraz, co najważniejsze, ciasteczka…”  :-)

(Rudolph Giuliani)