Dnia 08.12.2015 o godzinie 17.00 w auli szkoły spotkali się przedstawiciele Rodziców, Nauczycieli i Uczniów. Już po raz czwarty uczestnicy brali udział w debacie szkolnej. Tym razem poświęcono ją Szkolnemu Kodeksowi Wartości i Postaw. Wartości to życiowe drogowskazy człowieka. Nauczanie dzieci wartości jest najważniejszym zadaniem wychowawczym dla rodziców i nauczycieli.
Na początku zebrani obejrzeli film-sondę szkolną o wartościach w życiu człowieka. Bohaterami filmu nakręconego przez Panią Ewę Trębas byli uczniowie i nauczyciele. Odpowiadali na różne pytania m.in. Kto to jest człowiek z charakterem? Jakie cechy ma osoba szczęśliwa? Jak ludzie okazują sobie szacunek? Co sprawia, że jesteś szczęśliwa? Co jest dla Ciebie najważniejsze w życiu?
Potem liderzy – Pani Joanna Pichlak, Dorota Cybulska i Patrycja Biegańska-Stawicka, udali się wraz z przedstawicielami zespołów do „stołów współdziałania”. Tam na kartkach uczestnicy wspólnie rysowali elementy do fresku „ Świat przepełniony miłością” . Wszystkie rysunki stworzyły piękny, duży obraz radosnego nieba, zielonych łąk, lasów, domów, zwierząt, roślin i ludzi.
Następnie członkowie zespołów na różnokolorowych dłoniach zapisywali wartości jakie ich zdaniem przekazuje dzieciom rodzina, a jakie szkoła. Ze wszystkich dłoni powstał „łańcuch wartości”. Później zespoły w specjalnej tabeli umieszczały ważne dla nich wartości. Zebrani dyskutowali, które z nich powinny znaleźć się w Szkolnym Kodeksie Wartości i Postaw. Z podanych propozycji powstał Nasz Kodeks. Znalazły się w nim następujące wartości: miłości, przyjaźni, szacunku, samodyscypliny, uczciwości, sprawiedliwości, szczęścia, odwagi, solidarności(jedności i współdziałania) i pokoju.
Później wszyscy dyskutowali , które z wartości i postaw można zauważyć w naszej szkole oraz które wartości i postawy są mniej widoczne. Swoje wypowiedzi popierali przykładami. Zastanawiali się także jakie wspólne działania należy podjąć, aby Nasz Kodeks wcielić w życie.
Po dyskusji w zespołach odbyła się debata wszystkich uczestników spotkania. Zebrani zauważyli, że w naszej placówce realizowane są wartości tolerancji, patriotyzmu, altruizmu. Mniej widocznymi są wartości – szacunku, samodyscypliny, odpowiedzialności. Uczestnicy zastanawiali się co możemy w tej sprawie zrobić, podawali swoje pomysły. Ich zdaniem warto w najbliższym czasie podjąć następujące działania: Festiwal Wartości, Lekcje Wartości w ramach programu edukacyjnego „Nauczamy Dzieci Wartości”, Wychowanie do Życia w Wartościach, Festyn Życzliwości, więcej lekcji historii, szkolny wolontariat, dbanie o miejsca pamięci narodowej, Festiwal Teatrzyków Kukiełkowych – bezpieczeństwo, tworzenie projektów na temat wartości i omawianie ich w klasie, wyróżnianie uczniów postępujących zgodnie z wartościami, oglądanie i omawianie filmów edukacyjnych o wartościach, wycieczki do muzeów, nagrywanie filmów na temat wartości, imprezy edukacyjne kształtujące postawy uczniów, realizowanie co miesiąc innej wartości, jeden z dni w miesiącu dniem dobrych uczynków wobec kolegów i koleżanek, ciekawe spotkania z ludźmi reprezentującymi poszczególne wartości, Dyskusyjny Klub Filmowy, nauczanie wartości na godzinach wychowawczych, angażowanie się rodziców w wychowanie swoich dzieci, czytanie dzieciom w domach książek przekazujących uniwersalne wartości, nauczanie dzieci wartości przez rodziców, praktykowanie ich, utrwalanie dobrych nawyków, rozmawianie z dzieckiem w domu, nauczanie dobrych manier, zachęcanie do stawiania pytań i wyciągania wniosków, uczenie mądrego korzystania ze środków masowego przekazu, nauczenie dziecka pracowitości, zaspakajanie przez rodziców potrzeb emocjonalnych dzieci, dawanie im miłości i uwagi.
Na zakończenie uczestnicy zapoznali się z przykładowymi pracami pisemnymi dzieci i rodziców związanych z wartościami.
W styczniu na zebraniach rodzice zostaną zapoznani z wybranymi trzema działaniami, które będą realizowane w szkole. Rodzice każdej klasy także wybiorą trzy działania związane z nauczaniem dzieci wartości, które będą realizować w domu.
Nauczanie dzieci wartości, to najlepsza podstawa wychowania dobrego i odpowiedzialnego człowieka. Dzieci nauczane są wartości w swoich domach. W naszej szkole będziemy wspierać rodziców w tym działaniu. Najważniejszym elementem tej nauki jest przykład dorosłych.
Cennymi wskazówkami dla organizatorów debaty były książki : I. Koźmińskiej i Elżbiety Olszewskiej pt. „Z dzieckiem w świat wartości” oraz D. Tillman pt. „Wychowanie w duchu wartości”.