Lekcja wychowawcza w klasie gimnazjalnej 2E poświęcona była zagadnieniu empatii. Uczniowie starali się odpowiedzieć na pytania: Co to jest empatia?, Czy jesteśmy empatyczni? Zanim nauczyciel wyjaśnił uczniom czym zajmować się będą na zajęciach, zaprezentował im trzy ilustracje, które w pewien metaforyczny sposób przybliżyć miały temat zajęć. Gdy już znany był temat lekcji oraz pytania kluczowe, nauczyciel poprosił uczniów o wykonanie następującego zadania: zapisania na karteczkach samoprzylepnych skojarzeń ze słowem „empatia”. Następnie, uczniowie odczytywali skojarzenia i przyklejali karteczki z hasłami do tablicy. Karteczki zostały na tablicy, by na koniec lekcji posłużyć jako baza do stworzenia wspólnej definicji empatii.
Kolejnym zadaniem, jakie postawił nauczyciel przed swoimi wychowankami, było aktywne obejrzenie i wysłuchanie teledysku pt. „Something more” („Coś więcej”) Nick’a Vuijcic’a. Uczniowie zostali poproszeni o to, aby w trakcie oglądania teledysku robili notatki i zapisali, kto według nich, spośród występujących w teledysku, zachował się empatycznie. Następnie wymienili się swoimi spostrzeżeniami na forum.
Następnym etapem zajęć było włączenie uczniów w grę psychologiczną. Celem gry było wzbudzenie w uczniach empatii, „zmuszenie” ich do przyjęcia innego sposobu myślenia, spojrzenia z innej perspektywy na rzeczywistość.
Uczniowie losowali karteczki z przypisaną konkretną rolą (szef, zastępca szefa, lider, pomysłodawca, ekspert, nowicjusz, nieudacznik, błazen, kozioł ofiarny, odmieniec, osoba, która nigdy się nie zgadza, osoba, która zawsze jest ignorowana). Wylosowana rola nie została ujawniona pozostałym uczestnikom zabawy. To w trakcie jej trwania uczniowie mieli za zadanie domyśleć się jakie role odgrywali koledzy. Gdy wszyscy zapoznali się ze swoją nową rolą, nauczyciel zlecił im zadanie: „Wybierzcie teraz wspólnie miejsce, w które pojedziecie na wycieczkę”. Uczniowie pozostający w ławkach również nie zostali pozostawieni bez zajęcia – sporządzali notatki w trakcie trwania zabawy, wyciągali wnioski na temat traktowania siebie nawzajem uczestników zabawy, starali się wydedukować, jakie role zostały przypisane ich kolegom i koleżankom. Na koniec nauczyciel zapytał każdego ucznia jak czuł się w narzuconej roli i czy przyjęcie innego sposobu myślenia przyszło mu łatwo. Jeśli natomiast sprawiało trudności, to dlaczego?
Podsumowanie
Podsumowaniem lekcji było sprawdzenie, za pomocą zdania podsumowującego, czy cele zostały zrealizowane: uczniowie wybierają spośród trzech symboli (głowa – myśl, dłoń – umiejętność, serce – wartość) i odpowiadają na pytanie „Z czym dziś wychodzisz?”
Do haseł – skojarzeń uczniowie wrócili na kolejnej godzinie wychowawczej, konstruując spójną definicję empatii.
Temat empatii, jako umiejętności miękkiej, z pewnością jest tematem, do którego warto wracać na godzinach wychowawczych. I nie tylko na nich…
Monika Gierszewska – wychowawczyni 2e