Od lewej logotypy Szkoły Podstawowej nr 5 w Malborku oraz Przedszkola nr 1 w Malborku, źródło zdjęcia: Freepik

Od marzeń do sukcesu z Orkiestrą Dętą

23 .02.2017 r .gośćmi naszej szkoły byli członkowie nowostawskiej Orkiestry Dętej pod kierownictwem – kapelmistrza Pana Andrzeja Pałki. Grupa liczyła 17 osób w różnym wieku, można powiedzieć, że były to trzy pokolenia. Do muzyków dołączyli uczniowie naszej szkoły Paweł Orłowski grający na trąbce i Artur Bojarczuk gitara akustyczna z klasy 4c .Chłopcy mieli okazję zagrać u boku doświadczonych muzyków. Gościnnie wystąpił Pan Marek Kubicki reprezentant Orkiestry Wojska Polskiego- rodzic naszych absolwentów Weroniki i Bartka. Pan Marek przedstawił dzieciom podział instrumentów muzycznych i usystematyzował wiedzę dotyczącą poszczególnych sekcji.

Instrumentem muzycznym nazywamy w zasadzie każde źródło zjawisk głosowych wykorzystywane jako materiał muzyki. W tak szeroko pojętej definicji mieszczą się zarówno wszelkie tradycyjne instrumenty muzyki artystycznej i ludowej, jak i głos ludzki, wreszcie wprowadzane w ostatnich czasach instrumenty elektroakustyczne, elektroniczne.

Wibrator i podział instrumentów na grupy

Najistotniejszą część każdego instrumentu muzycznego stanowi jedno lub więcej ciał sprężystych, wykonujących drgania. Źródłem drgań, czyli tzw. wibratorem, może być albo ciało stałe o sprężystości naturalnej, albo ciało stałe o sprężystości sztucznej, liniowej lub powierzchniowej, albo wreszcie słup powietrza. W zależności od zastosowania wibratora instrumenty muzyczne dzielimy na pięć grup:

1. instrumenty strunowe – chordofony

2. instrumenty dęte – aerofony

3. instrumenty membranowe – membranofony

4. instrumenty samobrzmiące – idiofony

5. instrumenty elektroniczne – elektrofony

Oprócz naukowej systematyzacji instrumentów muzycznych stosuje się także podział wynikający z praktyki:

  • strunowe, które z kolei mogą być: smyczkowe(np. skrzypce, wiolonczela);
  • szarpane (np. gitara, harfa) lub klawiszowe(np. fortepian, klawesyn)
  • dęte: drewniane(np. flet, obój, klarnet) i blaszane(np. trąbka, tuba, puzon)
  • perkusyjne: o określonej wysokości dźwięków( np. marimba, ksylofon, wibrafon) i o nieokreślonej wysokości dźwięku ( bębny, trójkąt- trangiel, talerze)

Wszystkie informacje były przeplatane utworami muzycznymi: Ułański Szyk, Cornel Bogie, Walc Szostakowicza ,Tenor Polka ,Puson Polka i na koniec Hapi Marching Band .Lekcja z orkiestrą zapadnie na długo w pamięci naszych uczniów. Bardzo dziękujemy muzykom za występ w naszej szkole.