4 stycznia 2018 roku Pani Karolina Kurapiewicz przeprowadziła zajęcia dydaktyczno- opiekuńcze w Punkcie Przedszkola Specjalnego „Biedronki”. Zajęcia zawierały elementy Porannego Kręgu, czyli stymulacji polisensorycznej. Poranny Krąg jest metodą, która obejmuje swym zasięgiem wszystkie zmysły: dotyk, wzrok, słuch, węch i smak. Proponowane w niej oddziaływania mają aktywizować zmysły w sposób odmienny dla każdej pory roku, aby podkreślać zmiany zachodzące w przyrodzie. Świat przyrody jest źródłem zróżnicowanych bodźców. Każda pora roku kojarzy się nam z kolorem, smakiem, obrazem, zapachem. Metoda Porannego Kręgu przypisuje każdej z pór roku inną symbolikę. Tutaj kalendarz narzuca kolor, żywioł, smak, zapach, bodźce wzrokowe, słuchowe– wszystko – czym planujemy stymulować naszych podopiecznych. Polisensoryczne pobudzanie zmysłów jest najlepszym sposobem przekazywania cennych informacji o tym – co nas otacza…”
Celem zajęć było:
- rozwijanie umiejętności wielosensorycznego poznania świata,
- integracja nauczyciela i podopiecznych oraz podopiecznych ze sobą nawzajem,
- pobudzenie ukierunkowanej aktywności dzieci,
- budowanie zaufania i poczucia bezpieczeństwa,
- umiejętności czekania na swoją kolej.
Zajęcia przeprowadzone przez Panią Karolinę przebiegały w następujący sposób:
- Zapalenie lampki zapachowej (do każdej pory roku przypisany jest inny zapach).
- Obejście z lampką kręgu dzieci, zwrócenie uwagi na cechy ognia.
- Śpiewanie powitalnej piosenki, w której wymienia się imię dziecka i każde dziecko wita się z pozostałymi uczestnikami zajęć przez podanie ręki lub „przybicie piątki”.
- Inscenizacja piosenki „Praczki”. Dzieci otrzymały chusteczki i wykonując proste gesty ilustrowały treść piosenki.
- Demonstracja instrumentu muzycznego– dzwonki. Dodatkowym zadaniem dzieci było zaśpiewanie piosenki „Przyszła zima biała” oraz granie na instrumentach.
- Zabawy z kocem.
- Ćwiczenia utrzymywania piłki na kocyku. Dzieci współpracując ze sobą musiały podrzucać piłkę w kocu, tak by nie spadła poza.
- Przechodzenie po kocu– zachowanie równowagi. Dzieci maszerowały po zwiniętym kocu, jak po linie.
- Przechodzenie pod kocem.
- Zastosowanie bodźców smakowych- każde dziecko otrzymało niespodziankę. Zadaniem dzieci było rozpoznanie smaku oraz podzielenie się z wszystkimi swoimi wrażeniami.
Zajęcia zakończył się zgaszeniem lampki. Wszystkie etapy zajęć odbywały się na dywanie, w kole.
W czasie trwania spotkania nauczycielka stworzyła atmosferę, która sprawiła, iż dzieci czuły się bezpiecznie, odczuwały radość i zadowolenie. Cenne jest również to, iż taka forma zajęć umożliwia dzieciom bliski kontakt z rówieśnikami. Dzieci siedziały w kręgu zwrócone do siebie twarzami. Nauczycielka podchodziła kolejno do każdego dziecka i wspólnie z nim wykonywała poszczególne czynności. Dzieci kształtowały u siebie umiejętność czekania na swoją kolej, co pozwoliło im na odbieranie wrażeń płynących z przebywania z innymi, obserwowania ich w takiej samej sytuacji, zainteresowania ich ruchami, mimiką, a nawet reakcjami.
Pani Karolina motywowała dzieci do podejmowania nowych wyzwań, pokonywania trudności, uczenia się poprzez doświadczanie. Pozytywnie wzmacniała dzieci, chwaląc je za wykonanie każdej czynności. Dzieci były radosne, a uśmiech na ich twarzach świadczył o tym, iż miło spędziły czas.
Motto:
„ Jeżeli umiecie diagnozować radość dziecka i jej natężenie,
musicie dostrzec, że najwyższa jest…
radość pokonanej trudności, osiągniętego celu, odkrytej tajemnicy.
Radość tryumfu i szczęście samodzielności ”. Janusz Korczak