W roku szkolnym 2010/2011 nauczyciele naszej szkoły przystąpili do udziału w dwuletnim programie „Rozwijanie uczenia się i nauczania (RUN)” proponowanym przez Centrum Edukacji Obywatelskiej w Warszawie.
Praca w programie oparta jest na współpracy nauczycieli w ramach grup Pomocnych przyjaciół. Główny cel RUN: Nauczyciele i uczniowie wykorzystują ocenianie kształtujące do śledzenia procesu uczenia się i na tej podstawie dostosowują i rozwijają dalsze uczenie się i nauczanie.
Pięć strategii
Określenie pięciu strategii przybliża idę oceniania pomagającego się uczyć, ale jednak nie daje praktycznych wskazówek, jak je wprowadzać w życie. Potrzebne są techniki – narzędzia, przy pomocy których można wprowadzić strategie.
Strategia I: Określanie i wyjaśnianie uczniom celów uczenia się i kryteriów sukcesu.
Strategia II: Organizowanie w klasie dyskusji, zadawanie pytań i zadań, dających informacje, jak uczniowie się uczą.
Strategia III: Udzielanie uczniowi takich informacji zwrotnych, które umożliwiają jego widoczny postęp.
Strategia IV: Wspomaganie uczniów, by stali się autorami podmiotami, „właścicielami” procesu własnego uczenia się.
Strategia V: Umożliwianie uczniom, by korzystali z siebie nawzajem jako „zasobów edukacyjnych”.
Nasze strategie w języku ucznia brzmią:
Lepiej się uczę, jeśli:
- I. Wiem po co i czego mam się nauczyć.
- II. Nauczyciel zadaje mi pytania i na bieżąco wie, gdzie jestem w danym momencie.
- III. Nauczyciel udziela mi informacji zwrotnej: co zrobiłem dobrze, co i jak powinienem poprawić i jak mogę się dalej rozwijać.
- IV. Jestem świadomy i odpowiedzialny za swój proces ucznia się.
- V. Korzystam z wiedzy i umiejętności moich koleżanek i kolegów.
Na zdjęciach uczniowie klasy IV A podczas lekcji języka polskiego.
[nggallery id=19]