Od lewej logotypy Szkoły Podstawowej nr 5 w Malborku oraz Przedszkola nr 1 w Malborku, źródło zdjęcia: Freepik

Śladami Wielkiego Mistrza

26 października uczniowie klasy 3a rozpoczęli kolejny sezon zajęć edukacyjnych w Muzeum Zamkowym. Jak to zazwyczaj na początku zamkowych spotkań bywa, prowadząca Pani kustosz Ewa Kasprzyk przepytała naszych uczniów ze zdobytej na zajęciach wiedzy o Zamku. Egzamin został zaliczony wspaniale. Tematem pierwszych w tym roku zajęć były „Śluby krzyżackie”. Reguła zakonna czyli zbiór rozporządzeń, którymi powinni kierować się w życiu codziennym członkowie zakonu, opierała się w sprawach wojskowych na regule templariuszy, a w sprawach charytatywnych – na regule joannitów. Krzyżacy byli najmłodszym z trzech wielkich zakonów jerozolimskich. W przeciwieństwie do wspomnianych zakonów Krzyżacy byli organizacją o silnym zabarwieniu narodowościowym. Ani templariusze, ani joannici nie przykładali wielkiej wagi do kraju czy dynastii, z którego pochodzili ich rycerze. Zakon krzyżacki miał hierarchię wielowarstwową podobnie jak w przypadku joannitów i templariuszy i dzielił się na trzy grupy : braci rycerzy, braci duchownych i braci służebnych nazywanych knechtami . Reguła krzyżacka czyli Księga Zasad nakazywała rycerzom złożenie ślubów, czystości, ubóstwa i posłuszeństwa. Ich życie regulowały statuty ukazujące co im wolno, a czego nie wolno. Wielki Mistrz był wzorcem dla zgromadzenia. Wybierany ze swego grona musiał charakteryzować się mądrością, męstwem i darem przewidywania. Rycerze składali śluby zakonne w kościele, a spotkania zakonne którym przewodził Wielki Mistrz odbywały się w Sali Kapitulnej. Głównymi atrybutami rycerzy zakonnych był: miecz, powróz i biała lilia. Miecz był atrybutem męstwa, powróz posłuszeństwa i ubóstwa, a lilia czystości. Każdy rycerz miał swoje miejsce w Sali Kapitulnej. Siadając na ich miejscach uczniowie przez chwilę poczuli atmosferę tamtych czasów. Mając nad głowami przedstawienia scen biblijnych w formie polichromii, uczniowie z łatwością rozszyfrowali motywy architektoniczne na kapitelach czyli filarach kolumn. Zadanie domowe otrzymane od Pani kustosz –  ciekawe co ułożą z zamkowych puzzli?