Od lewej logotypy Szkoły Podstawowej nr 5 w Malborku oraz Przedszkola nr 1 w Malborku, źródło zdjęcia: Freepik

Gość dr Maciej Dębski

W ramach projektu „Od marzeń do sukcesu” naszym Gościem był Pan dr Maciej Dębski założyciel i prezes Fundacji Dbam o mój z@sięg z Gdańska, socjolog problemów społecznych, wykładowca akademicki, edukator społeczny, ekspert w realizacji badań naukowych, ekspert Najwyższej Izby Kontroli, Rzecznika Praw Obywatelskich. Razem z innymi specjalistami  zajmuje się edukacją społeczeństwa na temat cyfrowej higieny i profilaktyki e-uzależnień wśród dzieci, młodzieży i dorosłych. Uczy odpowiedzialnego korzystania z Internetu, smartfona i innych narzędzi ekranowych, pamiętając, że kluczowe dla dobrostanu jednostki są relacje międzyludzkie.

Nasz Gość ucząc się w podstawówce i szkole średniej uczęszczał wytrwale na zajęcia judo, po ukończeniu liceum spędził 2 lata w seminarium duchownym, potem studiował socjologię. Obecnie jest  wykładowcą na Uniwersytecie Gdańskim. Przez 15 lat badał sytuację i zachowania ludzi bezdomnych. Zainspirował się tym tematem pomagając wcześniej osobom chorym w szpitalu, w tym przebywającym tam osobom bezdomnym.

W roku 2016 wdrożył pierwszy w Europie eksperyment społeczny odcięcia 100 osób na 72 godziny od wszelkich urządzeń elektronicznych (telefonów komórkowych, tabletów, Internetu, gier on-line PlayStation, telewizji), który zakończył się sukcesem badawczym.

Jak przyznał – kiedyś sam nadużywał technologii cyfrowej i zrozumiał, że kiedy straci się kontrolę nad smartfonem, komputerem to nasz mózg i ciało na to zareagują negatywnie.

Prowadzący spotkanie pokazał uczniom klas 6 i 7 film o tym jak w 1969 roku przesłano pierwszą w świecie wiadomość elektroniczną w ramach ARPANET (Advanced Research Projects Agency Network), sieci komputerowej w Stanach Zjednoczonych. Ową wiadomością było jedno słowo. Dwa lata później Ray Tomlinson wprowadził symbol „@”, aby oddzielić różne elementy adresu e-mail.

Uczniowie na pytanie – Co daje ludziom korzystanie z Internetu, mediów, gier? – odpowiadali, że szybki dostęp do wiedzy, łatwy kontakt z innymi, możliwość słuchania muzyki, oglądania filmów, nauki języków obcych, rozrywkę…

Wymienili także zagrożenia, jakie niesie ze sobą korzystanie z Internetu – hazard, hejt, przemoc, cyberprzestępstwa, fake newsy, nieodpowiednie treści dla nieletnich.

Co zrobić w takim razie, aby nie uzależnić się od nowoczesnych technologii. Prezes Fundacji Dbam o mój z@sięg dał uczniom gotową receptę:

DZIESIĘĆ ZASAD HIGIENY CYFROWEJ:

  1. Kontroluj czas przed ekranem
  2. Odkładaj smartfon
  3. Wyłącz powiadomienia
  4. Nierób wielu rzeczy naraz
  5. Trenuj swój mózg w sposób analogowy
  6. Relaksuj się i odpoczywaj
  7. Szukaj zainteresowań poza siecią
  8. Planuj czas bez Internetu
  9. Zadbaj o swój sen
  10. Dbaj o relacje

Nasz gość zachęcał młodzież do realizacji pasji, zainteresowań i marzeń, bo to w życiu jest  najważniejsze.

Prowadzący Pan Maciej Dębski otrzymał od nas podziękowanie i pożegnaliśmy go burzą oklasków. Projektem Cyfrowa Szkoła w naszej placówce koordynują Panie: Agata Rojek, Monika Kacperska i Katarzyna Buła.

Po południu na spotkanie z naszym gościem przyszli rodzice przedszkola i klas 1-8. Podczas szkolenia dowiedzieli się wielu ważnych rzeczy. Pan dr Maciej Dębski – pracownik naukowy Uniwersytetu Gdańskiego,  w bardzo przystępny sposób opowiedział, po czym poznać, że dzieci uzależniają się od nowych technologii oraz o tym, czym jest higiena cyfrowa i dlaczego należy właściwie dbać o jej odpowiedni poziom już od pierwszych lat życia.

Pokazując najnowsze wyniki badań prowadzonych wśród młodzieży zaproszony gość przekazał konkretne wskazówki, co na co dzień można zrobić, na co rodzice powinni zwracać uwagę, aby ich dzieci nie były przyklejone do smartfonów, mediów społecznościowych czy gier video.

Prowadzący wskazał, że nie należy dawać smartfona dzieciom w wieku przedszkolnym, a w starszych klasach szkoły podstawowej udostępniać go w bardzo znikomym stopniu pod kontrolą rodzicielską. Konieczne jest również wyznaczanie czasu na korzystanie ze smartfona. Warto uczyć dzieci alternatywnych metod spędzania czasu wolnego tj. poprzez uprawianie sportu,  granie w gry planszowe, rozwój hobby, marzeń i pasji.

Dzieci nadużywające technologii cyfrowych mają gorszą pamięć, koncentrację, a więc i problemy w nauce. Tracą umiejętność czytania, mają uboższe słownictwo. Nie rozwija się ich wyobraźnia, trudniej im poznawać świat, zrozumieć cudze emocje.

Rodzice także zapoznali się z 10 zasadami higieny cyfrowej i zobowiązali się, że spróbują je wdrożyć w swoich domach.

Uczestnicy spotkania brawami podziękowali Panu Maciejowi za kreatywne, pełne energii i ciekawych wiadomości szkolenie.