W dniach 29.09-04.10 w naszym przedszkolu odbyła się ogólnopolska akcja „Tydzień Budowania Relacji”, realizowana zgodnie z oficjalnym scenariuszem „Metafora serduszka” udostępnionym przez Ministerstwo Edukacji Narodowej i Fundację Instytut Edukacji Pozytywnej.
Celem przeprowadzonych działań było wspieranie rozwoju kompetencji społeczno-emocjonalnych u dzieci:
- umiejętności nazwania i wyrażania emocji,
- rozpoznawania zachowań życzliwych i nieżyczliwych,
- reagowania na konflikty z empatią,
- wzmacniania więzi i atmosfery bezpieczeństwa w grupie.
Poniżej kilka wybranych aktywności z zastosowaniem elementów scenariusza „Metafora serduszka”:
- Rozpoczęcie zajęć od Tablicy Emocji — dzieci wskazywały, jak się czują i omawiały swoje wybory.
- Wysłuchanie opowiadania „Serduszko z listków” o jeżyku Roro i rozmowa o tym, jak jego zachowania wpływały na innych.
- Zajęcie plastyczne: ozdabianie papierowych serduszek, które służyły do wyrażenia, co dla dzieci oznacza życzliwość i jak można „naprawić” relację, gdy coś się popsuło.
- Krąg przyjaźni — wspólna rozmowa podsumowująca: co dzieci chciałyby zmienić w relacjach, jakie słowa i gesty budują więź, a co może ranić innych.
- W naszym przedszkolu utworzyliśmy także kącik literatury o emocjach oraz przestrzeń, gdzie dzieci mogły wybierać książki i rozmawiać o uczuciach podczas codziennych zabaw.
- Współpraca z uczniami, którzy przyszli do przedszkolaków w celu przeczytania bajki terapeutycznej z morałem.
Dzieci chętnie angażowały się w rozmowy o emocjach – utrwalając nazwy uczuć i dostrzegając, że każde działanie ma wpływ na innych. W grupie wzrosła wrażliwość na potrzeby rówieśników — dzieci częściej proponowały pomoc, pytały „Jak się czujesz?” Zajęcia uświadomiły, że słowa i zachowania — nawet drobne — mają moc: mogą budować lub ranić.