Od lewej logotypy Szkoły Podstawowej nr 5 w Malborku oraz Przedszkola nr 1 w Malborku, źródło zdjęcia: Freepik

Wszystkie drogi prowadzą do Rzymu

W styczniu Pani Ewa Trębas przeprowadziła lekcję historii w klasie 5a pod tytułem „Dokonania starożytnych Rzymian.” Tydzień przed zaplanowaną lekcją nauczycielka poleciła uczniom zgromadzenie podstawowych informacji na temat rzymskich osiągnięć w dziedzinie budownictwa, literatury i prawa oraz okazałych budowli powstałych w starożytnym Rzymie. Zebrane materiały, w tym ilustracje, uczniowie umieścili w teczkach  i przynieśli na zajęcia. Po zapoznaniu uczniów z tematem zajęć oraz przedstawieniu nacobezu Pani Ewa wykorzystując jedną z metod aktywizujących „Burza mózgów” usystematyzowała wiadomości uczniów z poprzednich lekcji i powtórzyła najistotniejsze informacje potrzebne do przeprowadzenia zajęć. W ramach krótkiego wprowadzenia nauczycielka opowiedziała uczniom o związkach cywilizacji rzymskiej z grecką. Wyjaśniła dlaczego starożytni Rzymianie chętnie naśladowali Greków w dziedzinie architektury i literatury.

Następnie uczniowie powtórzyli zasady współpracy w grupie i zostali podzieleni na cztery grupy:

  • pierwsza drużyna na podstawie tekstu „Rzymianie – wielcy budowniczowie” i ramki „Wszystkie drogi prowadzą do Rzymu” ze s. 90–91 podręcznika wyszukała wiadomości dotyczące osiągnięć Rzymian w dziedzinie budownictwa;
  • druga drużyna, na podstawie tekstu „Literatura rzymska” ze s. 91 podręcznika, zgromadziła informacje na temat najważniejszych rzymskich utworów literackich i ich autorów;
  • trzecia drużyna na podstawie infografiki „Starożytny Rzym” ze s. 92–93 podręcznika selekcjonowała wiadomości na temat imponujących budowli wznie­sionych w stolicy Imperium Rzymskiego;
  • czwarta drużyna na podstawie tekstu „Prawo rzymskie” ze s. 94 podręcznika zgromadziła informacje dotyczące zasad prawa rzymskiego.

Uczniowie rozszerzyli wiadomości zawarte w podręczniku o informacje wyszukane z innych źródeł. Podczas zajęć uczniowie współpracowali, współdziałali ze sobą,  wykonywali polecenia zgodnie z instrukcją, uczyli się od siebie- wymieniając się wiadomościami i ciekawostkami na temat opracowywanych zagadnień. Po upływie wyznaczonego czasu  grupy zaprezentowały wykonane plakaty. Każda grupa przedstawiając swoją pracę przekazywała pozostałym uczniom bardzo ważne i ciekawe informacje.

Kolejnym punktem spotkania był ogłoszony przez prowadzącą zajęcia plebiscyt na najważniejsze osiągnięcie starożytnych Rzymian. Chętni uczniowie zgłaszali swoje propozycje i podawali argumenty, dlaczego to osiągnięcie, a nie inne ich zdaniem zasługuje na wyróżnienie. Każdy uczeń miał prawo zagłosować raz przez podniesienie ręki na wybrane przez siebie osiągnięcie starożytnych Rzymian, które miało duże znaczenie dla kolejnych pokoleń. Po zliczeniu wszystkich głosów okazało się, że większa część klasy zagłosowała na prawo, jako najważniejsze osiągnięcie Rzymian.

Podsumowując zajęcia nauczycielka usystematyzowała przekazane przez uczniów wiadomości, pogratulowała bardzo dobrego przygotowania oraz podziękowała za udział w zajęciach.

Podczas spotkania uczniowie byli skoncentrowani na tematyce zajęć. Dzielili się swoimi uwagami, pomysłami i spostrzeżeniami.

Pani Ewa podczas zajęć motywowała uczniów, wspierała i naprowadzała- nie dając gotowych rozwiązań. Pasja, entuzjazm i profesjonalizm nauczycielki sprawiły, iż uczniowie uważnie słuchali, a także z dużym zaangażowaniem uczestniczyli w spotkaniu.

Złote myśli Rzymian:

„Czyż każdy zacny i poważny człowiek nie wyzna, że wiele nie wie i że ciągle powinien się uczyć?”

„Gdy z naturą niezwykłą i wybitną połączy się jakieś wykształcenie naukowe, wówczas zwykle powstaje coś wspaniałego i osobliwego.”

„Historia jest świadkiem czasów, światłem prawdy, życiem pamięci, nauczycielką życia”

                                                                        Cyceron ( mówca, polityk, filozof)