Od lewej logotypy Szkoły Podstawowej nr 5 w Malborku oraz Przedszkola nr 1 w Malborku, źródło zdjęcia: Freepik

Zjednoczeni w różnorodności

Z trzecią już lekcją w tym roku szkolnym o Unii Europejskiej, przedstawiciele Technikum nr 3 w Malborku, Młodsi Ambasadorowie programu Szkoła –  Ambasador Parlamentu Europejskiego( EPAS ) – Matylda Głodowska i Dawid Zamorski uczniowie klasy 4p (technik programista), pod opieką Pani Iwony Krauze udali się do „Pszczółek” – grupy sześciolatków.

„Zjednoczeni w różnorodności”- taki tytuł nosiły kolejne zajęcia przeprowadzone w ramach innowacji „Jestem Polakiem, jestem Europejczykiem.

„Zjednoczeni w różnorodności” to motto Unii Europejskiej. Oznacza ono, że aby zapewnić pokój i dobrobyt oraz chronić bogactwo kultur, tradycji i języków w Europie, Europejczycy powinni działać wspólnie. Motto, które pięknie odzwierciedla również współpracę, pomoc, przyjaźń, różnorodność grupy sześciolatków. Dzieci, aby wykonać niektóre zadania i osiągnąć efekt musiały pracować wspólnie. W ten sposób np. pokolorowały złożoną z wielu kawałków mapę – puzzle zjednoczonej Europy.

Zajęcia zaczęły się od wysłuchania mitu o Europie. O współpracy krajów członkowskich UE opowiedziała kolejna bajka, w której wzajemnej pomocy udzielały sobie krasnale, noszące imiona krajów unijnych. Sześciolatki mówiły co je  łączy, powiedziały o współpracy, przyjaźni i pomocy. Przypomnieliśmy sobie poznane już wcześniej kraje UE – każde z dzieci pokolorowało flagę jednego z krajów UE. Próbą zapamiętania flag była zabawa w grę memory – „Poznaj, odkryj i zapamiętaj flagi UE”

Dzieci dowiedziały się o symbolice flagi UE – i następnie same taką flagę unijną wykonały, przyklejając w kręgu 12 gwiazd na niebieskim tle. Wysłuchały fragmentu hymnu UE –„Oda do radości” i hymnu Małego Europejczyka. Dowiedziały się o walucie – euro. Następnie poznały maskotkę UE Syriusza – postać zabawnej, uśmiechniętej, niebieskiej stonogi, ubranej w granatową koszulkę z gwiazdkami, jak na fladze Unii Europejskiej, który w każdym kraju występuje w innym stroju, zawierającym elementy narodowe. Każdy sześciolatek dostał szkic maskotki i zadanie, aby nadać maskotce własne życie, dobierając kolory krajów unijnych.

Ponad godzinne zajęcia dzieci spędziły bardzo aktywnie. Zajęcia zakończyły się odciśnięciem dłoni pomalowanych w kolorach unijnych: żółtym i niebieskim na białym brystolu – zadanie to symbolizowało temat naszych zajęć – „zjednoczeni w różnorodności” – jesteśmy różni, jak te dłonie i ich odciski, ale skupiamy się na wykonaniu wspólnego zadania.  Oczywiście wśród odcisków nie zabrakło dłoni naszych ambasadorów.

Bardzo dziękujemy Pani Iwonie Krauze za współpracę i zaangażowanie.