Od lewej logotypy Szkoły Podstawowej nr 5 w Malborku oraz Przedszkola nr 1 w Malborku, źródło zdjęcia: Freepik

Z językiem angielskim polisensorycznie

„Nauka rozpoczynać się musi od zmysłowych spostrzeżeń, a nie od opisu rzeczy słowami.”
(Jan Amos Komeński)
W tym roku szkolnym rozpoczął się cykl zajęć innowacji pedagogicznej „Z językiem angielskim dookoła świata” (w klasie 3B i oddziale zerowym  Stokrotki). Tematyka zajęć programu innowacyjnego przybliża dzieciom kraje anglojęzyczne, ich kulturę i obyczaje, a celem zajęć jest rozwijanie w uczniach postawy ciekawości, otwartości i tolerancji wobec innych kultur. Podczas zajęć uczniowie „zwiedzać” będą kraje, w których język angielski jest językiem podstawowym: Anglię, Szkocję, Walię, Irlandię Północną, Stany Zjednoczone Ameryki Północnej, Kanadę i Australię. Dzieci poznają nazwy stolic, flagi i symbole narodowe wybranych krajów anglojęzycznych oraz dowiedzą się jak obchodzone są ważniejsze święta. Wszystko to odbywać się będzie z zaangażowaniem zmysłu słuchu, wzroku, dotyku, smaku i węchu.

Zajęcia prowadzone są raz w tygodniu- w grupie Stokrotki przez Panią Małgorzatę Szumska, a w klasie 3b przez Panią Monikę Gierszewską.

Uczniowie klasy 3B wiedzą już:

  • jak wygląda flaga Wielkiej Brytanii /tzw. Union Jack/,
  • czemu zawdzięcza swój wzór i kolory /red, blue, white/,
  • znają nazwę stolicy Anglii /London/,
  • wiedzą kto rządzi w Królestwie Wielkiej Brytanii /The Queen/ (Każdy chciał choć na chwilę stać się Królową i rządzić podczas zabawy w „Queen says”.)
  • Wiedzą kto stoi na jej straży /the Queen’s guards/,
  • jaki kwiat jest tam symbolem narodowym /red rose/ (Dzieci poznały go zmysłem dotyku i węchu.)
  • a jaki zegar jest tam najsłynniejszy /Big Ben/ (Uczniowie poznali najpierw kształt słynnej budowli, dotykając jego miniaturę z zamkniętymi oczami.)
  • o jakim moście jest mowa w starej angielskiej piosence /London Bridge/ (do której świetnie bawili się podczas zabawy ruchowej),
  • potrafią nazwać danie, które zamawiane jest przez turystów jako tradycyjne /fish and chips/
  • oraz inne słówka kojarzone z Anglią i jej stolicą. Dzieci ćwiczyły je grając m.in. w Dobble. (red bus, telephone box, London Eye, crown, flag, gentleman, tea time, wellingtons, umbrella, rain…)
  • I w końcu nadszedł czas na zmysł smaku. Dzieci mogły skosztować herbatki w angielskim stylu. Dowiedziały się co jest potrzebne do jej przyrządzenia i w ilu słowach jest ona ukryta /tebag, tea spoon, teacup, teapot/. Uczniowie mieli okazję przyrządzić ją samodzielnie, pamiętając że „milk goes first!” (najpierw mleko!)

W grupie Stokrotki natomiast podczas zajęć we wrześniu i w październiku uczniowie poznawali kulturę Zjednoczonego Królestwa, skupiając się też głównie na Anglii. Dzieci dowiedziały się jakie kraję wchodzą w skład Zjednoczonego Królestwa, a jakie w skład Wielkiej Brytanii oraz jak powstała flaga Union Jack. Wykonały samodzielnie baner brytyjski oraz korony- crowns z klejnotami królewskimi- crown jewels.  Następnie poznały słownictwo dotyczące symboli typowo angielskich np. a red bus, a phone box, a post box, a queen’s guard, crown . Uczniowie „odwiedzili” Londyn i jego główne zabytki- London Eye, Big Ben, Buckingham Palace, London Bridge. Dowiedzieli się ile ma lat i kiedy naprawdę obchodzi urodziny królowa Elżbieta i o której Anglicy mają swój Tea Time- czas picia herbatki.  Dzieci zamieniały się w strażnika królowej, a niezności turyści próbowali rozśmieszyć strażnika, budowali wieżę Big Ben oraz bawili się w otwieranie mostu London Bridge. Słownictwo uczniowie utrwalali  na zajęciach poprzez zabawy ruchowe, słuchanie, dotykanie przedmiotów. Zwieńczeniem zajęć o Anglii  była uczta herbaciana- dzieci spróbowały herbatki angielskiej z mlekiem oraz angielskich ciasteczek podczas gdy prowadząca podsumowała cały cykl zajęć przeczytaniem angielskiej bajki „Peppa Pig goes to London”, w której świnka Peppa ze swoją grupą przedszkolną odwiedziła Londyn.

Następny cel podróży to Szkocja. Uczniowie i ich paszporty czekają .

„Język jest nie tylko składnikiem kultury narodu, ale zarazem najlepszym odbiciem tej kultury. W języku jak w zwierciadle odbijają się doświadczenia społeczne jednostki i narodu.”  ( Piotr Bąk)

 Monika Gierszewska

 Małgorzata Szumska