Jesienne matematyczne zabawy

28 października 2020 r. Pani Jolanta Zwierz w grupie przedszkolne „ Niezapominajki” przeprowadziła zajęcia dydaktyczne pt.: ” Jesienne zabawy- zajęcia rozwijające umiejętności matematyczne.”   W pierwszej części spotkania nauczycielka poinformowała dzieci krok po kroku , co podczas zajęć będą robiły i na co mają zwrócić uwagę. Na każdym etapie zajęć dzieci otrzymywały informację zwrotną, miały czas na wykonanie zadań i odniesienie sukcesu. Pani Jola zwracała uwagę na każde dziecko, motywowała do podejmowania działań i chwaliła za wykonanie zadania. Przed pracą w zespołową nauczycielka razem z dziećmi przypomniała zasady aktywnej współpracy. Podczas zajęć panował spokój, a nauczycielka sposobem prowadzenia zajęć, a także swoim głosem stworzyła atmosferę zaciekawienia. Dzieci podczas zajęć siedziały jak zaczarowane. Podczas zajęć dzieci rozwijały:

  • umiejętności matematyczne,
  • spostrzegawczość,
  • aktywne słuchanie,
  • współpracę w grupie,
  • orientację w przestrzeni, schemacie ciała.
  • Opracowane materiały pomocnicze były  kolorowe, zaspakajające potrzeby poznawcze dzieci. Nauczycielka płynnie przechodziła z jednego zadania do drugiego. Zaplanowane zabawy były różnorodne- dydaktyczne, umuzykalniające, plastyczne, relaksacyjne, elementy gimnastyki.

W drugiej części spotkania dzieci miały możliwość bardzo aktywnie i kreatywnie  uczestniczyć w następujących zabawach i zajęciach:

Podczas powitania dzieci siedziały w kole, mówiły wspólnie z nauczycielką rymowankę powitalną:

„ Wszyscy się witamy, dobry humor mamy i uśmiechy sobie przesyłamy.”

  • Opowieść matematyczna ,,Zapasy wiewiórki”.

Przed każdym dzieckiem nauczycielka położyła wyciętą sylwetkę wiewiórki, trzy obrazki  dziupli, oraz orzechów , żołędzi i kółka w jednym kolorze. Nauczycielka przeczytała opowiadanie pt. ,Zapasy wiewiórki”

Piękna jesień rozpoczęła swoje królowanie na ziemi. Pożółkły liście, dojrzały orzechy laskowe, a z dębów zaczęły spadać żołędzie. To był znak, że należy rozpocząć przygotowania do zimy. Wiewiórka Marta szybko zorientowała się, gdzie są najlepsze orzechy. Pierwszego dnia zebrała: 2 żołędzie i 2 orzechy i zaniosła je do pierwszej dziupli. Drugiego dnia znalazła: 4 żołędzie i 3 orzechy. Umieściła je w drugiej dziupli. Następnego dnia udało  jej się zgromadzić: 3 żołędzie i 2 orzechy. Zaniosła je do trzeciej dziupli. Była bardzo zadowolona, że zebrała dużo zapasów. Nie musi się martwić o to, co będzie jadła zimą.”

W trakcie czytania opowieści matematycznej, dzieci wykonywały działania matematyczne, słuchając uważnie poleceń Pani Joli

– Ile orzechów było w pierwszej dziupli? Ile żołędzi było w pierwszej dziupli?

– Ile orzechów było w drugiej dziupli? Ile żołędzi było w drugiej dziupli?

– Ile orzechów było w trzeciej dziupli? Ile żołędzi było w trzeciej dziupli?

– W której dziupli było najwięcej orzechów i żołędzi?

– W której dziupli było najmniej owoców jesieni?

– Ile orzechów zebrała wiewiórka?

– Ile żołędzi zebrała wiewiórka?

  • Zabawa doskonaląca orientację w przestrzeni „Zabawy z szyszką”

Dzieci stojąc  w kole otrzymały po jednej szyszce. Zadaniem przedszkolaków było wsłuchanie się w polecania nauczycielki i precyzyjne wykonanie zadania:

– „ trzymamy szyszkę w górze”

– „ trzymamy szyszkę za sobą”

– „ trzymamy szyszkę przed sobą”

– „ siadamy za szyszką”

– „ stajemy  przed szyszką”

– „ stajemy za szyszką”

– „ stajemy obok szyszki”

– „ podnosimy szyszkę i trzymamy ją  przed sobą”

Wszystkie dzieci wykonały zadanie bardzo dobrze. Po każdym etapie otrzymywały od nauczycielki informację zwrotną i ewentualnie wskazówki , gdy któreś dziecko potrzebowałoby pomocy.

  • Jesienna gra na instrumentach.

Myślę, że na ta zabawa sprawiła dzieciom najwięcej radości. Wszyscy uczestnicy zostali podzieleni na cztery grupy- jarzębinek, dyni, kasztanów, liści. Każda grupa usiadła na dywanie przy swoim wyznaczonym stanowisku i miała przydzielone instrumenty:

grupa jarzębinek miała dzwonki

grupa dyni otrzymała drewniane patyczki

grupa kasztanów otrzymała kastaniety

grupa liści otrzymała miski i patyczki

Następnie grupy wygrywały rytmy podawane przez nauczycielkę. Na koniec na hasło jesienna muzyka wszystkie dzieci  zagrały razem  na instrumentach.

  • Zabawa wyciszająco – rozluźniająca ,,Jesienny masażyk” Bogdanowicz.

Dzieci siedząc w kole odwrócone do siebie plecami i rysowały na plecach kolegi różne elementy ilustrujące czytany przez nauczycielkę wierszyk.

             Drzewom we włosy dmucha wiatr,

             A deszczyk kropi: kap, kap, kap.

             Leci listek, leci przez świat

             Gdzieś tam na ziemię cicho spadł.

             Leci drugi, leci trzeci,

            Biegną zbierać listki dzieci.

             No, a potem wszystkie liście

             Układają w piękne kiście.

  • Moje imię zaczyna się na głoskę …oraz Jesienny obrazek

Dzieci  siedząc w kole cierpliwie czekały, co wydarzy się za chwilę. Nauczyciel prosiła, żeby wstały dzieci których imię zaczyna się na głoskę np. A. Wywołane dziecko wstawało z dywanu i udawało się do stolika. Następnie nauczycielka prosiła dzieci, których imię zaczyna się na głoskę F, W, K, Z, P, D, O, J, by usiadły do stolików.  Przed każdym dzieckiem znajduje się szablon drzewa oraz kredki w kolorze: żółtym, niebieskim, pomarańczowym  oraz brązowym. Nauczycielka prosi, by dzieci uważnie ją słuchały, ponieważ za chwilę będą uzupełniały rysunek.

– „ narysuj nad drzewem słońce”

– „ narysuj obok słońca dwie chmury”

– „ narysuj na drzewie cztery liście”

– „ narysuj pod drzewem jeża”- – nauczycielka dla dzieci potrzebujących zwizualizowania elementu, który maja dorysować ma przygotowany obrazek jeża.

Dzieci poradziły sobie z tym zadaniem śpiewająco. Powstały piękne jesienne rysunki, które zostaną wywieszone na wystawie przed sala „ Niezapominajek”.

  • Na zakończenie nauczycielka podziękowała dzieciom za pracę na zajęciach.

Dzieci świetnie się bawiły. Podczas zajęć widać było na ich twarzach malujące się zaciekawienie, zainteresowanie, a także radość. Ich oczy błyszczały, a twarze były rozpromienione.

Na koniec kciukami podniesionymi do góry udzieliły nauczycielce informację zwrotną, iż zajęcia im się bardzo podobały. :-)

Nauczycielka wykorzystała elementy oceniania kształtującego, pracę  zespołową, metody aktywizujące, a także rozwijała kompetencje kluczowe- przede wszystkim matematyczne. Duże zaangażowanie, profesjonalizm nauczycieli, indywidualne podejście do dzieci sprawiły, iż zajęcia były dla dzieci bardzo inspirujące, kreatywne. Dzieci z wypiekami na twarzy czekały na kolejne zadania, zagadki i niespodzianki. Wystrój sali wprowadził wszystkich w  jesienny, kolorowy nastrój. Pani Zwierz wykorzystuje zabawy wpływające na wszechstronny rozwój dzieci, dostosowuje je do możliwości i potrzeb przedszkolaków. Podczas zajęć bazuje na mocnych stronach dzieci- na ich potencjale.

Motto:

„ Niech dzieci będą wolne. Zachęcaj je do biegania na zewnątrz, gdy pada deszcz. Niech zdejmą buty, gdy znajdą kałużę wody. A gdy trawa łąk będzie mokra od rosy, niech biegną po niej i depczą ją bosymi stopami. Niech odpoczywają spokojnie, gdy drzewo zaprasza je do spania w swoim cieniu. Niech krzyczą i śmieją się, gdy słońce obudzi je rano.”

(Maria Montessori)

„ Trzeba dzieciom dać serce, piękno i uśmiech, aby nauczyły się kochać ludzi i wszystko, co je otacza.”

(Maria Kownacka)

” Pracą dziecka jest zabawa. Dzieci uczą się poprzez wszystko, co robią”.

Carolyn Hooper