Od lewej logotypy Szkoły Podstawowej nr 5 w Malborku oraz Przedszkola nr 1 w Malborku, źródło zdjęcia: Freepik

Lekcja religii w 4a

18 maja Pani Małgorzata Kaim przeprowadziła lekcje religii w klasie 4a, temat zajęć brzmiał: „ Naśladuję Pana Jezusa. Podstawowym celem zajęć było zapoznanie uczniów z uczynkami miłosierdzia. Na wstępie spotkania uczniowie odmówili modlitwę „Chwała Ojcu.” Potem Pani Małgorzata przedstawiła uczniom temat, cele oraz zapoznała z kryteriami sukcesu. Uczniowie usłyszeli od katechetki pytanie: „Po co są nam potrzebne dobre uczynki?” Najczęściej pojawiały się odpowiedzi: „żeby trafić do nieba, „żeby naśladować Jezusa, który jest źródłem miłości.”

Kolejnym etapem była analiza opowiadania pt.: „Drzewko dobroci.” Żyjemy wśród ludzi. Otaczają nas koledzy, koleżanki, rodzina, sąsiedzi. Każdego dnia mamy okazję, aby uczynić wiele dobrego. Wielu z nas tak czyni, ale zdarza się nam, że zaniedbujemy czynienie dobra. Słuchając opowiadania uczniowie poznali dziewczynkę o imieniu Marysia, która robiła psikusy kolegom i koleżankom, a mamie smutno było, ponieważ bardzo dużo osób przychodziło na skargę. Jednak pewnego dnia zdarzyło się coś, co zmieniło zachowanie dziewczynki. Przeczytała w gablocie przy kościele słowa Jezusa, które zapadły jej głęboko w sercu „… Wszystko, co uczyniliście jednemu z tych braci Moich najmniejszych, Mnieście uczynili.” Dziewczynka zrozumiała, że źle się zachowywała. W niedzielne popołudnie narysowała drzewko, a na kolorowych liściach zapisała czarodziejskie słowa:       „ … będę miła, będę dobra, będę dla wszystkich życzliwa…” Po wysłuchaniu opowiadania uczniowie po chwili zastanowienia przystąpili do analizy opowiadania. Każdy z uczniów miał możliwość podzielenia się swoimi spostrzeżeniami i przemyśleniami. Uczniowie analizując opowiadanie oraz fragment Pisma Świętego- Ewangelię (Mt25,40) stwierdzili:

  • „każdego dnia możemy zrobić coś dobrego”
  • „nie potrzeba spektakularnych działań, by zbliżyć się do Jezusa. Wystarczy pomóc koledze, czy koleżance, kierować się dobrocią”
  • „dobry uczynek, to dostrzec osobę potrzebującą pomocy, udzielić jej i nie oczekiwać niczego w zamian”

Na pytanie katechetki „ Jakie dobre uczynki możemy dzisiaj zrobić?” uczniowie odpowiadali:

  • „pomagać innym- bronić ich”
  • „udzielić koledze, czy koleżance radę, gdy jej potrzebuje”
  • „podzielić się kanapką”
  • „dobrym uczynkiem może też być wykonanie prac porzątkowych w domu- odkurzenie pokoju, wyniesienie śmieci”
  • „zrobić zakupy”
  • „zapytać rodziców, czy potrzebują pomocy”

Następnie uczniowie zapoznali się z fragmentem modlitwy. Zadaniem uczniów było wybranie dowolnego wersu modlitwy i wykonanie ilustracji.

„ Panie Jezu, proszę Cię, daj mi takie:

oczy, abym widział tych, którzy mają mniej niż ja,

uszy, abym słyszał wołających o pomoc,

usta, abym pocieszał innych,

nogi, które chętnie pospieszą z pomocą,

ręce zdolne do czynienia dobra oraz serce pełne miłości, abym kochał Ciebie i bliźniego. Amen”

Podsumowaniem lekcji było stwierdzenie: „ spełniając dobre uczynki wypełniamy czyny miłosierdzia, a czyniąc dobro okazujemy miłość Panu Jezusowi i bliźnim.”

Pani Małgorzata Kaim prowadząc zajęcia wykorzystała elementy oceniania kształtującego: zapoznała uczniów z celem zajęć, przedstawiła nacobezu, udzielała informacji zwrotnej na każdym etapie spotkania.