Od lewej logotypy Szkoły Podstawowej nr 5 w Malborku oraz Przedszkola nr 1 w Malborku, źródło zdjęcia: Freepik

Nasze Wartości

W dniu 27.01.2016 uczniowie klas 4-6 spotkali się w auli szkolnej. Samorząd Uczniowski przedstawił zebranym Kodeks Wartości i Postaw przyjęty przez przedstawicieli nauczycieli, uczniów i rodziców na szkolnej debacie. Zapoznano wszystkich z 12 wartościami, które zostały wybrane i uznane jako ważne.

Dyrektor szkoły powiedziała uczniom, że oprócz talentów, wiedzy i umiejętności wzbogacają także swój potencjał duchowy – uczą się jak czynić dobro, być empatycznym i kształtować swój charakter. Poinformowała wszystkich, że przez dwa miesiące będziemy wspólnie pracować nad samodyscypliną i odpowiedzialnością.

Poprosiła niektórych uczniów, aby wymienili swoje obowiązki – szkolne i pozaszkolne, zapytała czy zawsze rzetelnie i odpowiedzialnie je wypełniają. Uczniowie podali przeszkody, które nie pozwalają na sumienne wykonywanie obowiązków, choć stwierdzili także, że czasami przyczyną jest po prostu lenistwo. Zastanawiali się co można zrobić, aby to zmienić.

Prowadząca zaznaczyła, że odpowiedzialność nie przychodzi łatwo, wymaga wysiłku, wyrzeczeń i pracy nad sobą. Jednakże warto się jej uczyć, ponieważ buduje lepszy świat, dobre stosunki między ludźmi, daje poczucie własnej wartości, przynosi szacunek i zaufanie innych osób. Jako przykład podała historię Bartka, który chciał mieć psa. Udowodnił rodzicom, że na to zasługuje i że jest odpowiedzialny za zwierzaka do końca jego życia.

Pedagog szkolny Pani Patrycja Biegańska-Stawicka pokazała z wybranymi uczniami jak kształtują się nasze nawyki. Porównała je do nitek nawleczonych na patyki. Jeśli złe nawyki występują rzadko, to można sobie z nimi poradzić (jedna czy dwie nitki są łatwe do przerwania), natomiast gdy dane czynności wielokrotnie powtarzamy „nitek” przybywa i trudniej je rozerwać. Z drugiej strony dobre nawyki powtarzane często z czasem stają bardzo silne. Walka ze złymi nawykami i kształtowanie dobrych to przejaw odpowiedzialności za swoje życie.

Dyrektor zaznaczyła, że każdy z nas wyznacza sobie jakieś cele, priorytety. Jako przykład podała – poprawienie wyników z matematyki. Założony cel warto wypisać i powiesić w swoim pokoju. Należy ustalić termin realizacji zadania. Potem trzeba przygotować kilka kartek z nazwami działań, które mają nam ułatwić osiągnięcie wybranego celu. W przypadku matematyki byłby to np. codzienne rozwiazywanie zadań, korzystanie z pomocy koleżeńskiej, uważne korzystanie z lekcji, uczęszczanie na dodatkowe zajęcia. Te działania można nazwać – szczeblami dochodzenia do celu.

Przez dwa miesiące uczniowie będą uczyć się samodyscypliny i odpowiedzialności. Samodyscyplina to samokontrola, umiar i rozwijanie samego siebie. Uczniowie świetnie zauważyli, że wymaga planowania obowiązków, wytrwałości, motywacji, samokontroli i dyscyplinowania samego siebie. Dodali, że jest to bardzo trudne, ale warto się tego podjąć, aby ćwiczyć silną wolę i cierpliwość oraz kształtować swój charakter.

Pracę z wszystkimi wartościami zakończy w grudniu Festiwal Wartości.