Od lewej logotypy Szkoły Podstawowej nr 5 w Malborku oraz Przedszkola nr 1 w Malborku, źródło zdjęcia: Freepik

Trening ortograficzny

12 kwietnia 2022 r.  Pani Agnieszka Polak przeprowadziła zajęcia wspierające rozwój w ramach zajęć korekcyjno- kompensacyjnych. Temat zajęć: Usprawnianie funkcji percepcyjno-motorycznych w oparciu o materiał literowy i nieliterowy. Rozwijanie poprawności ortograficznej.

Na wstępie spotkania nauczycielka zapoznała uczniów z celami, nacobezu oraz przypomniała zasady dobrej współpracy. Podczas zajęć Pani Agnieszka zaproponowała uczniom zadania o różnym stopniu trudności, atrakcyjne, wzbogacone o pomoce dydaktyczne. Nauczycielka przygotowała dla uczniów następujące zadania:

*Gra edukacyjna „Nawlekaj, nie czekaj„- usprawnianie pamięci wzrokowej ,zręczności rąk oraz koncentracji uwagi. Pani Agnieszka rozdała  dzieciom kolorowe sznurki i komplet kulek w różnym kolorze. Na środku stolika położyła kartkę z przedstawionym układem kulek. Uczniowie starali się zapamiętać sekwencję. Następnie nauczycielka zakryła kartkę i ustawiła klepsydrę. Uczniowie na znak nauczycielki starali  się nawlec kulki w takiej kolejności, w jakiej były przedstawione. Musieli to zrobić w określonym czasie. Za każdą dobrze nawleczoną kulkę otrzymali żetony-punkty. Zwycięzcą po kilku rundach została osoba z największą ilością żetonów.

* Ćwiczenie „Zgodnie z alfabetem”- rozwijanie pamięci słuchowej, umiejętności układania wyrazów wg kolejności alfabetycznej.  Nauczycielka poprosiła uczniów o napisanie alfabetu na tablicy. Następnie podała każdemu dziecku po 3 słowa. Uczniowie podawali dane wyrazy w kolejności alfabetycznej, bez ich wcześniejszego zapisywania.

* „Trening ortograficzny”– rozwijanie poprawności ortograficznej, analiza i synteza wzrokowa, rozwijanie  motoryki małej. Pani Agnieszka rozdała dzieciom karty „Trening ortograficzny”. Zwróciła uwagę na trudność ortograficzną -wyrazy z „ż” niewymiennym. Uczestnicy układali wyrazy z rozsypanek literowych, wycinali obrazki i przyklejali je w odpowiednich miejscach.

* Pisanie z pamięci i ze słuchu z autokorektą. Uczniowie otrzymali karteczki ze zdaniami ( pisownia wyrazów z „ż”). Przeczytali je, omówili trudności ortograficzne i odłożyli zdania na bok. Nauczycielka podyktowała kolejne zdania. Po zapisaniu ich w zeszytach uczniowie sprawdzili zgodność zapisu, sięgając do wcześniejszych kartek ze zdaniami. Poprawili ewentualne błędy.

* ” Czy pamiętam?”- Uczniowie zapisywali z pamięci wyrazy z „ż” , które pojawiły się we wcześniejszej rozsypance.

Nauczycielka podsumowując spotkanie zapytała uczniów :Czy pamięć wzrokowa i słuchowa pomaga w nauce ? Uczniowie stwierdzili, że tak i to na każdym kroku.

Każdy etap zajęć był na bieżąco omawiany. Uczniowie wypowiadali się na temat zadań, które wykonywali i korygowali swoje błędy, jeżeli takie się pojawiły. Prowadząca zajęcia motywowała uczniów i wspierała ich na każdym kroku. Podczas zajęć Pani Agnieszka wykorzystała elementy oceniania kształtującego- zapoznała uczniów z celem zajęć, przedstawiła nacobezu, uczniowie także otrzymywali informacje zwrotną. Sposób prowadzenia zajęć, dobór pomocy dydaktycznych, ćwiczeń dostosowanych do możliwości i potrzeb uczestników sprawiły, iż zajęcia były atrakcyjne dla dzieci i przyczyniły się do osiągnięcia przez nich sukcesu. Zajęcia przebiegały w miłej atmosferze i sprawiły wszystkim bardzo dużo radości. Postawione cele zostały osiągnięte.

Motto spotkania:

„Stajesz się silny, kiedy poznajesz swoje słabości. Stajesz się mądry, kiedy uczysz się na swoich błędach.”