Pomiary laboratoryjne na lekcji chemii

„Doświadczenia powinny stanowić podstawę, wiązanie teorji. Poczynający powinien się na nich przyuczać do postrzegania, rozważania, sądzenia: powinien z nich sam ogólnie, chemiczne wnioski wyciągać, prawd dochodzić, i takim sposobem, własną działalność, razem z ręczną wprawą, umysłowych bogactw nabywać. Każde doświadczenie, każdy przytem fakt dostrzeżony, będzie dlań wówczas zdobyczą, zachętą do dalszych usiłowań. Z tego więc powodu doświadczenie zawsze nasamprzód się kładzie… ”/Wykład chemji, wydanego nakładem i drukiem Józefa Zawadzkiego w 1855 w Wilnie/

W naszej szkole uczniowie w taki sposób poznają chemię, rozwijają samodzielność w dokonywaniu obserwacji i pomiarów laboratoryjnych, uczą się odpowiedzialności i pracy w grupie rówieśniczej, rozwijają umiejętności matematyczne. 21 listopada grupa młodzieży z klasy 8b badała odczyn roztworów wybranych substancji: cytryny, wody destylowanej, octu 10%, soli kuchennej, sody oczyszczonej, środka do udrażniania rur, mleka, pasty do zębów, soku jabłkowego, mydła, coca-coli. Indykatorami były: sok z czerwonej kapusty, błękit tymolowy i papierek uniwersalny. Młodzi „chemicy” porównywali kwasowość i zasadowość użytych substancji opierając się na skali pH. Doświadczenia wykonywali w grupach trzyosobowych, korzystając z technik Chemii w Małej Skali. Następnie  wspólnie wypełniali karty pracy, posiłkując się skalą pH z podręcznika. Ustalali, dlaczego guma do żucia, czy pasta do zębów mają odczyn zasadowy, jak coca – cola wpływa na szkliwo zębów i dlaczego.

Wskaźnikiem kwasowo – zasadowym może być sok z buraka, sok z jagód, a nawet herbata. Można zachwycić młodsze rodzeństwo swoimi umiejętnościami, w prosty sposób badać np. produkty spożywcze, a w konsekwencji –  zdrowiej żyć. Każda lekcja doświadczalna pozostaje w pamięci ucznia na długo i wzbudza większą sympatię do chemii, która jest trudnym przedmiotem dla uczniów. Zajęcia poprowadziła nauczycielka chemii Pani Anna Szynaka.

Powiedz mi, a zapomnę. 
Pokaż mi, a zapamiętam.
Pozwól mi zrobić, a zrozumiem

/Konfucjusz/