Od lewej logotypy Szkoły Podstawowej nr 5 w Malborku oraz Przedszkola nr 1 w Malborku, źródło zdjęcia: Freepik

Archipelag Skarbów

W dniach 17-18 października realizowano w szkole program profilaktyki zintegrowanej pod nazwą Archipelag Skarbów. Nauczyciele i wychowawcy uczestniczyli w specjalnym szkoleniu, odbyło się także spotkanie z rodzicami uczniów klas gimnazjalnych. Program został tak opracowany, aby skutecznie zmieniał zachowania i postawy młodzieży z szeregu obszarów problemowych jednocześnie . Młodzież ucząc się odwiedziła 6 wysp – gwiazdy, miłości, dżungli, seksu, przewodników i mocy. Zakres oddziaływania programu to przede wszystkim profilaktyka uzależnień: ograniczenie korzystania z alkoholu i narkotyków przez młodzież (ukazanie destrukcyjnego wpływu korzystania ze środków psychoaktywnych na proces zawiązywania znajomości, budowania przyjaźni i rozwój miłości; profilaktyka przemocy: ograniczenie natężenia przemocy rówieśniczej w formie fizycznej i słownej, a także przemocy o podtekście seksualnym; wzrost szacunku chłopców wobec dziewcząt i dziewcząt wobec samych siebie; ukazanie zachowań agresywnych, jako niedojrzałego sposobu radzenia sobie z emocjami; wychowanie ku miłości i odpowiedzialności za swoją seksualność: wzbudzenie motywacji do pracy nad własnym rozwojem w sferze budowania dojrzałych więzi; ukazanie postaw i działań, które zwiększą szanse przeżycia prawdziwej, wiernej i trwałej miłości; podważenie obecnych w pop-kulturze silnie szkodliwych mitów na temat miłości i seksualności.

Jedną z najbardziej unikalnych cech programu „Archipelag Skarbów” było wykorzystanie w pracy z młodzieżą aktualnych wyników badań naukowych prowadzonych regularnie przez dr Szymona Grzelaka na dużych próbach młodzieży gimnazjalnej i ze szkół ponadgimnazjalnych. Program w naszej szkole prowadzony był przez 4 osobowy zespół certyfikowanych realizatorów.

W trakcie pierwszego dnia mityngu przedstawiane były elementy wiedzy o miłości w kontekście zadań rozwojowych wieku dojrzewania. Bardzo istotnym elementem pierwszego mityngu były także obrazowe przedstawienie pięknych, ale czasem groźnych sił, które budzą się we wnętrzu dojrzewającego człowieka. Realizatorzy przedstawili groźne aspekty żywiołów seksualności, uczuciowości i agresji wskazując konkretne sposoby nauki oswajania tych sił i kierowania nimi. W sposób jasny pokazali, że oswajanie wewnętrznych sił jest możliwe tylko, gdy żyje się na trzeźwo.

 W trakcie drugiego dnia mityngu bliżej omawiane były zagadnienia związane ze współżyciem seksualnym. Wyraźnie ukazano gimnazjalistom zarówno piękno seksualnej bliskości, jak też i szeroki wachlarz konsekwencji wczesnych kontaktów seksualnych – od bezpośrednich konsekwencji emocjonalnych, poprzez konsekwencje związane z budowaniem przyszłych związków, aż po konsekwencje zdrowotne.

W sposób bardzo wyraźny przedstawiono wiedzę na temat niekorzystnego wpływu środków psychoaktywnych na zawieranie znajomości i budowanie relacji. Ukazano siłę presji rówieśniczej i sposoby asertywnego radzenia sobie z nią. Podjęty został problem zachowań agresywnych i uprzedmiotawiających – szczególnie w relacjach między chłopcami i dziewczętami. Na końcu programu odbył się Festiwal Wyspy Skarbów, który podsumował i umocnił treści całego programu umieszczając najaktywniejszą młodzież niejako po stronie realizatorów. Festiwal był elementem, w którym sama młodzież sformułowała przekaz profilaktyczny skierowany do rówieśników. Uczniowie rysowali plakaty, komiksy, a także klasa 2i przygotowała krzyżówkę dla uczestników spotkania. Na zakończenie prowadzący Pan Marek Filar zaprosił wszystkich do odśpiewania szanty żeglarskiej, której słowa były bezpośrednio  związane z przekazywanymi treściami. Dla pozostałych klas gimnazjalnych, które nie uczestniczyły w programie zajęcia zostaną zorganizowane w styczniu. Zapraszamy!