Od lewej logotypy Szkoły Podstawowej nr 5 w Malborku oraz Przedszkola nr 1 w Malborku, źródło zdjęcia: Freepik

Co robię w wolnym czasie?

28 maja Pani Małgorzata Cybulska przeprowadziła zajęcia świetlicowe pod tytułem „Co robić w wolnym czasie?- Sport to zdrowie.” Celem zajęć było uświadomienie uczniom, iż  ruch na świeżym powietrzu w wolnym czasie korzystnie wpływa na ich samopoczucie, zdrowie. Uczniowie mieli także możliwość usystematyzowanie wiadomości na temat zdrowego stylu życia oraz utrwalenia angielskich nazw dyscyplin sportowych. Ważnym elementem zajęć było także utrwalenie wiadomości na temat zasad bezpiecznego uprawiania sportu.

Po zapoznaniu uczniów z celami pierwszym ich zadaniem było ułożenie z rozsypanki wyrazowej tytułu zajęć. Uczniowie poradzili sobie bez większego problemu. Następnie Pani Małgosia zaproponowała uczestnikom rundkę bez przymusu podczas, której zadaniem uczniów było udzielenie odpowiedzi na pytanie: „Co najczęściej robią w wolnym czasie ?” Chłopcy odpowiadali:

  • „ najczęściej gram w piłkę nożną”;
  • „ wychodzę na plac zabaw”;
  • „ jeżdżę na rowerze”;
  • „ jeżdżę na hulajnodze”

Kolejnym pytaniem, na które chłopcy odpowiadali było „ Czym jest dla nich zdrowie?” Padły następujące odpowiedzi:

  • „ dla mnie zdrowie to szczęście”;
  • „ to witaminy”;
  • „ to chodzenie na wizyty kontrolne do lekarza”;
  • „ dla mnie zdrowie to zdrowe jedzenie”;
  • „ dla mnie zdrowie to ruch na świeżym powietrzu”; Następnym zadaniem chłopców było napisanie na trzech karteczkach nazwy dyscyplin sportu, które najczęściej uprawiają. Każdy uczestnik spotkania swoje karteczki przykleił na dużym, kolorowym arkuszu brystolu dookoła napisu SPORT.    Z wszystkich odpowiedzi powstało słoneczko. Uczniowie odczytywali wszystkie dyscypliny i porównywali, które są przede wszystkim uprawiane.

Głównie pojawiały się następujące dyscypliny sportu:

  • pływanie
  • piłka nożna
  • piłka ręczna
  • siatkówka
  • koszykówka
  • kolarstwo

Kolejnym zadaniem było nazywanie podanych przez chłopców dyscyplin sportowych po angielsku i umieszczanie odpowiednich karteczek z nazwą  na plakacie. Chłopcy byli bardzo zaangażowani i aktywnie uczestniczyli w zajęciach. Niespodzianek nie było końca. Dla utrwalenia nazw dyscyplin sportowych po angielsku nauczycielka zaproponowała chłopcom zabawę dramową „ W co gram?”. Każdy uczestnik zajęć losował jedną karteczkę z dyscypliną sportową i za pomocą prostych gestów, bez użycia słów musiał pokazać swoim kolegom jaka to dyscyplina. Śmiechu było bardzo dużo. Chłopcy spisali się na medal- wszystkie dyscypliny zapisane po angielsku zostały bezbłędnie rozszyfrowane.

Podsumowując zajęcia uczniowie odpowiadali na pytania: „ O czym należy pamiętać uprawiając sport?”. Chłopcy odpowiadali:

  • „o bezpieczeństwie”;
  • „ o rozgrzewce”;
  • „ o odpowiednim stroju”;
  • „ o sprzęcie, w zależności od rodzaju dyscypliny”;
  • „ o uprawianiu sportu w odpowiednich miejscach- wyznaczonych”;
  • „ o dobrym odżywianiu”;

Zajęcia dobiegały końca i nadszedł czas refleksji. Chłopcy zastanowili się chwilę i odpowiedzieli na pytania: „ Co było ciekawe podczas spotkania?; „Czego się nauczyli?” Padły następujące odpowiedzi:

  • „ uprawianie sportu jest dobrym sposobem na spędzenie czasu wolnego”;
  • „ nauczyłem się nowych nazw dyscyplin sportowych po angielsku”;
  • „ będę pamiętał, że przed grą należy zrobić rozgrzewkę, by rozgrzać mięśnie i nie nabawić się kontuzji”;
  • „ uprawianie sportu ma duże znaczenie dla mojego zdrowia i samopoczucia”;
  • „ będę pamiętał, by się zdrowo odżywiać”.

Podczas zajęć nauczycielka motywowała uczniów do podejmowania dyskusji – dzielenia się swoimi przemyśleniami. Zapoznała uczniów z celami zajęć, kolejnymi etapami spotkania, a także udzielała informacji zwrotnej.

Motto spotkania:

„Mądry człowiek powinien wiedzieć, że zdrowie jest jego najcenniejszą wartością i powinien uczyć się, jak sam może dbać o siebie.”

                                                                                              Hipokrates

„Zdrowie jest najcenniejszą zdobyczą, a zadowolenie największym bogactwem.