Od lewej logotypy Szkoły Podstawowej nr 5 w Malborku oraz Przedszkola nr 1 w Malborku, źródło zdjęcia: Freepik

Gry i zabawy matematyczne

26 października  2020 r. Pani Sylwia Wdowicz przeprowadziła w klasie 3a zajęcia dydaktyczne z edukacji matematycznej pod tytułem „ Tabliczka mnożenia i dzielenie w zakresie 100– gry i zabawy matematyczne.” Nauczycielka przedstawiła dzieciom  cele lekcji, którym było:

  • usystematyzowanie wiadomości i rozwijanie umiejętności posługiwania się tabliczką mnożenia i dzielenia;
  • rozwijanie umiejętności rozróżniania iloczyn liczb od ilorazu liczb, przyporządkowywania iloczyn do odpowiedniego działania,
  • rozwijanie umiejętności wykonywania obliczeń iloczynów i ilorazów w pamięci,
  • wykorzystywanie umiejętności matematycznych potrzebnych w codziennym życiu,
  • dziecko potrafi pogodzić się z wygraną i porażką.

 Po części wstępnej  dzieci odpowiadały na pytania nauczycielki: Co to jest iloczyn? Co to jest

iloraz? Na tablicy Pani Sylwia wyświetla ćwiczenie ze strony: http://aztekium.pl/test.py#start https://www.xn--tabliczkamnoenia-0rd.pl/mnozenie-przez-6.html

Pani Sylwia  wyświetlała działanie na mnożenie, a zadaniem uczniów było wstawić odpowiednie cyfry, aby działanie było poprawne. Wylosowany uczeń podawał  prawidłowe odpowiedź. Gra była prowadzona do momentu, aż każdy uczeń wziął w niej udział. Po zakończeniu zadania uczniowie otrzymali od nauczycielki informację zwrotną. Następnie Pani Sylwia rozdała każdemu uczniowi kartkę z zadaniami tekstowymi. Zadaniem dzieci było opracowanie  dwóch zadań o różnym stopniu trudności  (praca samodzielna, indywidualna uczniów). Gdy wszyscy uczniowie wykonali zadania nastąpiło sprawdzenie rozwiązań. Dzieci odniosły sukces. Prawidłowo zapisały działania, wykonały obliczenia i zapisały odpowiedź.

Kolejnym zadaniem zaplanowanym przez nauczycielkę była praca w parach – gra dydaktyczna utrwalająca tabliczkę mnożenia za pomocą tali kart. W ramach utrwalenia zajęć nauczycielka za pomocą patyczków losowała uczniów, którzy wymyślali działania do obliczeń w pamięci dla kolegów z klasy. Na koniec nauczycielka poinformowała uczniów o zadaniu domowym do wyboru.

Na koniec nauczycielka zadała pytanie uczniom „ Czy umiejętność wykonywania obliczeń pamięciowych w zakresie tabliczki mnożenia i dzielenia jest nam potrzebna w codziennym życiu?”

Dzieci stwierdziły, że jest potrzebna :

  • do wydawania reszty
  • podczas robienia zakupów;
  • różnorodnych obliczeń.

Na każdym etapie zajęć dzieci otrzymywały wsparcie, pomoc oraz informację zwrotną. Pani Sylwia zwracała uwagę na wszystkich uczniów- ich tempo pracy oraz możliwości, a także  na to. co jest ważne na poszczególnych etapach. Każde dziecko miało szansę na odniesienie sukcesu i podzielenie się swoimi spostrzeżeniami.

 Podczas zajęć nauczycielka wykorzystała technologie informatyczną, elementy oceniania kształtującego, metody aktywizujące oraz kreatywne zabawy matematyczne. Postawione przez nauczycielkę cele zostały osiągnięte.

Motto:

„ Matematyka jest drzwiami i kluczem do nauki.”
Roger Bacon

” … Można zatem stwierdzić, że czynnikami, które sprawiają, że dzieci chętnie uczestniczą w edukacji matematycznej, są: atrakcyjność zajęć, różnorodność stosowanych metod i form nauczania oraz akceptacja przez nauczyciela samodzielnego sposobu dochodzenia przez dziecko do rozwiązywania zadań.”

 Bydgoski bąbel matematyczny

„O wprowadzaniu zmian w nauczaniu matematyki w klasach I–III”