26 października 2020 r. Pani Sylwia Wdowicz przeprowadziła w klasie 3a zajęcia dydaktyczne z edukacji matematycznej pod tytułem „ Tabliczka mnożenia i dzielenie w zakresie 100– gry i zabawy matematyczne.” Nauczycielka przedstawiła dzieciom cele lekcji, którym było:
- usystematyzowanie wiadomości i rozwijanie umiejętności posługiwania się tabliczką mnożenia i dzielenia;
- rozwijanie umiejętności rozróżniania iloczyn liczb od ilorazu liczb, przyporządkowywania iloczyn do odpowiedniego działania,
- rozwijanie umiejętności wykonywania obliczeń iloczynów i ilorazów w pamięci,
- wykorzystywanie umiejętności matematycznych potrzebnych w codziennym życiu,
- dziecko potrafi pogodzić się z wygraną i porażką.
Po części wstępnej dzieci odpowiadały na pytania nauczycielki: Co to jest iloczyn? Co to jest
iloraz? Na tablicy Pani Sylwia wyświetla ćwiczenie ze strony: http://aztekium.pl/test.py#start https://www.xn--tabliczkamnoenia-0rd.pl/mnozenie-przez-6.html
Pani Sylwia wyświetlała działanie na mnożenie, a zadaniem uczniów było wstawić odpowiednie cyfry, aby działanie było poprawne. Wylosowany uczeń podawał prawidłowe odpowiedź. Gra była prowadzona do momentu, aż każdy uczeń wziął w niej udział. Po zakończeniu zadania uczniowie otrzymali od nauczycielki informację zwrotną. Następnie Pani Sylwia rozdała każdemu uczniowi kartkę z zadaniami tekstowymi. Zadaniem dzieci było opracowanie dwóch zadań o różnym stopniu trudności (praca samodzielna, indywidualna uczniów). Gdy wszyscy uczniowie wykonali zadania nastąpiło sprawdzenie rozwiązań. Dzieci odniosły sukces. Prawidłowo zapisały działania, wykonały obliczenia i zapisały odpowiedź.
Kolejnym zadaniem zaplanowanym przez nauczycielkę była praca w parach – gra dydaktyczna utrwalająca tabliczkę mnożenia za pomocą tali kart. W ramach utrwalenia zajęć nauczycielka za pomocą patyczków losowała uczniów, którzy wymyślali działania do obliczeń w pamięci dla kolegów z klasy. Na koniec nauczycielka poinformowała uczniów o zadaniu domowym do wyboru.
Na koniec nauczycielka zadała pytanie uczniom „ Czy umiejętność wykonywania obliczeń pamięciowych w zakresie tabliczki mnożenia i dzielenia jest nam potrzebna w codziennym życiu?”
Dzieci stwierdziły, że jest potrzebna :
- do wydawania reszty
- podczas robienia zakupów;
- różnorodnych obliczeń.
Na każdym etapie zajęć dzieci otrzymywały wsparcie, pomoc oraz informację zwrotną. Pani Sylwia zwracała uwagę na wszystkich uczniów- ich tempo pracy oraz możliwości, a także na to. co jest ważne na poszczególnych etapach. Każde dziecko miało szansę na odniesienie sukcesu i podzielenie się swoimi spostrzeżeniami.
Podczas zajęć nauczycielka wykorzystała technologie informatyczną, elementy oceniania kształtującego, metody aktywizujące oraz kreatywne zabawy matematyczne. Postawione przez nauczycielkę cele zostały osiągnięte.
Motto:
„ Matematyka jest drzwiami i kluczem do nauki.”
Roger Bacon
” … Można zatem stwierdzić, że czynnikami, które sprawiają, że dzieci chętnie uczestniczą w edukacji matematycznej, są: atrakcyjność zajęć, różnorodność stosowanych metod i form nauczania oraz akceptacja przez nauczyciela samodzielnego sposobu dochodzenia przez dziecko do rozwiązywania zadań.”
Bydgoski bąbel matematyczny
„O wprowadzaniu zmian w nauczaniu matematyki w klasach I–III”