Od lewej logotypy Szkoły Podstawowej nr 5 w Malborku oraz Przedszkola nr 1 w Malborku, źródło zdjęcia: Freepik

Ile szklanek mieści się w butelce?

18 marca 2022 roku Pani Agnieszka Nowicka przeprowadziła zajęcia w klasie 2a w ramach edukacji matematycznej. Temat zajęć :Kształtowanie pojęć: litr, pół litra, ćwierć litra – odmierzanie płynów, ćwiczenia praktyczne”. Na wstępie nauczycielka zapoznała dzieci z celami zajęć oraz nacobezu. Przypomniała zasady pracy zespołowej.

Pani Agnieszka podzieliła dzieci na cztery zespoły i wyjaśniła na czym będą polegały poszczególne zadania. Wszystkie zadania dzieci wykonywały poprzez praktyczne działania. Rozwijanie umiejętności, systematyzowanie wiadomości podczas  praktycznego działania niesie za sobą korzyści dla uczniów, ale też dla nauczyciela. Uczestnicy spotkania, byli zdecydowanie bardziej otwarci na wiedzę i z zaciekawieniem czekali na kolejne niespodzianki. Pierwsze zadanie polegało na napełnieniu litrowego naczynia za pomocą szklanek. Następnie dzieci musiały zapisać na kartkach ile szklanek mieści się w litrze. Wspólnie zastanawiały się ile szklanek to jest pół litra, ćwierć litra. Dzieci podczas tych działań wspierały się, współpracowały ze sobą. Za każdym razem kiedy wkradł się błąd wspólnie go korygowały. Nauczycielka czuwała nad prawidłowym wykonaniem zadania, dawała wskazówki, wspierała. Kolejnym zadaniem było sprawdzenie ile szklanek mieści się w różnych butelkach. Dzieci za pomocą lejka wlewały wodę do butelek sprawdzając pojemność. Dzieci z dużym zaangażowaniem wykonywały zadanie i nikt nie chciał kończyć. Na koniec tego zadania dzieci odpowiadały na pytania:

– Ile pełnych szklanek mieści się we wskazanej butelce?

– Ile pełnych szklanek mieści się w naczyniu  – miarce – 1 litr?

Podsumowując część praktyczną zajęć Pani Agnieszka pokazała dzieciom krótki filmik, który systematyzował zdobyte podczas zajęć wiadomości. Nauczycielka postawiła przed dziećmi kolejne wyzwanie. Dzieci miały do rozwiązania dwa zadania- korzystając z wiadomości, które zdobyły. Wszyscy poradzili sobie z zadaniami śpiewająco.

Na koniec zajęć dzieci otrzymały od nauczycielki karteczkę z zadaniami do dokończenia: „Na lekcji zainteresowało mnie…”, „Dowiedziałem się…”. Uczniowie wolą zajęcia, podczas których się coś dzieje. Takie lekcje zachęcają ich do samodzielnego podejmowania decyzji,  oraz rozwijają umiejętność logicznego  myślenia.

 Pani Agnieszka wykorzystując doświadczenia- praktyczne działanie sprawiła, że zajęcia stały się bardziej atrakcyjne dla uczniów, zwiększyły ich zainteresowanie. Nauczycielka była przewodnikiem organizującym  sytuację dydaktyczną, a także wspierającym odkrywanie przez dzieci wiedzy. Przygotowane pomoce, sposób prowadzenia spotkania oraz aktywne działanie wyzwoliły ciekawość dzieci i większe ich zaangażowanie. Nauczycielka organizując  zajęcia w takiej formie:

  • motywowała dzieci do podejmowania wyzwań,
  • dostrzegała wkład pracy dzieci, a nie tylko same efekty,
  • rozwijała u dzieci logiczne myślenie, dając okazję do wymiany doświadczeń,
  • dbała o integrację grupy w czasie wspólnej pracy,
  • dbała o to, by dzieci podczas pracy rozwijały umiejętność komunikowania się,
  • dbała o to, by każde dziecko miało szanse na osiągnięcie sukcesu.