Mieszkańcy łąki

19 maja 2021r. roku Pani Karolina Kurapiewicz przeprowadziła zajęcia w grupie przedszkolnej „Biedroneczki”. Temat zajęć: „ Mieszkańcy łąki”. Cele zajęć: utrwalenie pojęć:  owady oraz nazwy owadów, rozwijanie umiejętności układania  kontynuacji rozpoczętego rytmu, usprawnianie motoryki małej- tworzenie ślimaka z plasteliny, rozwijanie umiejętności aktywnego słuchania, wzbogacanie doświadczeń polisensorycznych.

Na wstępie zajęć nauczycielka razem z dziećmi powitała wszystkich uczestników spotkania. Piosenka, uśmiech, miły gest sprawił, iż wszyscy uczestnicy spotkania mieli dobry nastrój. Następnie Pani Karolina przypomniała  kręg tematyczny tego tygodnia, przedstawiła cele i nacobezu. Nauczycielka przygotowała dla dzieci następujące zadania i zabawy.

  • Przyporządkowania zapachu do miejsca jakim jest łąka- Nauczycielka przygotowała cztery pojemniki, w których znajdowała się kawa, trawa, waciki nasączone olejkiem pomarańczowym oraz w kolejnym pojemniku waciki nasączone olejkiem kwiatowym. Zadaniem dzieci było rozpoznanie substancji znajdujących się w pojemnikach, powąchanie ich i zdecydowanie, czy te substancje możemy przypisać do łąki. Dzieci bezbłędnie wykonały zadanie.
  • Barwy pochodne– usystematyzowanie wiadomości- Zadaniem dzieci było rozpoznanie barw umieszczonych na arkuszu, a następnie stworzenie barw pochodnych.
  • Detektywi przyrody- Pani Karolina wręczyła dzieciom kartki i papierowe latarki. Zadaniem dzieci było umieszczenie latarki w koszulce i ustalenie co znajduje się na obrazku. Zadanie było bardzo ciekawe dla dzieci. Mali detektywi odkryli, iż obrazek przedstawia łąkę, motylki, kwiatki, żabki, trawa. Kolejnym zadaniem dzieci było podzielenie wyrazu” łąka” na sylaby oraz głoski.
  • Zagaduj- zgadula- Zadaniem dzieci było ustalenie o czym będą dzisiejsze zajęcia dzięki udzielaniu odpowiedzi na zagadki. Nauczycielka wręczyła dzieciom kartoniki z obrazkami kwiatków. Z drugiej strony znajdowała się zagadka.

„ Ich kryjówką bywa kwiatek,

czasem listek, czasem płatek.

Ich skrzydełka mają kropki,

To są właśnie…”  ( biedronki)

 

„ Znacie takiego konika,

który w trawie zawsze cyka?”    ( konik polny)

 

„ Skrzydła piękne ma we wzory,

wszystkie na nich są kolory.

Kiedy nastają dni gorące,

dzieci biegają za nim po łące”.   ( motyl)

 

„ Kiedy jest początek lata,

z kwiatka na kwiatek lata.

Dzięki tej pracowitości

miodek w domu mam dla gości”.   ( pszczoła)

 

„ To one misternie sieci tkają,

a muszki patrzą i podziwiają.

Gdy jednak muszka tam czasem wleci,

to nie podziwia już więcej sieci”.   ( pająk)

 Po odgadnięciu wszystkich zagadek nauczycielka nazwała wszystkie omówione stworzenia. Dzieci dowiedziały się, że są to owady. Następnie dzieci podzieliły wyraz na sylaby  i głoski.

  • Opowiadania M. Strękowskiej- Zaremby Barwy ochronneDzieci wysłuchały opowiadania i obejrzały obrazki, które ilustrowały opowiadanie. Następnie odbyła się dyskusja na temat wysłuchanego tekstu. Uczestnicy spotkania odpowiadali na pytania dotyczące wysłuchanego tekstu, a także :
  • wskazywali bohaterów opowiadania na obrazkach
  • utworzyli grupy owadów z podanych obrazków
  • podawali cechy owadów
  • określili, co oznacza tytuł opowiadania.
  • Gimnastyka śródlekcyjna – lot motyli- Dzieci razem z nauczycielką przemieszczały się po sali fruwając jak motylki w słoneczny dzień. Kiedy Pani Karolina klasnęła w ręce motylki zatrzymują się i siadają na kwitku. Zabawa ruchowa przyniosła dzieciom dużo radości.
  • Praca stolikowa- uzupełnianie rytmu- Dzieci po zabawie ruchowej usiadły do stolików. Każdy uczestnik spotkania otrzymał kartę pracy. Zadanie uczestników spotkania było dokończenie szlaczka, czyli powtórzenie rytmu, np. biedronka- ślimak- moty- konik polny- biedronka- ślimak- moty- konik polny itd. Dzieci z tym zadanie poradziły sobie bezbłędnie.
  • Zajęcia stymulujące motorykę małą- wykonanie ślimaków z plasteliny-Nauczycielka wyjaśniła dzieciom zadanie, a następnie wręczyła kawałki plasteliny. Zadaniem dzieci było wykonanie z plasteliny wałków. Wałki zwinąć i uformować ślimaki. Powstały duże, małe, kolorowe i jednobarwne ślimaki. Nikt się nie poddawał, każdy dbał o najdrobniejsze detale- oczy, czułki.

Podsumowując zajęcia nauczycielka podziękowała dzieciom za udział, pochwaliła wszystkich za kreatywność i aktywność. Zajęcia przygotowane przez Panią Karolinę miały swoją osnowę baśniową. Kolejne etapy zajęć były różnorodne pod względem wykorzystanych materiałów dydaktycznych, metod oraz tempa. Wszystkie dzieci czuły satysfakcje z osiąganych sukcesów. Profesjonalizm nauczycielki, ciągłe poszukiwanie nowych ćwiczeń, metod i rozwiązań wzbogaciły  zajęcia. Pani Karolina zwracała uwagę na wszystkie dzieci, motywowała do pokonywanie trudności i podejmowani nowych wyzwań. Podczas zajęć nauczycielka wykorzystała elementy oceniania kształtującego oraz stymulację polisensoryczną.