Od lewej logotypy Szkoły Podstawowej nr 5 w Malborku oraz Przedszkola nr 1 w Malborku, źródło zdjęcia: Freepik

Odrodzona Rzeczpospolita

Uczniowie klasy 6b na lekcji historii zapoznawali się pracując w zespołach ze strukturą narodowościową, trudnościami i sukcesami II Rzeczpospolitej. Nauczycielka Pani Ewa Trębas podała uczniom pytanie problemowe do tego tematu: Czy po 123 latach niewoli łatwo było zbudować nowe państwo?

W dwóch grupach uczniowie pracowali nad trudnościami w scalaniu państwa polskiego, a w dwóch pozostałych nad sukcesami młodego państwa. Każdy zespół wybrał lidera, przeczytał instrukcję pracy zespołu i wykonał zadanie w oparciu o dostarczone przez nauczyciela materiały. Po wykonaniu pracy zespoły wymieniły się swoimi planszami i wykorzystując technikę oceny koleżeńskiej – „dwie gwiazdy, jedno życzenie”, udzielały kolegom informacji zwrotnej. Wśród sukcesów uczniowie wymienili: obowiązek nauczania, port w Gdyni, polskie radio, kultura narodowa, budowa dróg, linii kolejowych, podział administracyjny, ustalenie złotego. Trudnościami według nich były: brak rozwijającego się przemysłu, zniszczenie kraju, bieda, analfabetyzm, kłopoty w porozumiewaniu się ludności.

Po ocenie grupy prezentowały swoje prace. Nauczyciel poprzez zadawanie krótkich pytań sprawdził czy cel lekcji został osiągnięty. Kryteriami sukcesu dla ucznia były: potrafię wskazać na mapie obszar II Rzeczpospolitej oraz jej sąsiadów, wiem co to znaczy, że Rzeczpospolita była państwem wielonarodowościowym, potrafię odczytać wykres kołowy przedstawiający narodowości w Polsce i omówić go, podaję przynajmniej 3 przykłady trudności i sukcesów nowo tworzonego państwa. Na zakończenie uczniowie otrzymali pracę domową do wyboru. Dokonali samooceny swojego zaangażowania na zajęciach. Nauczycielka w trakcie lekcji wykorzystała elementy oceniania kształtującego i pracę w zespołach.