Od lewej logotypy Szkoły Podstawowej nr 5 w Malborku oraz Przedszkola nr 1 w Malborku, źródło zdjęcia: Freepik

W co można zamienić kroplę wody?

Pani Małgorzata Dąbrowska w grupie przedszkolnej Koniczynki przeprowadziła zajęcia pod tytułem „Odkrywam właściwości wody wykonując doświadczenia”. Na wstępie Pani Małgorzata zapoznała dzieci z celem zajęć oraz zwróciła uwagę na to, co jest podczas zajęć najważniejsze. Na dzieci czekało szereg ciekawych zadań, które sprawiły im dużo radości i rozbudziły ich ciekawość.

  • Piosenka powitalna- „Wszyscy są”- na dobry początek dzieci odśpiewały razem z Panią znaną im piosenkę, która wprowadziła dzieci w dobry nastrój.
  • Zgaduj zgadula- Nauczycielka wprowadziła dzieci w tematykę zajęć poprzez rozwiązywanie zagadek. Każda prawidłowo rozwiązana zagadka umożliwia dzieciom odwrócenie kartonika i sprawdzenie poprawność swojej odpowiedzi. Po odgadnięci wszystkich zagadek z każdego hasła podawały  oznaczoną literę:

  1. WIEWIÓRKA- 1 litera
  2. MUCHOMOR- 5 litera
  3. DRZEWO- 1 litera
  4. PTAKI- 3 litera

Z wybranych liter ułożone zostało hasło przewodnie dzisiejszego spotkania. Nauczycielka postawiła na stoliku ” coś” co było przykryte chusteczką. Dzieci odkryły tajemniczą rzecz dopiero po odgadnięciu końcowego hasła. Okazało się, że był to dzbanek z wodą.

  • „Woda jaka jest ?”- Kolejnym etapem zajęć było sprawdzenie przez dzieci jaka jest woda- Jaki woda ma smak?, Jaki woda ma zapach?, Czy woda ma kolor? Każde dziecko otrzymało od nauczycielki  kubeczek jednorazowy, do którego Pani Małgorzata nalała wody. Dzieci sprawdzały właściwości wody.
  • Doświadczenie – ,,CZY SIĘ ROZPUŚCI?” Nauczycielka poprosiła dzieci, aby podeszły do stolika i wybrały sobie kubeczki, w których były różne produkty spożywcze: cukier, sól, kwasek cytrynowy, ryż, kasza (każde dziecko wybiera jeden z powyższych produktów). Zadaniem dzieci było sprawdzenie co znajduje się w ich kubeczku. Dzieci dotykały, wąchały  i smakowały wybrane przez siebie produkt. Następnie  ich zadaniem było wrzucenie po 1 łyżeczce otrzymanej substancji do kubeczka z wodą, wymieszanie  i obserwowanie co się stanie. Po wykonaniu doświadczenia dzieci dzieliły się z nauczycielką swoimi spostrzeżeniami:  sól, cukier i kwasek cytrynowy rozpuszczą się w wodzie i zmienią smak wody (sól – słony, cukier – słodki, kwasek cytrynowy – kwaśny), pozostałe substancje osiadają na dnie, a w czasie mieszania unoszą się.
  • Zadanie twórcze „Z czym kojarzy wam się woda?” Dzieci usiadły w kręgu na dywanie i kolejno podawały swoje propozycje, mówiły o swoich przemyśleniach starając się odpowiedzieć na pytania- „Do czego potrzebna jest woda?”,  „Co by było gdyby… – na świecie zabrakłoby wody?”Odpowiedzi dzieci:

„woda służy do picia”

” piję wodę by nie być spragnioną”

” piję wodę, żeby żyć i być zdrowym”

” woda daje życie roślinom i zwierzętom”

” bez wody wszystko byłoby suche i nic by nie rosło”

” bez wody umarły by zwierzęta”

” zwierzęta i ludzie byliby głodni i spragnieni”

” gdyby nie byłoby wody nie mogłyby żyć ryby”

  • Zabawa ruchowa „Kolorowe kropelki” Kolejne zadanie przewidziane dla dzieci polegało na tym, iż każde dziecko otrzymało kolorowa kropelkę. Podczas gdy z magnetofonu płynęła muzyka dzieci poruszały się w rytm muzyki, po całej sali. Kiedy muzyka ucichła zadaniem dzieci było odszukanie dziecka, które ma kropelkę tego samego koloru.
  • Doświadczenie ,,CO PŁYWA, CO TONIE?” Dzieci podzieliły  się na grupy i usiadły do stolików. Grupa otrzymały na tacy różne przedmioty. Następnie każde dziecko z danego  zespołu wybiera sobie przedmiot i wrzuca go do miski z wodą: ołówek, moneta, gwóźdź, spinacz biurowy, piłeczka, piórko, plastikowy klocek, orzech, kluczyk. Zadaniem dzieci było zaobserwowanie co dzieje się z tymi przedmiotami oraz podzielenie się z grupą swoimi spostrzeżeniami.

Po wykonaniu doświadczenia, dzieci bardzo entuzjastycznie dzielą się swoimi spostrzeżeniami. Biły sobie brawo, kiedy nauczycielka potwierdzała ich obserwacje. Dzieci wymieniły przedmioty, które pływały po wodzie, czyli: ołówek, plastikowy klocek, piłeczka, kawałek styropianu i z jakich surowców zostały wykonane: drewno, plastik. Wymieniły także przedmioty, które po wrzuceniu do wody powędrowały na dno miski: moneta, gwóźdź oraz spinacz. Uczestnicy zauważyli, że te przedmioty są wykonane z metalu i dlatego utonęły.

  • Praca plastyczna „W co można zamienić kroplę wody?” Każde dziecko otrzymało kartkę z przyklejonym kartonikiem w kształcie kropli wody. Zadaniem dzieci było narysowanie obrazka, którego częścią była kropla. Powstały ludziki, kropelkowe rodziny, kropelkowe buźki, kropelkowy tor przeszkód.

Podsumowując zajęcia Pani Małgorzata podziękowała dzieciom za pracę podczas zajęć,  za ich entuzjazm, kreatywność. Nauczycielka dokładnie wyjaśniała dzieciom każde zadanie. Pani Dąbrowska motywowała dzieci do  uczenia się poprzez doświadczanie. Pozytywnie wzmacniała przedszkolaki, chwaląc je za wykonanie każdego zadania.

 Dzieci z przyjemnością uczestniczyły w zajęciach i z wypiekami na twarzy czekały na kolejne zadania, zagadki i niespodzianki. Nauczycielka wykorzystuje zabawy wpływające na wszechstronny rozwój dzieci, dostosowuje je do możliwości i potrzeb przedszkolaków. Podczas zajęć bazuje na mocnych stronach dzieci – na ich potencjale.

Motto:

” Pracą dziecka jest zabawa. Dzieci uczą się poprzez wszystko, co robią”.

Carolyn Hooper

 

” Nauka to podróż, która trwa przez całe życie. Dla otwartych umysłów świat jest pełen pytań, na które warto poznać odpowiedzi…”