Od lewej logotypy Szkoły Podstawowej nr 5 w Malborku oraz Przedszkola nr 1 w Malborku, źródło zdjęcia: Freepik

Warto jest prosić o pomoc

W klasie 1a dzieci realizowały międzynarodowy program profilaktyczny pod nazwą „Przyjaciele Zippiego.” Podczas zajęć doskonaliły zdolność komunikowania własnych uczuć i słuchania innych, rozwijały umiejętność czytania i analizy wyrazowej zdań.

Nauczycielka Joanna Pichlak wyjaśniła dzieciom, ze podczas lekcji będą się uczyć i poszukiwać dobrych sposobów proszenia o pomoc. Odczytała zebranym w kole uczniom fragment opowiadania „Nasze skarby.” Wyjaśniła dzieciom, że podobnie jak główny bohater, czasami nie proszą innych o pomoc. Uczniowie stwierdzili, że powodem tego jest zawstydzenie i obawa, ze nikt nie zareaguje.

Nauczycielka wytłumaczyła, że zawsze warto prosić o pomoc. Zaprosiła do odegrania scenek, w których uczniowie nauczą się jak prosić o pomoc i jak ją uzyskać. Dzieci otrzymały informację, że w zaczarowanym pudełku znajdują się karty z numerami. Każdemu z nich przyporządkowana jest jedna sytuacja, w której może być trudno poprosić o pomoc. Dzieci wylosowały 2 sytuacje: zgubiłem się mamie w supermarkecie, stłukłem ulubioną filiżankę mamy. Odpowiadały kogo w tej sytuacji mogłyby poprosić o pomoc i w jaki sposób to zrobią. Pierwszaki poradziły sobie z tym zadaniem świetnie.

Następnie nauczycielka Pani Bożena Sawicka zaprosiła dzieci do ćwiczeń w analizie głoskowej i sylabowej wyrazów. Uczniowie wyklaskiwali sylaby i wymawiali głoski, określali na kartach pracy kolorowy model głoskowy wyrazów. Na czerwonych i niebieskich balonikach grupowały litery w samogłoski i spółgłoski. Potem uzupełniały wyrazami kilka zdań i zapisywały je w zeszytach. Trzeba przyznać, że dzieci spisały się na medal – pięknie wypowiadały się na lekcji, odgrywały scenki, czytały i pisały. Aż można się zdziwić, że są dopiero w pierwszej klasie. Brawo!