Od lewej logotypy Szkoły Podstawowej nr 5 w Malborku oraz Przedszkola nr 1 w Malborku, źródło zdjęcia: Freepik

Welcome to Canada!

W kwietniu i maju klasa 3b oraz grupa zerowa Stokrotki wybrały się na wycieczkę do odległej Kanady w ramach projektu – Z językiem angielskim dookoła świata.

Po wizycie w USA przyszedł czas poznać kolejny olbrzymi kraj, który również znajduje się w Ameryce Północnej – Kanadę. Uczniowie klasy 3b wiedzą już, że jest to drugi co do wielkości (zaraz po Rosji) kraj na świecie, w którym, poza językiem angielskim, mieszkańcy mogą porozumiewać się również po francusku. Dzieci wysłuchały hymnu Kanady w dwóch wersjach językowych, zaśpiewanego tuż przed rozgrywkami ice hockey (hokeja na lodzie) – ukochanej dyscypliny sportowej Kanadyjczyków. Podziwiały piękno kanadyjskiej przyrody oglądając film i poznając nowe zwroty, takie jak: moose (łoś), polar bear (niedźwiedź polarny), beaver (bóbr), Niagara Falls (Wodospad Niagara), maple tree (klon), maple leaf (liść klonowy). Z dużym zainteresowaniem wysłuchały opowieści o totemach – totem poles, symbolizujących rodzinę lub klan rodzinny u wielu ludów pierwotnych. Wiedząc, że totemem mogło być zwierzę, roślina lub cokolwiek innego, co uznawane było za opiekuna rodziny, uczniowie, tworząc swoje totemy, zapisali na nich to, co dla nich samych jest w życiu ważne: FAMILY, LOVE, HOME,  FRIENDS, MUSIC…
Innym, równie bardzo ciekawym elementem kanadyjskiego krajobrazu (zwłaszcza na północy kraju) jest inukshuk. Zbudowany z olbrzymich kamieni rodzaj znaku lub rzeźby tworzonej poprzez układanie kamieni w taki sposób, by ich stos przypominał stojącego człowieka. Inkukshuk służył dawniej jako drogowskaz i wskazywał drogę zagubionym. Współcześnie ludzie wciąż tworzą nowe, traktowane raczej jako ozdobę kanadyjskich krajobrazów. Dlatego dzieci spróbowały swoich sił i za pomocą kamieni i kawałków drewna próbowały zbudować swoją mini-wersję inukshuk  :) Na koniec uczniowie pracując w parach i, wyjątkowo, na swoich telefonach, sprawdzili się w emocjonującym quizie na platformie Kahoot, dotyczącym wiedzy o Kanadzie.

Grupa Stokrotki swoją podróż rozpoczęła od  zlokalizowania Kanady na mapie świata. Uczniowie zobaczyli, że jest to ogromny kraj (drugi na świecie), a jego liczba ludności jest podobna do liczby ludności w naszym małym kraju. Głową Państwa w Kanadzie jest dobrze nam znana Queen Elizabeth, a językami urzędowymi są angielski i francuski.  Podczas zajęć  dzieci chwaliły się również zwrotami w j. francuskim, które znają z bajek np. Comment ça va?, a jedna dziewczynka zaśpiewała francuską wersję piosenki  Panie Janie.

Uczniowie poznali symbole narodowe Kanady – maple syrup, beaver, ice hockey, polar bear czy moose, a następnie ćwiczyli słownictwo w wesołych zabawach- dotykali i zgadywali nazwy przedmiotów, smakowali syropu klonowego, bawili się w ciepło/zimno i odgadywali nazwy na kartach obrazkowych. Następnie kolorowali flagi ze zwróceniem szczególnej uwagi na najważniejszy symbol- maple leaf.

Uczniowie wykonali swoje pacynki- bobry – beavers z torebek śniadaniowych oraz tworzyli w grupach z klocków i kamieni swoje drogowskazy przypominające człowieka (inukshuks), których w Kanadzie możemy spotkać bardzo wiele.

Kanada to ogromny kraj, który bardzo zaciekawił dzieci – Stokrotki były zgodne – kiedyś na pewno odwiedzą odległą Kanadę i na własne oczy przekonają się jak piękny i malowniczy jest ten kraj.