Zabawy z matematyką

25.11.2019 r. Pani Magdalena Barwińska- Kubaszewska przeprowadziła zajęcia z edukacji matematycznej w klasie 2c w oparciu o metody Bąbla Matematycznego. Temat zajęć brzmiał: „Zabawy z matematyką. Doskonalenie umiejętności i utrwalenie wiadomości matematycznych”. Na wstępie Pani Magdalena zapoznała dzieci z celami oraz przedstawiła nacobezu. Cele zajęć: doskonalenie umiejętności matematycznych; rozwijanie umiejętności wykonywania obliczeń w zakresie 30; rozwijanie umiejętności porównywania, klasyfikowania; rozwijanie umiejętności współpracy w grupie, utrwalenie zasad pracy w grupie. Na dobry początek nauczycielka zadała dzieciom pytanie „ Do czego nam jest potrzebne liczenie? Uczniowie wykazali się kreatywnością. Udzielali następujących odpowiedzi:” liczenie potrzebne jest wtedy, kiedy coś mierzymy”

  • „ liczenie potrzebne jest kiedy chcemy obliczyć jakąś powierzchnię”
  • „ liczenie potrzebne jest nam kiedy wydajemy resztę w sklepie”
  • „ liczenie jest potrzebne kiedy chcemy policzyć punkty w grze”
  • „ liczenie potrzebne jest w rachunkach”
  • „ w grach planszowych”

Następnie nauczycielka zaproponowała dzieciom pierwszą zabawę pod tytułem „O jakiej liczbie myślę…” Nauczycielka mówiła:

  • trzy dziesiątki i dwie jedności- jaka to liczba?
  • Jaka to liczba od której odjęłam 5 i pozostanie 10?
  • Jaka to liczba od której odjęłam 4 i otrzymam 9?
  • Jaka to liczba, która ma 100 dziesiątek i jedną jedność?

Wszystkie dzieci odpowiadały bezbłędnie, a rozwiązywanie zagadek matematycznych  sprawiało im ogromna radość.  Kolejnym etapem tej zabawy były zagadki, które dzieci zadawały sobie nawzajem.

Następne  zadanie, które Pani Magdalena zaproponowała uczestnikom zajęć to zadanie z pingwinem. Uczniowie otrzymali  rysunek pingwina i musieli dorysować 4 elementy (nakrycie głowy, coś na nogach, coś na szyi, coś w ręku) oraz musieli nazwać swojego pingwina. Wszystkie dzieci od razu zabrały się do wykonywania zadania. Były bardzo skupione i wykazały się dużą pomysłowości. Podczas pracy nad tym zadaniem dzieci miały możliwości wyciszenia się i zrelaksowania, ponieważ z magnetofonu płynęła spokojna muzyka. Następnie nauczycielka poinformowała uczniów, iż w dniu dzisiejszym będą pracowali w zespołach. Uczniowie przypomnieli zasady, które ułatwią im pracę. Kolejnym etapem tego zadania było zaprezentowanie swoich prac oraz zastanowienie się w jaki sposób można pogrupować pingwiny. Dzieci odpowiadały:

  • ” alfabetycznie”;
  • ” biorąc pod uwagę to, co mają na głowie”;
  • ” biorą pod uwagę kolor obuwia” ;
  • ” biorą pod uwagę przedmioty, które mają w łapkach” ;
  • ” biorąc pod uwagę ilość spółgłosek i samogłosek w imieniu lub liczbę liter w imieniu”.

Pani Magdalena pochwaliła uczniów za wszystkie pomysły. Następnie na każdym obrazku napisała numer. Okazało się, że w sumie jest 25 pingwinów. Dzieci na prośbę Pani odczytały parzyste numery wszystkich pingwinów , a następnie nieparzystych. Po chwili  każde dziecko wzięło swojego pingwina i ustawiło się w kole z niecierpliwością oczekując na kolejne polecenie. Dzieci usłyszały zadania:

  • „ Dobierzcie się parami, w taki sposób, by suma liczb była parzysta”

Po zakończeniu zadania dzieci analizowały, czy każda para wykonała zadanie poprawnie.

  • „Dobierzcie się trójkami, by różnica liczb była większa niż 10”

To zadanie również zakończyło się przeanalizowaniem poprawność wykonania zadania- analizy dokonywali sami uczniowie.

Zajęcia zakończyły się podsumowaniem. Nauczycielka przyznała, że zadania były o różnym stopniu trudności, ale ze wszystkimi zadaniami dzieci poradziły sobie śpiewająco. Podziękowała dzieciom za aktywny udział, zaangażowanie. W nagrodę każde dziecko otrzymało naklejkę z „sową mądrą głową”.

Podczas zajęć nauczycielka rozwijała umiejętności kluczowe swoich uczniów:

  • umiejętność logicznego myślenia, rozumowania i wnioskowania;
  • rozbudzała ciekawość poznawczą uczniów oraz motywację do nauki;
  • dostarczała uczniom taki zasób wiadomości oraz kształtowała takie umiejętności, które pozwolą w sposób uporządkowany zrozumieć świat;
  • rozwijała u uczniów umiejętność sprawnego wykorzystywania narzędzi matematyki w życiu codziennym, a także kształcenie myślenia matematycznego;
  • rozwijała także u uczniów umiejętność współpracy i współdziałania w zespole.

Nauczycielka podczas zajęć wspierała swoich uczniów, dawała szansę każdemu dziecku na osiągnięcie sukcesu. Wykorzystała elementy oceniania kształtującego ( przedstawiła cel zajęć, nacobezu, uczniowie na bieżąco otrzymywali informacje zwrotne. Duże zaangażowanie, pomysłowość nauczycielki i ciągłe poszukiwanie nowych atrakcyjnych dla uczniów rozwiązań sprawiły, iż lekcja matematyki była interesująca i wciągająca.

Motto:

„Matematyka jest drzwiami i kluczem do nauki.”
Roger Bacon

„ Żadna nauka nie wzmacnia tak wiary w potęgę umysłu ludzkiego jak matematyka”.

„ Dzieci rodzą się ze skrzydłami. Nauczyciel pomaga im je rozwinąć”.

Janusz Korczak